Resultat 1 till 2 av 2

Hoppar upp och ned i serpen (mest ned)

  1. #1
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Jag driver en relativt ny webshop och efter plattformsbyte och kontinuerliga blogguppdateringar osv så klättrade sidan bra i serpen. De flesta jag konkurrerar med har relativt statiska sidor och min uppdateras mer och har bättre on page seo osv. Dock så har jag ju ingen historik i ryggen.
    Det jag funderar är dock på att jag kan hoppa upp till plats #3 eller #4 runt där men så nu halkar jag ned till plats 10 igen utan synbar anledning? Är det alltid såhär svajjigt i början eller hur bör man agera för att stabilisera sig högre upp?
    Mindre e-butiker är ju ganska statiska så jag förstår inte varför jag dyker så snabbt igen Ingen konkurrent har gjort ngt revolutionerande och känns konstigt att jag hamnat bakom så många igen?
    Stort tack för ev tips i rätt riktning =)

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Det är normalt att det svajar, ja. För min del har det lugnat ner sig efter några månader, antar att det beror på att jag har byggt fler länkar först och främst, men kan inte säga hur stor del tidsaspekten i sig kan förklara.

    Att det svajar tolkar jag som att googles algoritm inte är statisk. Den analyserar inte din sida (och konkurrenternas) och ger poäng enbart efter hur sidorna ser ut, och vilka länkar de har.

    Om folk exempelvis googlar på "partytält" (bara för att ta ett dumt exempel) så är det ju inte helt uppenbart om de gör det för att de är intresserade av att hyra ett sådant, eller köpa det, eller för att läsa om partytältens historia etc. Rimligtvis presenterar google olika förslag och försöker successivt med statiska metoder ringa in vad som är mest relevant att visa för varje sökning. Vad som är relevant att visa för vissa sökningar varierar ju sedan med årstid, tid på dygnet etc etc. Vad som egentligen beaktas är en gåta, men uppenbart att algoritmen inte är statisk.

    I annat fall hade SEO varit betydligt lättare (dock lika "lätt" för alla inblandade...). Då hade man kunnat göra ett par ändringar, vänta ett par dagar, se om det gick upp eller ner, för att sedan behålla förändringen eller återgå.

    För övrigt undrar även jag hur man kan "stabilisera sig" på bästa sätt...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad ger mest link juice?
    Av Nex i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 18:54
  2. sidor hoppar mkt i index?
    Av the blackjacker i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 11:39
  3. Mest för er skull
    Av Magnus i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 10:22
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  5. Hoppar också på tåget
    Av Bezzen i forum Introduktion
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 02:00