Resultat 1 till 14 av 14

Vad är skillnaden mellan dessa länkar?

  1. #1
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Vad är skillnaden mellan en pr4 länk från en blogg kommentar förutsatt att själva sidan som länken hamnar i har pr 4 och en annan länk som också är pr 4 men kommer ifrån en artikel på en sida eller en blogg inlägg?

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Mitt snabba svar är att länken från artikeln oftare hamnar i ett relevant sammanhang. Det är också lättare att styrka ankartexterna om man själv har kontroll över artiklarna. Sedan finns det andra faktorer att ta hänsyn till, t.ex. hur många andra utlänkar det finns på den aktuella sidan samt från domänen som helhet. När det kommer till blogkommentarer brukar man ju få konkurrens av andra som också länkar till sina sajter. Ju fler som delar på tårtan, desto mindre bit får var och en.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Men ifall det inte är några andra som kommenterat, utan du är ensam med din kommentar. Blir länken helt plötsligt värdefull då? Trodde att i princip alla bloggkommentarer var skräp och ingenting att ha.. Har jag fått fel uppfattning?

  4. #4
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Jag tror att du har fått fel uppfattning, om man har en blog som tillåter kommentarer och om man har tur så finns det inga kommentarer och då får man all den link juice till sin sida, dessutom kan man alltid sätta in h1 tags för att få google att tycka att din länk är mer värdefull och även är en del av skrivna inlägget.

    Men det jag inte förstår är, är pr bara pr och ekvivalent med pr från andra länkar tex web 2.0 och artiklar etc.

    ifall pr är bara pr och likadan för alla länkar, då är det en wake up call för mig

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bloggkommentarer och blogginlägg samt artiklar på en webbplats är tre skilda sakar.
    Wedholm svarade på din fråga SEOkillen.

    Om du kan peta in en H1 i en bloggkommentar förutsätter att det går att göra och är det en modererad blogg lär det inte godkännas. Kommer snarare markeras som spam av bloggägaren. Dessutom brukar bloggkommentarer vara nofollow, även om de också kan ge en viss effekt.
    Är det inte en modererad blogg och du kan peta in rubriktaggar i din kommentar så är med stor sannolikhet bloggen värdelös och redan markerad som spam av Google.

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Men det jag inte förstår är, är pr bara pr och ekvivalent med pr från andra länkar tex web 2.0 och artiklar etc.

    ifall pr är bara pr och likadan för alla länkar, då är det en wake up call för mig
    Pagerank är detsamma för alla sidor. Det är Googles mått på hur stark/bra en sida är. Det som skiljer är hur en sajt länkas från sidan, samt i vilket sammanhang.

    Om det är web 2.0 eller statisk sida spelar egentligen ingen roll. Det som spelar roll är att s.k. web 2.0-sajter har en tendens att byta ut innehåll, vilket gör att länkens placering kan ändras. Om du får en länk i ett blogginlägg så visas den på startsidan till dess att det inlägget flyttats ner till sida två i bloggflödet. Då har du helt plötsligt en länk på en undersida, vilket i 9 fall av 10 är en svagare sida än startsidan. Alltså tappar din länk i ett blogginlägg successivt styrka i takt med att nya inlägg skrivs.

    Generellt gäller att ju fler klick från startsidan din länk finns, desto mindre kraft levererar den.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  7. #7
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    okej bra info du har där. Men vilka länkar är bäst att bygga? känner en kille från Indien som bygger länkar till min sida då och då och han säger hela tiden att web 2.0 länkar är de bästa man kan just nu bygga eftersom man har 1 full kontroll över dem, och 2 för att de ger en bra page rank.
    Vad tycker ni har han rätt?

  8. #8
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    okej bra info du har där. Men vilka länkar är bäst att bygga? känner en kille från Indien som bygger länkar till min sida då och då och han säger hela tiden att web 2.0 länkar är de bästa man kan just nu bygga eftersom man har 1 full kontroll över dem, och 2 för att de ger en bra page rank.
    Vad tycker ni har han rätt?
    Jag tror vi får reda ut vad som menas med web 2.0. Wikipedia listar dessa kriterier:

    1. Användaren ska själv kunna vara med och bidra till sajtens innehåll, se användarskapat innehåll.
    2. Användaren ska kunna ha kontroll över sin information.
    3. Designen ska vara fyllig, interaktiv och användbar.
    4. Användandet av AJAX-teknologi.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

    Punkt 2: Om du har kontroll över de länkar Indiern skapar åt dig är det bra. Du behöver med andra ord få användarnamn och lösenord av honom för att ha full kontroll över dem.

    Punkt 4: Om AJAX används för att skapa länkar kan de troligtvis inte läsas och värderas alls av Google.


    Personligen tror jag den där Indiern inte skapar så värst kvalitativa länkar. Be om att få URL:er till alla de sidor du har fått länk ifrån. Billiga länkar är ett tecken på att de är av låg kvalitet, säg 100 länkar för $5. Risken är att de inte alls hjälper dig att ranka bra med din sajt. Jag tror han använder sig av begreppet "Web 2.0" för att få sin tjänst att låta snitsigare.

    Bra länkar kostar allt mellan 100 och 1000 kr stycket.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  9. #9
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Köpte tjänsten från fiverr för exakt 5$, och de hjälpt inte alls än så länge med rankningen, men däremot fick jag en länk report på alla skapade länkar.

  10. #10
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    De flesta tjänster på fiverr som erbjuder länkar, ger dig spammiga länkar som man inte vill ha riktade mot sina sidor.

  11. #11
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Köpte tjänsten från fiverr för exakt 5$, och de hjälpt inte alls än så länge med rankningen, men däremot fick jag en länk report på alla skapade länkar.
    Håll dig borta från tjänster som lovar massor för en struntsumma. Du får troligtvis mer länkkraft om du betalar någon på odesk, elance eller liknande som kan skriva en helt ok artikel för 5$ och submitta den, vilket genererar en eller kanske två inlänkar...

    Man bör dock vara något selektiv så man inte anlitar folk som plagierar rakt av. Man brukar dock se på de proposals man får huruvida personen är "seriös" för uppgiften eller ej. En artikel är ju inte unik på något sätt bara för att den passerar copyscape eller liknande, men frilansare som uppger att de använder verktyget brukar ha koll på hur de bör jobba...

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Seokillen Visa inlägg
    Köpte tjänsten från fiverr för exakt 5$, och de hjälpt inte alls än så länge med rankningen, men däremot fick jag en länk report på alla skapade länkar.
    Jag tror att du får mer långsiktigt värde för din hemsida genom att vika pappersflygplan för dina 5$.

  13. #13
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    kan man bli straffad av google ifall man skapar jätte mycket nofallow inlänkar?

  14. #14
    Thorans avatar
    Thoran Thoran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Florida
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Men ifall det inte är några andra som kommenterat, utan du är ensam med din kommentar. Blir länken helt plötsligt värdefull då? Trodde att i princip alla bloggkommentarer var skräp och ingenting att ha.. Har jag fått fel uppfattning?
    Jag håller med dig om att en länk med hög PR men med god artikelns innehåll, men ingen har kommenterat det från en lång tid, då vår kommentar berör inte som en kvalitet länk.: Rolleyes:

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Största skillnaden mellan Bing och Google?
    Av JohnLindberg i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 22:27
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 13:01
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 23:08
  4. Är dessa sploggar? Varför länkar de till mig?
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 22:56
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 13:42