Resultat 1 till 6 av 6

Sitter här och är lite fundersam - optimalt länkgbygge, webbutik vs satellit ?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej och glad påsk allesammans.

    Jag har precis lagt upp en satellit/informationsida för en av mina viktigaste produkter. Med tanke på att produktsidan på webbutiken är relativt begränsad gentemot satellitsidan så undrar man vad som är bäst att göra?
    Bör jag satsa all SEO kraft på satellitsidan som i sin tur har en tydlig länk till min webbutik eller webbutiken i sig?

    Jag tänker såhär: Med tanke på att satellitsidan innehåller betydligt mer text och allt kretsar kring en och samma produkt med en uppsjö av viktiga nyckelord så bör det i teorin vara lättare att få den att ranka som topp 5 gentemot webbutiken?

    Hade uppskattat lite feedback grabbar!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Bump..

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du har mer nytta om webbshop ligger överst då en del trafik som kommer in på satellitsidan inte kommer att gå vidare till huvudsidan.
    Kommer de direkt in på huvudsidan ser de även de andra produkterna som finns.

    Det du bör göra med satellitsidan är att se till att det går och konvertera direkt från den sidan utan att behöva klicka sig vidare in på huvudsidan.

    Målsättningen bör vara att du skall få upp båda webbplatserna till toppen. Även om satelliten kanske kan vara enklare att få upp. Men länkstöd till motsvarande kategori på huvudsidan gynnar hela den webbplatsen.


    (Och du behöver inte bumpa en tråd som inte ens är två dagar gammal, inte under en storhelg.)

  4. #4
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Ber om ursäkt, är en arbetsnarkoman och kände mig låst kring hur jag ska länka tills dess att jag fick ett svar

    Så du menar att jag definitivt kommer att tappa en hel del trafik ifall jag enbart satsar på satellitsidan trots att den har en tydlig länk till webbshoppen som finns med på alla undersidor i högerspalt?

    Funderar ev. på att lägga till en "beställ testexemplar" knapp på satellitsidan då denna produkten inte köps direkt i en webbshop rättav.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om syftet är att stödja huvudsidans försäljning så är det bättre att en besökare ser tydligt vem det är som har satellitsidan och kan göra någon form av konvertering direkt från den. Och inte att behöva gå till huvudsidan för att där leta rätt på webbshopen.

    Finns ingen anledning att dölja vem som ligger bakom satellitsidan i de här fallen. Om du ändå länkar tydligt till huvudsidan. Varför krångla till det så en besökare måste leta på den webbplatsen efter information för köp?
    Ur Googles synvinkel så kopplar de i alla fall ihop webbplatserna så det gör ingen skillnad där.
    För varje steg du gör satellitsidan mer diskret vem som ligger bakom så minskar de som går vidare till huvudsidan.
    En tydlig länk skriver du. Hur tydlig är den direkt någon kommer in på sidan och framgår det klart vem som ligger bakom?

    Skrev en post om det här för drygt två år sedan på min egen webbplats här. Och kan inte se att det har förändrats sedan dess.

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack för feedbacken Urban, du är en klok person
    Skickar ett pm till dig så att du själv kan se vad jag menar.

    Ska läsa din post när jag får ett par minuter över.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 18:19
  2. Länka till satellit sidor
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 23:37
  3. Satellit sidor
    Av flowerhouse i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 11:09
  4. Optimalt för en domän?
    Av Legendarisk i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 12:51