Resultat 1 till 4 av 4

Hur göra med bilder?

  1. #1
    Kenan83s avatar
    Kenan83 Kenan83 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    19
    Hej.

    Jag håller på och bygger min webshop just nu. Jag ska sälja tshirts och kommer ha flera hundra designs, innan året är slut så är målet att ligga på 2000 designs. Då jag kommer sälja kläder så är bilder jätteviktiga. Nu är frågan hur jag ska namnge bilderna.

    Så här tänkte jag: t-shirt-blå-kille-rampage-dödskalle

    Designen heter rampage dödskalle så att för varje ny design så kommer ändelsen i namnet att bytas. Sen kommer det finnas ca 20 tröjor per produkt (kille, tjej och barn. totalt 17 olika tröjor och sen ca 3 bilder där modeller har tröjan på sig).

    Lite snabbt räknat så kommer jag vid årets slut ha 34000 tusen bilder som har ganska likt namn men som nar annorlunda ändelse, kommer google tycka om det här? Hur löser jag det här på bästa sätt? Hur hade ni gjort?

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det viktigaste vid sökmotoroptimering av bilder är inte bildfilens namn dock. Försök få med lite nyckelord i filnamnet men lägg störst fokus på alt-beskrivning och text som ligger omkring bilden (inkl. sidtitel och rubriker). Storleken på bilden har också jätte stor betydelse. Ju större bild desto bättre i Googles ögon (till en viss mån).

    För att svara på dina frågor:
    - Nej jag tror inte att enformigt filnamn har någon betydelse
    - Se mina tips ovan.

    Jag tror ditt filnamn kan vara bra där du definierar vad det är, vilken färg, för vem och produktens namn.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    Kenan83s avatar
    Kenan83 Kenan83 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson Visa inlägg
    Det viktigaste vid sökmotoroptimering av bilder är inte bildfilens namn dock. Försök få med lite nyckelord i filnamnet men lägg störst fokus på alt-beskrivning och text som ligger omkring bilden (inkl. sidtitel och rubriker). Storleken på bilden har också jätte stor betydelse. Ju större bild desto bättre i Googles ögon (till en viss mån).

    För att svara på dina frågor:
    - Nej jag tror inte att enformigt filnamn har någon betydelse
    - Se mina tips ovan.

    Jag tror ditt filnamn kan vara bra där du definierar vad det är, vilken färg, för vem och produktens namn.
    Tack för svaret.

    Kan du ge tips på en bra alt text till bilden? Hur månag ord/tecken bör det vara?

    Beskrivningen kommer vara ca 50-10 ord med 30 samma ord som kommer vara på alla tröjor.
    Senast redigerat av Kenan83 den 2013-06-08 klockan 15:18.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Alt-beskrivningen finns där för de som inte har problem att se bilden (Blinda/Synskadade/Sökmotorer). Jag har alltid gjort detta så tydligt och kortfattat som möjligt. Det har fungerat bra för mig.

    Bilderna är i alla fall inte för små. Du kan med lugn och ro välja bilder som är betydligt mindre än så utan att påverkas negativt i bildsöken. Allt över 800x600 är förmodligen tillräckligt, så låt bildens storlek vara bästa möjliga för användarna.

    Jag har en resesajt med en mängd bilder i 800x600 och de rankar riktigt bra. Dessa bilder ligger på egna undersidor med titel och beskrivning och där jag återanvänder titeln som alt-beskrivning. Få med de viktigaste elementen så är det bra. Jag tror inte du behöver överanalysera mer än så
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 18:25
  2. Bilder för h1
    Av CodeMonkey i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 23:11
  3. Göra om - Göra rätt?
    Av Orreporre i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 19:08
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11
  5. SEO för bilder?
    Av kassako i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 00:04