Resultat 1 till 9 av 9

Intresse av sökmotoroptimering

  1. #1
    Leekays avatar
    Leekay Leekay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    2
    Osäker på om detta postad i rätt forum, men gör ett försök. Hoppas på att amdin har överseende med nykomlingar..

    Hej på er alla och tack för ett trevligt och informativ forum. Har surfat runt lite på detta forum under de senaste veckorna och försökt att snappa upp så mycket kunskap som det bara går.

    Har ingen direkt erfarenhet av SEO men ett allmänt intresse. Har tidigare hjälpt ett antal personer och företag att bygga hemsidor och det är igenom detta intresse jag kommit i kontakt med SEO.

    Vill tacka för alla de bra länkar ni postat på forumet med framförallt nybörjarguider som har hjälpt mig något otroligt med mitt senaste lilla projekt.

    Som en hobbysysselsättning så pusslar jag lite med den senaste hemsidan jag gjort. Försöker få upp denna på sökmotorerna på en rimlig plats. Eftersom jag gjort denna hemsida till en bekants företag så har jag ganska så stor möjlighet att laborera för att försöka få en effekt. Tyvärr är ju SEO en â€hobby†för den tålmodige då man kan tvingas vänta en eller flera månader innan man får en effekt.

    Tänkte vara lite fräck och redogöra vilka förändringar jag gjort på sidan (efter det att jag börjat läsa på lite om SEO) och hoppas på lite tips från er experter. Det skall tilläggas att företaget jag â€jobbar för†är en helikopterfima med bas i Stockholm. Detta är troligtvis inte en bransch som är helt omöjligt att generera en någorlunda hög placering i (inbillar jag mig). Efter lite efterforskning har jag funnit att orden: Stockholm och helikopter är två ord jag vill satsa på.


    Efter att ha läst ganska kort om sökmotoroptimering så förstod jag att min indexsida med ramverk är helt förkastlig. Eftersom det var nog med problem att få alla parter nöjda med nuvarande design så vill jag i det yttersta undvika att få göra om hela sidan. Detta problem har jag löst genom att ha precis samma information i â€nofram†taggen som på den vanliga sidan. Är detta något otillåtet i t.ex. googels â€ögonâ€.

    Har försökt att hamstra lite inlänkar från diverse sidor som behandlar snarlikt innehåll. Har bland annat lyckats få med vår länk på â€Stockholm towns†(PR4) sida (den sidan som får högst placering på sökorden â€helikopter Stockholm†i Google.
    Har också fått in orden Stockholm och helikopter i både titel och description på ett naturligt sätt. Kan det innebära problem att ha orden i båda â€fältenâ€.

    Har också fått lära mig den hårda vägen att Google (som jag hoppas på en hög placering i) inte kan kapa order helikopter från ordet helikopterfärd. Man lär sig så länge man lever.

    Är det något annat som jag kanske bör tänka på, kom gärna med tips.

    Tack åter igen för att trevligt forum

    /Jon

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tips: Skriv kort och konsist, fokusera på det viktiga i ditt inlägg Annars blir det för mycket att läsa.

    Kanske missade den, var är url till din webbplats?
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Känns som du skulle fokusera på verb och rörelseverb som prefix innan ditt primära sökord. Sen skulle jag satsa på att lägga det geografiska nyckelordet sist i ordningen eftersom det är Sveriges mest konkurrensutsatta =)

    Ex..

    "Åka" "Nyckelord" "Geografiskt nyckelord".
    "flyga" "Nyckelord" "Geografiskt nyckelord"
    "hyra" "Nyckelord" "Geografiskt nyckelord"
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Håll du på urlen ett tag så att vi kan försöka hålla diskussionen generell.

    Det är roligt och lite speciellt med tvåordsfraser, och brukar vara lättare än att arbeta mod enskilda sökord. Det speciella med in fras är möjligen att den innehåller ordet [Stockholm] som ju är väldigt vanligt.

    Om jag var du så skulle jag kolla lite på sajterna som lyckas bra för termen [svenska dagbladhet] i sökmotoroptimeringstävlingen. Ordet dagbladhet har gått från noll till väldigt många träffar under de senaste veckorna, medan ordet [svenska] var populärt redan från början. Däremot visar det sig att det knappt skiljer sig någonting emellan resultaten för en sökning på [dagbladhet] jämfört med [svenska dagbladhet].

    En sökning på [helikopter stockholm] måste ju te sig fullständigt deprimerande för någon i helikopterbranschen. Snacka om negativ publicitet! Idel katastrofartiklar, och, med några få undantag idel nyhetssajter, vilket i mina ögon ser ut som om det alls inte borde vara omöjligt att få till en bra placering för din sajt.

    Däremot skulle jag verkligen råda dig att återigen tänka över det där med ramverket. Särskilt om du vill få bra placeringar på många olika nyckelfraser . Du nämner själv frasen helikopterfärd, och jag kan tänka mig helikoptertaxi, helikopterfärder, helikopterutflykter, helikopterresa, helikoptertrafik... Det löser du antingen bäst genom att läsa trådarna om enveloping väldigt noga, eller genom att övertyga de övriga inblandade om att hålla en hög redaktionell frekvens med många olika artiklar om fördelarna med att åka helikopter i Stockholm - alla med olika ordval, rubriker och interna länkar.

    Men så har jag heller aldrig heller varit någon direkt frames-fan.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Leekay och välkommen!

    Kul att du lär dig, du har förstått en del nya saker.

    Kanske missade den, var är url till din webbplats?
    Den ska man inte ange om man skriver frågor, han kan skicka den till dig via PM.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Leekays avatar
    Leekay Leekay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    2
    Tack för alla tips!

    Vill passa på att be om ursäkt för att mitt inlägg blev lite långdraget. Ogillar själv när inlägg på forum blir långdragna och när folk glider utanför topic. Skall försöka undvika detta i fortsättningen.

    Skall seriöst överväga att skrota ramverket på sidan helt, inte för att detta är något seriöst projekt men det är intressant att göra detta så ordentligt som möjligt. Eftersom sidan har olika sektioner beroende på vilken sorts tjänst som efterfrågas så vore det trevligt att kunna optimera dessa för de olika tjänsterna.
    Det tråkiga med detta, om jag förstått det hela rätt, är att det inte finns någon större möjlighet att tjäna PR på dessa undersidor om inlänkar går till huvudsidan, (eller?) en generell bra text för huvudsidan och specifika texter (med â€rätt sökordâ€) som passa undersidorna måste vara att föredra då antar jag.

    Härligt att få så mycket feedback, till skillnad från många andra forum runt om på Internet. Lär mig något nytt med varje post jag läser. T.ex. att ordens placering i <title> spelar roll.

    Kort fråga: hur långt tidsintervall mäts sökorden i på denna sida?
    http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/

    Tyvärr så blev det ganska långt denna gång också. Mycket att avhandla. Tack och hej för nu
    /Jon

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Leekay
    Det tråkiga med detta, om jag förstått det hela rätt, är att det inte finns någon större möjlighet att tjäna PR på dessa undersidor om inlänkar går till huvudsidan, (eller?) en generell bra text för huvudsidan och specifika texter (med â€rätt sökordâ€) som passa undersidorna måste vara att föredra då antar jag.
    /Jon
    Du "tjänar" inte PR, utan förtjänar den. Sedan ska du även veta att PageRank inte har med din ranking i Google att göra, det finns PR0-3 sidor som rankar jättebra på svåra sökord. Google har PR som ett hjälpmedel för att bedömma länkars och sidors kvalitet, inte för att bedömma om innehållet är relevant till ett specifikt sökord. Om du får inlänkar till förstasidan "tjänar" även undersidorna på det. Oftast får de inte lika hög PR men ofta ett steg, möjligtvis två, under startsidans PR.

    Precis som du säger, man ska optimera undersidorna mot ett par specifika sökord. Det ska du göra på förstasidan med men då kanske mot de viktigaste sökorden som är generella för hela sajten och inte bara för en del av sajten.

  8. #8
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Däremot visar det sig att det knappt skiljer sig någonting emellan resultaten för en sökning på [dagbladhet] jämfört med [svenska dagbladhet].
    Intressant. Fasiken va du e uppmärksam.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Intressant. Fasiken va du e uppmärksam.
    Mycket intressant. Många som kört "felstavningsstrategin"?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)