Resultat 1 till 5 av 5

Ganska ny butik och satellit dykt i serp men undersidor kvar. Straff eller normalt?

  1. #1
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    En av mina nya webbutiker är bara några dagar över en månad i ålder. Den har självklart fått många nya sidor med både produkter och nyheter. Under arbetet har jag lagt ut lite länkar här och där både på relevanta och "mindre relevanta" sidor där ankartexten varierats ganska bra måste jag säga mot vad jag gjort med mina andra butiker. (Lite kalla fötter sedan Panda trampar omkring där ute...). Några satelliter har också kommit upp var av en har exakt nyckelordsdomän. Lite uppdelat på olika webbhotell och butiken har helt egen IP. Både butik och flera stelliter har stigit ganska bra. Butiken fastnade lite och pendlade mellan plats 17-20 på sitt viktigaste sökord och låg där ungefär två veckor. För tre dagar sedan, på dagen exakt en månad efter att butken rullats ut, försvinner butikens indexsida på det viktigaste sökordet till 100+. Undersidorna ligger kvar på bra placeringar som innan förutom två som fått några extra länkar mot de andra efterom de optimerats för två andra viktiga sökord. Under den månaden som gått har väl ett 15tal länkar placerats ut på olika domäner (ej site wide) där de flesta är äldre domäner som själva rankar bra på sitt område och bara ett fåtal blogginlägg. Har ofta uppdaterat index för att få länkarna dit att se naturliga ut och ett 15tal länkar är väl ingen överdrift som borde få google att sätta i halsen?

    Bara några timmar senare händer samma sak en satellit, den med exakt nyckelordsdomän, efter att ha klättrat upp till plats 5-6 och legat där någon vecka. Samma sak där, att det är bara index som är borta på sitt viktiga sökord men undersidor kommer upp med lite sämre placeringar.
    Dagen innan butikens indexsida sänktes fick den en sitewidelänk på en äldre site med cirka 250sidor. Den plockade jag bort direkt när jag såg att butiken sänkts om det nu var den, men det finns däremot ingen koppling mellan den siten och den satellit som också sänkts.

    Söker jag på nyckelord ihop med ett eller två andra ord i titel på index (NYCKELORD BUTIKEN eller KÖPA NYCKELORD ONLINE) så kommer den upp på skapliga placeringar iaf, men just enbart på sökning "NYCKELORD" så funkar det inte alls. Och det gäller både butik o satellit.

    Har för mig att en annan butik råkade ut för något liknande för flera år sedan när den var ganska ny men kom tillbaka efter bara någon dag och då med betydligt bättre placering än innan. Har därför avvaktat men nu har det ändå gått tre dagar, vill därför checka av om nån annan har pejl på vad man ska tro. Är det dags att bli orolig att butik OCH satellit fått straff (satelliten har ganska få länkar, kanske 5-7st) eller ska jag ha is i magen? Hur länge kan en sida i så fall bete sig så här innan del kommer tillbaka igen?

    Hade nog behövt lite valium under de här dagarna

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Med en så pass ny sida är det generellt svårt att säga. Det är mycket vanligt med störtdykningar emellanåt första månaderna. Jag hade haft lite mer is i magen. Om en sida dyker efter att man precis lagt till en länk kan det lika gärna vara tecken på att google "utvärderar" läget så att säga, och att den kommer tillbaka efter några dagar.

    Det motsatta kan också hända. Har varit med om att nya sidor plötsligt låg i topp tre och jag fick massor av besökare, för att sedan dala ner ett par sidor igen...

    Ibland undrar jag om inte google automatiskt sänker sidor för en tid när nya länkar dyker upp, bara för att se om man blir nervös och därmed plockar bort dem...

    Med enhelt ny sida skulle jag dock vara lite försiktigare med länkbygget och satelliter redan första månaden, men det är bara jag kanske?

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Får börja med att berömma för en mycket bra beskrivning på problemen.

    Över lag måste jag säga att du ser ut att jobba på ett mycket bra och professionellt sätt med din sida, så det borde inte vara några långsiktiga problem, men dessvärre är ju inte Google 100%iga eller ens nästan. Ibland hittar dom något fel som inte finns....

    Förhoppningsvis dyker sidan upp snart igen på korrekt sökord, men det kan ändå vara värt att ta en titt. Om du skickar mig ett PM med länk till butiken och satellitsidan så kollar jag upp det ordentligt.

  4. #4
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Tack Niklas, skickar ett PM till dig.
    Tror dock att jag hittat problemet. När jag igår gjorde massor med sökningar mot olika söktermer får jag syn på att butiksleverantörens egen domän svarar! Hos butiksleverantören får man en http://mittbutiksnamn.leverantörensdomän.com som man kan använda om man inte kopplar egen domän vilket jag har. Efter en tidigare erfarenhet med annan butik hade jag lagt 301 på http://mittbutiksnman.leverantörensdomän.com/* men efter ett manuellt utfört jobb av leverantörens support har den inställningen försvunnit och G har hittat och indexerat den sedan 2 maj vad jag kan spåra tillbaka.
    Det blir ju identiskt innehåll på två separata domäner - skriker duplicate content så klart och det ligger ungefär i tiden för en reaktion från G. Nu ligger 301 åter tillbaka på den leverantörens domän, nu är bara fråga hur lång tid det tar innan det avindexeras och G fattar greppet och lägger tillbaka index igen på min egen domän? Om det nu är det som är orsaken, men relativt troligt kan jag känna.

    Vad som däremot är lite skumt är satelliten, om det är en tillfällighet att G skickat ner den eller om den åkt på straff för den länkar till en domän med duplicate content. Tidsmässigt skulle det kunna kopplas eftersom butiken sänktes först och några timmar senare skickades satelliten i avgrunden.

  5. #5
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Nån som har span på hur lång tid det brukar ta innan google plockar bort siten där 301 ligger? Det är väl 70-80 sidor i butiken och alla har 301 redirect direkt till sin motsvarighet på den rätta domänen.
    Sen pekar ju allt på att den rätta domänen sänkts pga duplicate content (se tidigare inlägg här). Så efter att google sniffat upp och plockat bort den felaktiga domänen och den är ut världen - hur lång tid kan man räkna med att det tar innan google plockar tillbaka butikens domän på rätt placeringar igen? Bör det ske i princip samtidigt som den felaktiga domänen försvinner från serp?
    Tänkte köra uppdateringar här om nån annan råkar ut för samma problem...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hicka eller filter/straff?
    Av DavidWigg i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:35
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:12
  3. Straff med för många LIKNANDE undersidor?
    Av packard i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:26
  4. Straff eller hård konkurrens?
    Av corporate i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 12:58
  5. Straff-Filter på underkatalog eller tappade länkar
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:17