Resultat 1 till 6 av 6

.COM adress för den tyska marknaden?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej,

    Domännamnet som jag använder för den svenska marknaden är upptaget på tyska. Funderar nu på att köra samma namn på tyska då, med .COM istället för .DE.

    Någon som har några tankar kring detta? Eller tycker ni det är bättre att hitta på ett helt nytt namn för butiken och köra på .DE?

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Är det en varumärkesdomän och inte ett generiskt ord så hade jag försökt hitta ett nytt för att få just .de.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Min erfarenhet är att man generellt måste jobba ganska hårt på trust signals i Tyskland. De gillar sina egna grejer, och litar inte lika mycket på utländska företag.
    Av den anledningen kan det helt klart vara värt att försöka hitta en .de-domän. Det kommer göra det lättare att få dina kunder att lita på dig. Det allra minsta du ska göra är att se till att domännamnet är på tyska. Ett engelst ord och .com är inte att rekommendera.

  4. #4
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Kolla också upp bakgrunden till att det är upptaget, så att det inte är ett företag etc. Förutom risken för direkta tvister om man "råkar" välja ett väldigt snarlikt eller samma namn, så finns också risken att folk förväxlar er.

    Det kan ju i och för sig vara positivt om du kan åka snålskjuts så att säga, men det är ju då som det kan bli tal om varumärkesintrång etc. Ingen bra sits att hamna i...

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    När vi nu är inne på de-domäner kan det vara värt att påpeka att tyskar gärna använder bindestreck i domännamn om det är språkligt korrekt. Så inga sammandragningar där i namn som vi gör ofta i domäner.
    Står lite om det i slutet av texten här i inlägget.

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Min erfarenhet är att man generellt måste jobba ganska hårt på trust signals i Tyskland. De gillar sina egna grejer, och litar inte lika mycket på utländska företag.
    Av den anledningen kan det helt klart vara värt att försöka hitta en .de-domän. Det kommer göra det lättare att få dina kunder att lita på dig. Det allra minsta du ska göra är att se till att domännamnet är på tyska. Ett engelst ord och .com är inte att rekommendera.
    Min tanke var just att översätta mitt butiksnamn till tyska och sen ha .com då .de är upptagen, alltså inget svenskt/engelskt namn. Men efter att ha läst vad du skriver så är jag beredd att hålla med. Tyskarna är ett stolt folk och .de ser betydligt bättre ut än .com i denna situation.

    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Kolla också upp bakgrunden till att det är upptaget, så att det inte är ett företag etc. Förutom risken för direkta tvister om man "råkar" välja ett väldigt snarlikt eller samma namn, så finns också risken att folk förväxlar er.

    Det kan ju i och för sig vara positivt om du kan åka snålskjuts så att säga, men det är ju då som det kan bli tal om varumärkesintrång etc. Ingen bra sits att hamna i...
    Tänker inte regga namnet i Tyskland utan skicka sakerna från Sverige helt enkelt.

    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    När vi nu är inne på de-domäner kan det vara värt att påpeka att tyskar gärna använder bindestreck i domännamn om det är språkligt korrekt. Så inga sammandragningar där i namn som vi gör ofta i domäner.
    Står lite om det i slutet av texten här i inlägget.
    Jaså? Detta kände jag inte alls till. Då kanske jag kan köra en översättning rättav på tyska . Tack för tipset Urban du är en pärla!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbygge för tyska marknaden.
    Av Niklas Aronsson i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 18:25
  2. Ny aktör på marknaden
    Av Bernt Johansson i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 18:17
  3. Tyska domännamn
    Av webguide i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 13:14
  4. SEO för finska marknaden
    Av nfinland i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 08:37