Resultat 1 till 4 av 4

Lite frågor om länkar och rubriker

  1. #1
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Av ren nyfikenhet var jag inne på en av den här sidans ledande experters sida och granskade källkoden och jag blev väldigt förvånad av att se att länkarna i hans huvudmeny saknade titelattribut samt att en sida som listade senaste inläggen hade bloggens titel som <h1>-rubrik och resterande inläggsrubriker var h2: or.

    Som jag förstått det, så är det ur sökmotoroptimeringsynvinkel rekommenderat att ha första inläggets rubrik som h1 och övriga som h2. Bloggens titel kan vara en vanlig div-tagg eller vad som helst.

    De flesta teman för WordPress skriver väl ut dessa rubriker inkorrekt genom att h1:a bloggens titel och h2:a inläggsrubrikerna och detta är något jag själv skrivit om i mitt tema, så på förstasidan, där de senaste inläggen listas, är det senaste inläggets rubrik en h1 och resterande h2.

    Vad gäller titelattributet i huvudmenyns länkar, så skrivs väl inte detta heller ut som standard av WordPress och av denna anledning har jag hårdkodat mina länkar i huvudmeny och då även skrivit in titel i länkarna.

    Vore tacksam om ni kunde upplysa mig om vad som är korrekt

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Vad som visas på förstasidan är bara en sida av myntet...

    På flera "dyra" teman som ska vara optimerade ur SEO synpunkt så är det relativt vanligt att bloggposters titlar visas som h2 på förstasidan, men att deras titlar är h1 om man klickar på respektive post och sedan kollar "view source". Bloggens titel ligger som en enkel tag.

    Att gratisteman kan vara usla håller jag med om, men tvivlar på att thesis, genesis mfl skulle vara dåligt konstruerade?! Men korrekt att titeln inte ska vara h1 på samtliga sidor...

    Det är alltså viss skillnad om det gäller en wp-sida eller inte...

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Gutenisse Visa inlägg
    Av ren nyfikenhet var jag inne på en av den här sidans ledande experters sida och granskade källkoden och jag blev väldigt förvånad av att se att länkarna i hans huvudmeny saknade titelattribut samt att en sida som listade senaste inläggen hade bloggens titel som <h1>-rubrik och resterande inläggsrubriker var h2: or.

    Som jag förstått det, så är det ur sökmotoroptimeringsynvinkel rekommenderat att ha första inläggets rubrik som h1 och övriga som h2. Bloggens titel kan vara en vanlig div-tagg eller vad som helst.
    På en sida som listar inlägg skulle jag inte sätta ett inläggs rubrik som H1. Antingen exempelvis bloggens namn om det gäller förstasidan, eller kategorins/taggens namn om det gäller en sådan listning. Du vill att varje enskilt inlägg ska ranka på ett eller några ord, och att sätta en inläggsrubrik som viktigaste rubrik på en annan sida gör det svårare.
    Dessutom skulle det innebära att H1an ändras varje gång du skriver ett nytt inlägg. Det i sig behöver inte vara ett problem, men då och då bör det innebära att din startsida, kategori- eller taggsida inte kommer ha sitt huvudsakliga sökord i H1an, och det är inte helt optimalt.

    Citat Ursprungligen postat av Gutenisse Visa inlägg
    Vad gäller titelattributet i huvudmenyns länkar, så skrivs väl inte detta heller ut som standard av WordPress och av denna anledning har jag hårdkodat mina länkar i huvudmeny och då även skrivit in titel i länkarna.
    Titel i en länk är inget jag skulle använda om det inte har en mycket positiv effekt för sajtens besökare, speciellt inte i en meny. Det kommer sig av att jag personligen tycker det är mycket irriterande med de små pop-upsen som kommer när man håller muspekaren över en länk med ett titelattribut. Från ett SEO-prespektiv skulle jag säga att en bra titeltagg på en länk kan vara positiv på marginalen, men det är verkligen inte något jag skulle lägga tid på, då det garanterat finns andra åtgärder som ger mycket mer effekt för samma mängd arbete.

  4. #4
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Tack för synpunkterna! Det fick mig att tänka till lite

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lite frågor om robots.txt
    Av jakobia i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 10:24
  2. Lite frågor vid val av domännamn
    Av xtreme i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 22:53
  3. lite frågor angående SEM
    Av canegy i forum Google AdWords
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 09:23
  4. Lite newbie-frågor om SEO..
    Av thegoogoodoll i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 16:08
  5. Lite snabba frågor!
    Av Henrik i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 10:15