Resultat 1 till 6 av 6

Använda långa keywords eller förkortningar?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Antag att man skall optimera en hemsida för exempelvis "svenska SEO sällskapet", då kallat SSS. Men vårt primära nyckelord är frasen och inte förkortningen.

    1. Jag antar att man alltid bör försöka ha nyckelordet utskrivet i rubriktaggar etc, och inte använda förkortningen?

    Första problemet är dock att för vissa förkortningar finns det flera betydelser. Jag vill ju inte konkurrera med exempelvis "Svenska Seglar Sällskapet eller liknande...

    2.Hur pass bra fångar google upp detta?

    Problem nummer två är att det inte är helt smidigt att överallt använda nyckelordet i sig, "svenska SEO sällskapets årliga möte", "kontaktuppgifter för svenska SEO sällskapet" etc etc... Rubrikerna blir ganska långa och klumpiga.


    När det gäller rubriksättning i blogginlägg etc som man vill driva organisk trafik med så är det väl bara att bita i det sura äpplet och skriva ut hela nycketlordet, eller?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Använd hela ordet i titlar och URL. Sen förklara för besökare (och Google) på relevanta sidor att "Svenska SEO sällskapet, nedan kallat SSS" om du inte vill tjata ut ordet.

    Tror inte det finns så mycket genvägar dessvärre.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Använd hela ordet i titlar och URL. Sen förklara för besökare (och Google) på relevanta sidor att "Svenska SEO sällskapet, nedan kallat SSS" om du inte vill tjata ut ordet.

    Tror inte det finns så mycket genvägar dessvärre.
    Tack för svar Niklas, misstänkte det.

    Angående urlerna dock... vilken nedan är att föredra, om jag har satt en rubrik till exempelvis: "svenska seo sällskapets medlemmar"?

    1. http://www.svenskaseosallskapet.se/s...pets-medlemmar
    2. http://www.svenskaseosallskapet.se/s...pets-medlemmar
    3. www.svenskaseosallskapet.se/medlemmar
    4. Annat?

    Var använder man bindestreck och inte?


    /Tack på förhand

  4. #4
    bbdoughs avatar
    bbdough bbdough är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Tack för svar Niklas, misstänkte det.

    Angående urlerna dock... vilken nedan är att föredra, om jag har satt en rubrik till exempelvis: "svenska seo sällskapets medlemmar"?

    1. http://www.svenskaseosallskapet.se/s...pets-medlemmar
    2. http://www.svenskaseosallskapet.se/s...pets-medlemmar
    3. www.svenskaseosallskapet.se/medlemmar
    4. Annat?

    Var använder man bindestreck och inte?


    /Tack på förhand
    Det finns ingen anledning för dig att optimera varje blogginlägg för sökordet "svenska seo sällskapet" utan det räcker ju med att du gör detta för svenskaseosallskapet.se.

    Med det sagt ska du därför använda alternativ 3 (svenskablabla.se/medlemmar).

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av bbdough Visa inlägg
    Det finns ingen anledning för dig att optimera varje blogginlägg för sökordet "svenska seo sällskapet" utan det räcker ju med att du gör detta för svenskaseosallskapet.se.

    Med det sagt ska du därför använda alternativ 3 (svenskablabla.se/medlemmar).
    Ok, kanske lite dumt exempel, inte många som skulle googla på det antar jag, men låt säga att någon istället skulle googla på: "svenska seo sällskapet årsmöte"

    Spelar det då alltså ingen roll om bloginlägget har rubriken "årsmöte" eller "svenska seo sällskapets årsmöte" (förutsatt att inlägget ligger på denna hemsida)?

    Kan tillägga att jag har ett tema där man kan ange en särskild url för varje post, eller låta url:en ta inläggets rubrik rakt av.

    Tacksam för klargörande vad som är skillnaden.

    Jag har inte greppat detta riktigt. Vad ska in i rubriktaggen respektive url:en?

    /Tack

  6. #6
    bbdoughs avatar
    bbdough bbdough är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12
    Om det är tuffa sökord så vill du ha dem i både urlen och rubriken.

    Däremot måste du ställa dig frågan om det finns någon som helst konkurrans på sökordet "svenska seo sällskapets årsmöte". Gör det inte de skulle jag behålla länken som svenskablabla.se/medlemmar på grund av att det ser mycket bättre ut. Sen bakar du in "svenska seo sällskapets årmöste" i rubriken istället bara och du ska se att du rankar utan nå jobb alls.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 10:57
  2. Använda .com eller vitsig .nu?
    Av xtreme i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 00:18
  3. Nystade keywords i domän-namn. Bra eller ej?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 23:54
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 00:03
  5. Om långa svansen
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 14:12