Resultat 1 till 7 av 7

SERP och Sökmotorsoptimering

  1. #1
    KSundhs avatar
    KSundh KSundh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    3
    Hej,

    jag har en fråga angående SERP och Sökmotorsoptimering. Har jag förstått det rätt om jag resonerar som följande:
    Sökmotorsoptimeringsarbetet är resultatet av arbetet som SERP visar?
    alltså att det är mitt sökmotorsoptimeringsarbete som påverkar SERP.

    om det inte är sökmotorsoptimeringsarbetet som påverkar SERP vad påverkar den?

    När jag kollar SERP via GSERP.se (som jag för övrigt har sett blivit ifrågasatt lite) så kan jag se att det är stora skillnader mellan en sökning via GSERP.se och via vanliga Google search. Då har jag ändå rensat cache minne samt inte är inloggad på mitt google konto. Så det bör vara hyfsat rent när jag surfar. Vad beror det på?

    Jag har kollat lite på nätet och sett lite olika SERP tjänster, vilken tjänst rekommenderar ni?

    ha det fint
    Kristoffer

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Till att börja med får jag en känsla av att du använder förkortningen "SERP" lite konstigt.
    "SERP" är en engelsk förkortning för "Search Engine Result Page", alltså "Sökresultatsida" på svenska.
    Det låter som att du pratar om ranking, snarare än "SERP".

    Hur som helst. Min uppfattning är att Gserp funkar bra och stämmer. Visst kan det finnas tillfällen där det blir lite fel, men generellt litar jag på den data man får ut därifrån.
    Att det skiljer mellan Gserp och när du gör egna sökningar kan bero på mycket. Kontrollera att du söker på Google.se, på svenska, att du inte har personligt resultat påslaget (lägg till exempel till &pws=0 i slutet av Googles URL).

    Förutom Gserp finns det mängder av verktyg du kan använda. Rank Tracker funkar bra och har en gratisverion (där du inte kan spara projekten, annars gör den samma). Advanced Web Ranking är ett annat stort verktyg, men jag tror att det bara finns i betalversion.

  3. #3
    KSundhs avatar
    KSundh KSundh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    3
    hej Aaron,

    tack så mycket för ditt snabba svar.
    För mig är just dessa bitar ganska så nya... Så okej, har du några bra tips på att läsa om vad rankning innebär kontra en sökresultatsida? Jag måste medge att jag känner inte att jag helt förstår skillnaden.

    och tack igen för det informativa svaret...
    With Great Respect
    Kristoffer Sundh
    sundh.biz

  4. #4
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    En sökresultatsida är i Google eller någon annan sökmotor som visar resultaten av den sökning du gjort.

    Ranking är vilken plats i sökresultatet du har, t.ex. Om du ligger på plats 1 eller någon annan placering.

  5. #5
    KSundhs avatar
    KSundh KSundh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    3
    tack så mycket @lalamums

    så då har jag förstått det rätt att Sökmotorsoptimeringsarbete består av att jobba med H1/H2/H3 taggar, title tag, alt text för bilder, sökord, meta descr, kw density för att öka sidans rankning, eller?

    Det jag undrar då, är ju vad är det som t ex sökmotorsoptimeringsföretag gör för att kunna hävda att deras sätt gör att deras "minisidor/landningssidor" är så effektiva jämfört med en vanlig sida på vår hemsida. Eller handlar det om att de använder sig av html taggarna på rätt sett?

    tack på förhand för informativa svar...
    With Great Respect
    Kristoffer Sundh
    sundh.biz

  6. #6
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Sökmotoroptimeringsarbete består av allt du gör för att öka chansen att synas högt hos sökmotorerna, dessa saker du beskrev ovanför brukar man kalla för On-page optimering och består av allt du kan påverka på din egen sida.

    Arbetet slutar tyvärr inte där om du inte har en väldigt enkel bransch, efter detta så börjar off-page optimering och detta innebär då att skaffa länkar till sin hemsida för att visa google att den är omtyckt och borde ranka bättre..

    Ett sökmotoroptimeringsföretag har oftast full koll på hur man optimerar on-page på bästa sätt, sen har dem ofta ett stort nätverk eller vet vilka länkar man behöver för att stärka hemsidan de bygger länkar åt.

    Finns väldigt många sätt att skaffa länkar på, vissa mer effektiva än andra och jag är säker på att olika företag använder olika strategier mer eller mindre.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av KSundh Visa inlägg
    tack så mycket @lalamums

    så då har jag förstått det rätt att Sökmotorsoptimeringsarbete består av att jobba med H1/H2/H3 taggar, title tag, alt text för bilder, sökord, meta descr, kw density för att öka sidans rankning, eller?

    Det jag undrar då, är ju vad är det som t ex sökmotorsoptimeringsföretag gör för att kunna hävda att deras sätt gör att deras "minisidor/landningssidor" är så effektiva jämfört med en vanlig sida på vår hemsida. Eller handlar det om att de använder sig av html taggarna på rätt sett?

    tack på förhand för informativa svar...
    Skillnaden som du pratar om, och svaret jag tror att du letar efter, är att med en minisida/landningssida så bygger du sidan för att ranka.
    Du behöver inte fundera på saker som avancerad konverteringsoptimering och användarvänlighet.

    Om jag optimerar en hemsida åt en kund, och har minsta lilla intresse av kundens bästa, så måste jag tänka på saker som användarvänlighet och hemsidans effektivitet när jag optimerar sidan.
    När jag jobbar med en minisida / landningssida så handlar det bara om att ranka och sen skicka trafiken till kundens egen hemsida. Jag skickar ett par exempel och visar skillnaden över ett PM.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Googles nya SERP
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:41
  2. Ankartext i SERP
    Av debaser i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 19:02
  3. Fel URL i SERP:en
    Av csthlm i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 14:53
  4. Serp 2000
    Av claeslund i forum SEO-verktyg
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 10:01
  5. Klick i SERP
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 23:17