Resultat 1 till 14 av 14

Kan man bygga sin SEO endast på artikelkataloger?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Precis som topic lyder så undrar jag ifall detta är ett bra framgångsrecept?
    Jag har för första gången lyckats slå mig in på 6:e plats på google inom min bransch och det känns som att artikelkatalogerna gör susen! Är det något man bör tänka på eller är det bara för mig att fortsätta spotta ur välskrivna artiklar?

    Jag försöker publicera 2 artiklar i veckan och följer blint seo-forums rekommendationer, dvs http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6019.

  2. #2
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Nej det kan du inte, en alltför ensidig SEO strategi kommer förr eller senare att straffas eftersom det inte är ett normalt beteende. Däremot kan det vara en del av din strategi för att nå höga placeringar. Men för att det ska bli så "naturligt" som möjligt behöver du sprida ut sätten du får dina länkar på.

    En mix av alla möjliga sätt man kan få länkar på är väl det bästa, med så många kvalitetslänkar som möjligt.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med föregående talare. Det fungerar alldeles utmärkt till den dagen då det inte fungerar längre, då "dör" sidan.
    Blanda in olika sorters länkar för att få en normal länkprofil som överlever en manuell check, annars kan du falla bort direkt.

  4. #4
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Vissa tenderar att fokusera alltför mycket på enbart kvalitetslänkar, och visst ska det vara ditt primära mål, men uteslut inte helt andra sätt att få länkar. Jag har kört "räder" där jag frågat bloggare och folk med relevanta sidor inom mina nischer om de vill länka till mina sidor. Jag betalar inte direkt för länkar, men har ibland erbjudit gentjänster, skrivit gästposter eller content etc etc. Emellanåt händer det att man får nofollow-länkar, länkar som ligger i en footer eller liknande, som säkerligen inte ger speciellt mycket länkkraft. Däremot ser länkprofilen naturlig ut.

    När det gäller e-handel så har jag dessutom varit med om att dessa betydelselösa länkar (ur SEO-synpunkt), i vissa fall däremot har drivit en del trafik som konverterat i relativt hög grad.

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tackar och bockar för svaren, med handen på hjärtat så måste detta vara det absolut bästa forumet jag någonsin besökt
    Ok men ifall bloggar inte riktigt finns inom ens område kan man istället fokusera på att "späda" ut länkarna med hjälp av forum poster?

    Kan väl slänga in en fråga medan jag ändå skriver detta inlägg - tycker ni jag bör vara försiktig med att länkbygget av mina satellitsidor som i sin tur länkar till butiken? Kan butiken straffas på något sätt?

    Än så länge har jag inte försökt mig på metoder som anses vara renodlade blackhat metoder och det är inte själva grundtanken med satellitsidorna heller, utan jag vill bara få klart för mig ifall jag måste ta lika stor hänsyn under länkbyggandet som jag gjorde med butiken? Kan man slappna av på en helt annan nivå när det gäller satellitsidor?

  6. #6
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Forum poster lär nog inte ge dig särskilt mycket och många forum har även nofollow på sina länkar i inläggen. Kan inte ge dig ett säkert svar på frågorna du ställt, men min tanke och tips är fortfarande att alltid satsa på att få länkar från olika ställen på nätet, helst så relaterat som möjligt med kvalite och utan några spammiga länkar.

    Även med dina satellitsidor, ju bättre länkar du får till dem.. Desto mer kraft ger det till din huvudsajt/sajter..

    Sen en sak som fungerar idag, kanske slutar fungera imorgon genom att google ändrar sin algoritm.
    Skapa alltid ett värde för dina besökare och sprid ut dina länkar och ankartexter så klarar du dig bättre.

  7. #7
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Japp, jag tänkte mer för att späda ut länkarna, och ifall forum inläggen på så sätt fungerar bra oavsett om dom är nofollow eller inte?

    *UPPDATERING*
    Lade också märke till nyligen att flera av forum jag postar på är dofollow.
    Senast redigerat av Olof86 den 2013-04-04 klockan 22:37.

  8. #8
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Forum poster lär nog inte ge dig särskilt mycket och många forum har även nofollow på sina länkar i inläggen. Kan inte ge dig ett säkert svar på frågorna du ställt, men min tanke och tips är fortfarande att alltid satsa på att få länkar från olika ställen på nätet, helst så relaterat som möjligt med kvalite och utan några spammiga länkar.

    Även med dina satellitsidor, ju bättre länkar du får till dem.. Desto mer kraft ger det till din huvudsajt/sajter..

    Sen en sak som fungerar idag, kanske slutar fungera imorgon genom att google ändrar sin algoritm.
    Skapa alltid ett värde för dina besökare och sprid ut dina länkar och ankartexter så klarar du dig bättre.
    Fast poängen är ju att om du en vacker dag har 200 inlänkar och inte en enda nofollow så ser det inte speciellt "naturligt" ut. Samma sak som med ankartexter...

    Är källan relevant så brukar jag inte bry mig så mycket om huruvida det nu är follow eller inte, speciellt när det som i detta fallet handlar om en e-butik. Det ger naturligtvis ingen kraft för att höja rankingen (i dagsläget), men det ser mer naturligt ut, och klart man vill placera länk till sin butik i alla relevanta sammnhang, oavsett om de är dofollow eller inte...

    Vad man bör undvika är dock att spamma sin länk på alla möjliga forum oavsett ämne. Vet exemelvis en person som spammat husvagnsforum, hälsoforum etc etc med inlägg som handlar om en jaktradio han försöker sälja. Det säger lite om hur (o)seriös marknadsföringen är. Förhoppningsvis snappar google upp detta förr eller senare...

  9. #9
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Förstår vad du menar. Dock jag säga att ca 20% av de forum jag postar på är nofollow, jag bör helt enkelt satsa en del krut även på dessa forum med andra ord för att skapa en så naturlig balans som möjligt.

    Samtliga av inläggen är naturliga och forumen har direkt anknytning till de produkter jag säljer. Så jag skapar spammar aldrig forum utan gör det på ett snyggt och smidigt sätt med jämna intervaller.

    Tycker du att forumposter i detta fall kan fungera bra för att späda ut länkarna så att det inte blir för stor fokus på artikelkataloger eller bör jag använda ytterligare medier (ju fler ju bättre självklart men har lite ont om ideér förutom kanske sociala nätverk)?

  10. #10
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Hej Olof86!

    Jag hade inte lagt ner någon tid på att skapa forumprofiler och annat om det inte är ett relevant forum där jag kan bidra i diskussionen. Visst, en kommentar här och där på relevanta bloggar hade jag gjort om jag hade något vettigt att komma med men inte mer än så. Försök istället hitta bra folk med liknande intressen som du som kanske har ett par webbplatser som är mer eller mindre relevanta för det du gör och byt lite länkar med dom, det kommer ge dig betydligt mer än att hålla på med forumprofiler och liknande.

  11. #11
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Hej Olof86!

    Jag hade inte lagt ner någon tid på att skapa forumprofiler och annat om det inte är ett relevant forum där jag kan bidra i diskussionen. Visst, en kommentar här och där på relevanta bloggar hade jag gjort om jag hade något vettigt att komma med men inte mer än så. Försök istället hitta bra folk med liknande intressen som du som kanske har ett par webbplatser som är mer eller mindre relevanta för det du gör och byt lite länkar med dom, det kommer ge dig betydligt mer än att hålla på med forumprofiler och liknande.
    Tanken är att späda ut länkarna med forum inte att jag ska klättra i serpen med hjälp av dessa, för det jobbet sköter artikelkatalogerna. Vill istället använda mig av forum som en täckmantel om man så vill kalla det. Min bransch är så nischad att bloggar inte existerar kring detta ämne.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då du skickade ett pm till mig om vilken webbplats det gällde. Så kan jag säga att det finns bloggar inom ämnet och så nischad är inte branschen.
    Gör en sökning på Googles sök – Bloggar – så hittar du drösvis med bloggar som skriver om produkterna.
    En del som säljer produkterna själva, andra som använder dem. På ett av orden får jag över 57.000 träffar via bloggsökningen.
    Så där har du en hemläxa att göra.

    Men om det nu vore så att det inte fanns bloggar i ämnet så är det naturligtvis en mycket stor anledning att starta den första i sitt slag.
    Säljs produkterna så finns det folk som använder dem. Används de finns intresse att veta mer, kommentera m.m.

  13. #13
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Urban, ännu en gång tack för tipset. Ska sätta mig ner och ge det ännu en chans, kanske inte gjorde hemläxan ordentligt.

  14. #14
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Fast poängen är ju att om du en vacker dag har 200 inlänkar och inte en enda nofollow så ser det inte speciellt "naturligt" ut. Samma sak som med ankartexter...
    Fast det här är ju inte riktigt sant. Man får inte nofollow-länkar "naturligt" och därför är de heller inte en del i en "naturlig" länkprofil.
    Med det sagt skulle jag kanske inte aktivt undvika nofollow-länkar, men jag skulle inte lägga en minut på att skapa en heller, ur ett SEO-perspektiv. Det finns andra anledningar att skapa länkar, såklart, men för SEO finns det ingen anledning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Indexerar endast 10%
    Av poneks01 i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 16:42
  2. Annonsering/Adwords endast i Iphone-sök
    Av Tigern i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 12:19
  3. Undersidalänk endast i sitemap?
    Av Hansen i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 14:12
  4. .se - endast ett år i taget?
    Av Marcin i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 17:29
  5. Klubb med endast PR4 sidor
    Av Anton Johansson i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 16:42