Resultat 1 till 17 av 17

Antalet tvivelaktiga SEO-företag ökar

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    De av oss som har Google Alerts på bland annat frasen – sökmotoroptimering – har under de senaste månaderna kunnat notera att antalet företag som gett sig in i sökmotoroptimering ökar.
    En rätt så naturlig utveckling men ett problem där är att de tvivelaktiga företagen och t.o.m. rena blufföretag kommit upp till ytan.

    När man tittar på alla nya företag så märker man att en del:
    - Saknar angivande av F-skatt
    - Inte går att hitta i Alla Bolag
    - Saknar adress
    - Saknar kontaktpersoner
    - Har intetsägande namn vid en Whois-sökning
    - Använder sig av textinnehåll som de stulit från andra etablerade webbplatser
    - Har foto på personalen som är tagna från istockphoto-flickr etc.

    Med andra ord klara varningssignaler på ett företag som man inte bör anlita. Problemet för oss här i SEO-forum är regel 2 som lyder.
    Ingen smutskastning av SEO-företag eller personer som sysslar med SEO får förekomma på detta forum - det kan ni ta upp någon annanstans. Ej heller får länkar till dåligt SEO-jobb ges där man kan se på länken vem som är SEO.
    Jag skulle vilja ta upp en diskussion omkring denna regel när det gäller företag som passar in i beskrivningen ovan.
    Och detta för SEO-branschens rykte och välbefinnande. Man kan ha synpunkter på länkarbete. Men sker det med öppenhet mot kunden så är det inga problem mellan företag och kunden.
    Värre är när den här typen av företag börjar ge sig in på marknaden.
    Att de inte kommer att få presentera sig här i forumet är helt klart.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Visst är det tragiskt men jag håller fast vid regel 2. Det finns många andra mer lämpligare ställen att skriva om dessa bolag - behöver inte just vara på SEO-forum. Jag vill inte ha sådant på SEO-forum, det kommer lätt att urarta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Håller med Jim, kommer inte att funka utan leda till en enorm pajkastning både av seriösa och oseriösa bolag.

  4. #4
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Dessutom finns en viss risk att en sådan tråd börjar plocka placeringar på SEO-relaterade sökningar i Google, och om en sådan tråd hittas av någon som inte har så bra koll på SEO kommer förmodligen den första reaktionen vara "SEO verkar vara en lurendrejeribransch, usch och fy", och den reaktionen blir det sedan svårt att ändra på.

  5. #5
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Nja Jim, varför ska vi inte kunna diskutera problem som Urban tar upp, det är endast för vårat allas bästa, vi ska väl inte skydda de företag eller personer som Urban tar upp.

    Urban kan väl vara ansvarig för tråden så de inte uratar eller oskyldiga företags eller personer nämns.

    Personligen ver jag om 2-3 cowboys i bransch som passar in på Urban beskrivningar.

  6. #6
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate Visa inlägg
    Urban kan väl vara ansvarig för tråden så de inte uratar eller oskyldiga företags eller personer nämns.

    Personligen ver jag om 2-3 cowboys i bransch som passar in på Urban beskrivningar.
    Om man ska ha en sådan tråd bör moderatorn inte vara någon som själv erbjuder SEO-tjänster, då det helt enkelt finns för stor risk för intressekonflikt i sådant fall. Gränsen mellan objektiv bedömning och godtycklig smutskastning kan vara hårfin, och en sådan tråd inbjuder helt enkelt till pajkastning och onödiga konflikter.

    Det finns bättre sätt att bemöta dessa oseriösa företag och det är heller ingen som hindrar dig från att t.ex. lägga upp en hemsida där du listar företag du anser vara oseriösa, men att diskutera detta på SEO-forum är som att bjuda in till en tråd som får 90% av alla SEO-bolag att framstå som oseriösa.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jims reaktion var rätt så väntat och den respekterar jag. Och jag kommer att se till att regel 2 i dess nuvarande utformning följs framöver också.

    Nu har det inte så stor betydelse, problemet med den här typen av företag är uppmärksammad nu lite mer och det finns också några punkter en köpare av SEO kan titta på vid kontakt med ett företag. Det kan säkert bli trassel med företag som sköter allt det där snyggt, med org.nr, foton, egna texter etc.
    Fast sannolikheten att det blir mer trassel med den här typen av företag är garanterat större.

  8. #8
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Håller med Urban om att problemet är stort och att vi borde ta upp ämnet här i forumet. Tidigare lurade blufföretag på småföretagen hemsidor som ver helt urusla men nu när datorkunskapen ökat har bluffarna börjat sälja mer SEO istället. Personligen har jag märkt av att det ringer fler och fler samtal från SEO-säljare och man märker att många av dem erbjuder rena skräpet.

    Jim: kanske kan SEO-företag läggas upp på en tråd här i forumet? Och man anger orgnr, länk till allabolag osv. Man kan kanske ställa krav att de skall ha varit verksamma i minst 2 år. Och att det finns en moderator som har makt att godkänna eller ta bort företag utan att behöva motivera sitt beslut.

  9. #9
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    I min bransch är grundregeln att det i alla sammanhang är bättre att ta tjuren vid hornen och köra med öppna kort. Det är vinnande i längden. Visst kan jag hålla med om att det kan medföra vissa problem som nämns ovan, men jag tror inte på att "bannlysa" samtalsämnet.

    Därmed inte sagt att man måste införa en sektion där man ska smutskasta och gnälla hejvillt. Ett alternativ är att införa en sektion där man tydligt anger kriterierna ett seriöst SEO-företag bör uppfylla eller liknande (kan nog bli svårt att enas om i och för sig), och sedan får diskussionen föras i relation till det.

    Om de genuina och seriösa experterna inom branschen nu inte tillåter att man talar om varandra så ökar det knappast goodwill för branschen som helhet, eller?

    Kan åtminstone vara värt att prova?

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att definiera ett seriöst företag är inte så svårt om man tar det mycket grundläggande.

    1) Inneha F-skatt och ange det på webbplatsen
    2) Finns org.nr angivet på webbplatsen
    3) Inte ha fejkade foton på personal
    4) Inte ha stulna texter på webbplats
    5) Om man är Google-certifierad skall man verkligen vara det och inte bluffa om det.

    Redan på dessa fem punkter faller en hel del ifrån som dykt upp senaste månaderna.
    En del lyckas t.o.m. pricka in alla fem punkterna. Så dessa punkter räcker faktiskt.

    Branschen har trots vad en del fått för sig en hyfsat bra rykte och företag börjar mer och mer inse vikten av sökmotoroptimering. I det läget känns det inte bra att rena bluffare skall ge sig in nu också.

  11. #11
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Att definiera ett seriöst företag är inte så svårt om man tar det mycket grundläggande.

    1) Inneha F-skatt och ange det på webbplatsen
    2) Finns org.nr angivet på webbplatsen
    3) Inte ha fejkade foton på personal
    4) Inte ha stulna texter på webbplats
    5) Om man är Google-certifierad skall man verkligen vara det och inte bluffa om det.

    Redan på dessa fem punkter faller en hel del ifrån som dykt upp senaste månaderna.
    En del lyckas t.o.m. pricka in alla fem punkterna. Så dessa punkter räcker faktiskt.

    Branschen har trots vad en del fått för sig en hyfsat bra rykte och företag börjar mer och mer inse vikten av sökmotoroptimering. I det läget känns det inte bra att rena bluffare skall ge sig in nu också.
    I de fall något "företag" inte uppfyller ovanstående så borde man väl kunna skriva om det, utan att det för den delen skall räknas som "smutskastning" eller därmed bryta mot regel nr 2...

    Jag tycker det är en sak att värdera om någon utför ett bra eller dåligt SEO-jobb, men om någon uppenbart bluffar i flera avseenden så är det en helt annan sak.

  12. #12
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Mycket bra och passande att den här frågan tas upp för diskussion. För egen del har jag ju tidigare gjort en del arbete med att illustrera omfattningen av vad jag uppfattat som vårdslöst och omdömeslöst utformat stöd till SEO-kunder. Ni som varit med ett tag har säkert sett att exempelvis det publika länkstöd som numera säljs har en mer intagande utformning, i vart fall mindre frånstötande. Det tackar vi bland annat pandor och pingviner för, naturligtvis tackar jag också de konsulter som medverkar till att lyfta kvaliteten på länkstödet.

    Alldeles oavsett vad som händer här i SEO-forum kommer jag ganska så snart att börja lägga ut redovisningar av olika seokonsulters vilja och förmåga att presentera såväl sitt eget fritt valda arbetssätt och inriktning som de lite mer formella förutsättningar som åligger en företagare. Jag syftar inte på en granskning och redovisning som liknar formell myndighetsgranskning utan mer ett perspektiv som har till syfte att hjälpa mig att, som lekman, se vilka som faktiskt bemödar sig att visa vad de säljer på den öppna marknaden.

    För de som undrar. Nej, inte på spambloggar.se, det blir för värdeladdat.

  13. #13
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Bra idé Urban! Och jag tror dessutom att dina fem punkter är en väldigt bra start för att sortera ut en hel del agnar från vetet så att säga Det blir +1 på den!

  14. #14
    northsideaxels avatar
    northsideaxel northsideaxel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Att definiera ett seriöst företag är inte så svårt om man tar det mycket grundläggande.

    1) Inneha F-skatt och ange det på webbplatsen
    2) Finns org.nr angivet på webbplatsen
    3) Inte ha fejkade foton på personal
    4) Inte ha stulna texter på webbplats
    5) Om man är Google-certifierad skall man verkligen vara det och inte bluffa om det.

    Redan på dessa fem punkter faller en hel del ifrån som dykt upp senaste månaderna.
    En del lyckas t.o.m. pricka in alla fem punkterna. Så dessa punkter räcker faktiskt.

    Branschen har trots vad en del fått för sig en hyfsat bra rykte och företag börjar mer och mer inse vikten av sökmotoroptimering. I det läget känns det inte bra att rena bluffare skall ge sig in nu också.
    Alla punkterna är bra och grundläggande, problemet är väl att punkt 3 & 4 är svåra att upptäcka för någon med mindre "internetvana".

    En lösning, utan att någon smutskastning sker, är att de mest respekterade på detta forum (Läs: SEO-proffs) skapar en guide om ämnet som en inköpare av SEO kan ta till sig och på så sätt slippa åka på ett bluff-bolag?

    Det är mycket begärt men nått krafttag behövs troligen för att branschen ska kunna utvecklas på ett hållbart sätt.

  15. #15
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    De av oss som har Google Alerts på bland annat frasen – sökmotoroptimering – har under de senaste månaderna kunnat notera att antalet företag som gett sig in i sökmotoroptimering ökar.
    En rätt så naturlig utveckling men ett problem där är att de tvivelaktiga företagen och t.o.m. rena blufföretag kommit upp till ytan.

    När man tittar på alla nya företag så märker man att en del:
    - Saknar angivande av F-skatt
    - Inte går att hitta i Alla Bolag
    - Saknar adress
    - Saknar kontaktpersoner
    - Har intetsägande namn vid en Whois-sökning
    - Använder sig av textinnehåll som de stulit från andra etablerade webbplatser
    - Har foto på personalen som är tagna från istockphoto-flickr etc.

    Med andra ord klara varningssignaler på ett företag som man inte bör anlita. Problemet för oss här i SEO-forum är regel 2 som lyder.


    Jag skulle vilja ta upp en diskussion omkring denna regel när det gäller företag som passar in i beskrivningen ovan.
    Och detta för SEO-branschens rykte och välbefinnande. Man kan ha synpunkter på länkarbete. Men sker det med öppenhet mot kunden så är det inga problem mellan företag och kunden.
    Värre är när den här typen av företag börjar ge sig in på marknaden.
    Att de inte kommer att få presentera sig här i forumet är helt klart.

    Bra initiativ, att det var så illa hade jag dock ingen aning om. Irriterar mig mer på etablerade som gör dåliga arbeten och tar risker med kundens renommé. Det blir ett väldigt selektivt urval om man inte får berätta om ett dåligt utfört arbete eller kunnat konstatera de som verkligen utfört ett smutsigt arbete, att sätta ljuset på smutsen är ju fortfarande inte smustkastning snarare brukar upptäckt och identifikation av smuts vara det som leder smutstvätten till tvättbingen om man nu inte förstått att de var smutsiga dessförinnan.

    Självfallet bör det kunna gå att föra en sansad debatt om olika aktörers för och nackdelar och riskerna kunderna därmed har drabbats av eller riskerar att drabbas av.


    "Ingen smutskastning av SEO-företag eller personer som sysslar med SEO får förekomma på detta forum - det kan ni ta upp någon annanstans. Ej heller får länkar till dåligt SEO-jobb ges där man kan se på länken vem som är SEO."



    Varför skulle SEO branschen vara såpass unik att aktörernas nackdelar inte skulle kunna dryftas på det forum där de mest aktiva träffas? Det är ju att mycket strikt och sakligt begränsa forumets relevans för området det säger sig angöra. Och det kan väl ändå inte vara den som sätter lampan på skiten som kastar den, det är bara att upplysa om den skit som utföraren själv tryckt ut sig, att upplysa om det är bara en kvalitativ feedback. Vänligen upplys mig om det kommit några nya naturlagar i ämnet på senaste som jag missat.

    Sedan finns det ju en klar poäng med att merparten av eventuell kritik kan uttryckas på den egna personliga bloggen där den som klagar har en läsekrets av bekanta i förhållande till sin förmåga som skribent och inte bara kommer som ny till ett forum och bara klagar utan att själv ha bidragit till något positivt på något sett.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi får kanske skilja lite på begreppen här. Det jag tog upp var de som marknadsför sig utan att vara företag. Saknar du F-skatt, eller har avregistrerat, och inget org.nr är du per definition inget företag alls. Använder man andras texter och fejkade bilder på personalen är det blufföretag.
    Så stort problem är det inte, utan köpare av SEO-tjänster har ansvaret för att ta rätt på att det är ett företag man gör affärer med. Precis som i all annan verksamhet.
    Jag ville bara sätta lite mer fokus på det här.

    Att föra en debatt om etablerade företags arbetsmetoder på ett seriöst sätt, tvivlar jag efter att ha följt den typen av debatter i flera år, kommer att gå.
    Subjektiva bedömningar i de flesta fall som präglas av personers åsikter hur man skall göra. Eller de som inte tycker att resultaten blev vad de hade förväntat sig att det skulle bli.

    Dessutom kommer den mesta kritiken mot branschen från dem som pissar i det tält de själva befinner sig i. Aktörer som anser att deras metoder är bättre och kritiserar andra för att profilera sig själva. Sedan finns en lite klick som vare sig är kunder till SEO-företag eller utför de tjänsterna själv som vill väcka lite uppmärksamhet genom att sparka på branschen.

    Det är köparna som behöver ta rätt på lite mer om vilka tjänster de skall köpa in och hur företaget de anlitar tänker göra. Köper man länkbygge så får man vara medveten om att det kan finns en risk med det. Å andra sida är det en risk att inte göra det heller om man vill upp.

    SEO är inte som att utföra elinstallationer där det finns tvingande regelverk, behörighetsnivåer osv. Följaktligen finns det i princip inget som är rätt eller fel. Bara bra utfört arbete eller inte fullt så bra utfört arbete.

  17. #17
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Vi får kanske skilja lite på begreppen här. Det jag tog upp var de som marknadsför sig utan att vara företag. Saknar du F-skatt, eller har avregistrerat, och inget org.nr är du per definition inget företag alls. Använder man andras texter och fejkade bilder på personalen är det blufföretag.
    Så stort problem är det inte, utan köpare av SEO-tjänster har ansvaret för att ta rätt på att det är ett företag man gör affärer med. Precis som i all annan verksamhet.
    Jag ville bara sätta lite mer fokus på det här.

    Att föra en debatt om etablerade företags arbetsmetoder på ett seriöst sätt, tvivlar jag efter att ha följt den typen av debatter i flera år, kommer att gå.
    Subjektiva bedömningar i de flesta fall som präglas av personers åsikter hur man skall göra. Eller de som inte tycker att resultaten blev vad de hade förväntat sig att det skulle bli.

    Dessutom kommer den mesta kritiken mot branschen från dem som pissar i det tält de själva befinner sig i. Aktörer som anser att deras metoder är bättre och kritiserar andra för att profilera sig själva. Sedan finns en lite klick som vare sig är kunder till SEO-företag eller utför de tjänsterna själv som vill väcka lite uppmärksamhet genom att sparka på branschen.

    Det är köparna som behöver ta rätt på lite mer om vilka tjänster de skall köpa in och hur företaget de anlitar tänker göra. Köper man länkbygge så får man vara medveten om att det kan finns en risk med det. Å andra sida är det en risk att inte göra det heller om man vill upp.

    SEO är inte som att utföra elinstallationer där det finns tvingande regelverk, behörighetsnivåer osv. Följaktligen finns det i princip inget som är rätt eller fel. Bara bra utfört arbete eller inte fullt så bra utfört arbete.
    jag tycker denna idén är en ypperligt bra idé. Jag ser allt som oftast folk som frågar ifall ett företag är bättre än ett annat och hur man som potentiell kund ska se på ett SEO-företag för att se ifall det är bluff eller inte. Senaste gången jag dök på detta problemet var på ehandel.se.

    Där hade vi några som fått dålig respons av vissa företag och smutskastade hela branschen på olika nivåer. Jag tycker att northsideaxel har en poäng i det han skriver.

    Istället för att föra debatt om vad man som SEO-företag ska göra och inte göra eller hänga ut företag så borde vi alla slå våra kloka huvuden ihop och skapa en bra guide för vad en potentiell kund bör fråga och göra research efter innan dem hyr in företag.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur ökar man sidans pagerank?
    Av Seokillen i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 23:21
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 14:43
  3. Öka antalet sidor
    Av habbcraw i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 11:00
  4. Kinnevik ökar sitt ägande i Relevant Traffic
    Av Sökmororgurun i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 10:35
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37