Resultat 1 till 8 av 8

Länka mellan egna siter?

  1. #1
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Hej,

    Jag kom på en "snilleblixt" att dominera mitt område med flera sidor med samma nyckelord och sen länka till varann.. vilket väl ger mer än om länken kommer från en sida med annat innehåll?

    Nu sa en av mina vänner att det inte var bra att länka mellan egna siter och man kunde bli bestraffad av google.. vad tror ni experter?

    Spelar det någon roll tro om jag länkar från .se till .se eller om jag länkar från .se till någon annan toppdomän tex .nu?

    Rookie här.. jag är väldigt tacksam för alla svar

    Med vänlig hälsning
    Niklas

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Det är inte om du länkar till och från samma toppdomän som är risken, utan att du länkar samman dina sajter. Det gör det lättare för Google att upptäcka dig.

    Jag tycker inte det är värt det lilla man får genom att länka ihop sina egna sajter. För det första bör du inte länka fram och tillbaka mellan samma domäner. Om du ska länka ska det vara A->B, inte A<->B. Om du har 10 sajter får du inte så många länkar genom att länka mellan dem. Det blir totalt 9 unika länkar om jag räknat rätt, 10 st bildar ett "hjul".

    Istället föreslåt jag att du håller isär sina sajter, alterntivt länkar väldigt sparsamt mellan dem. Oavsett om du länkar ihop dem eller inte kommer du behöva betydligt fler länkar från sajter du inte kontrollerar.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Google har blivit bättre på att inte ge så mycket kraft till länkningar mellan 'svaga' sidor eller de som inte är så sofistikerade i sina metoder. Satsa hellre på att bygga upp ett fåtal starka sidor.

  4. #4
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Tack för svaren wedhom och Maccke!

  5. #5
    rabikas avatar
    rabika rabika är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    1
    Läs lite guider och bli lite mer insatt i vad SEO är och hur det fungerar den vägen istället.
    Det är svårt att svara på dina frågor tyvärr.
    EnvisionWebhosting EnvisionWebhosting

  6. #6
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Jag har ett dussin sidor inom liknande områden, men med olika nyckelord. Dessa är utspridda på fyra olika webbhotell.

    Jag länkar försiktigt mellan sidor, och håller mig helt borta från tvåvägsbyten. Däremot är jag inte så försiktig som Wedholm föreslår, utan har ett ganska komplext nät av länkar mellan mina egna sidor (en sida länkar t.ex. till fyra andra, en annan till två andra osv.)

    Jag tror att om man behåller någon sorts måtta kan man vara lite mindre försiktig än det varnats om tidigare. Mycket på grund av vad Maccke säger om Googles eskalerande känslighet mot svaga länkar. En sida jag har länkar riktigt bra även på sekundära nyckelord, trots att 85 % av dess inlänkar är från mitt eget lilla nätverk av hyfsat starka, relevanta länkar. När det gäller en annan sida har jag tappat en del trots flera starkare och långt bättre spridda länkar, vilket jag är övertygad beror på kvarliggande "svaga" länkar som jag inte kontrollerar (och som jag tanklöst införskaffade för tre-fyra år sedan). Jag har gjort tester för denna sida som involverat att minska antalet länkar från sidor inom det egna nätverket, och resultaten har varit mer negativa än positiva.

    Med det sagt vill jag tillägga att om du har tänkt dig att alla dina sidor ska handla om så gott som exakt samma saker (mina är snarare sammankopplade av ett så brett koncept som "musik"), så är risken större att du råkar i trubbel genom för många länkar inom det egna länknätverket.

  7. #7
    derby84s avatar
    derby84 derby84 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    30
    Hej Oliver!

    Tack för din syn på länkning mellan egna sidor.

    Min strategi är att göra 2 relativt "starka" sidor inom varje område, tex aminosyror för att på sikt få upp bägge på googles förstasida. Du skriver att du kör flera olika webbhotell, är alla i ditt eget namn eller har du på vänner? Jag har också funderat på det här med flera webbhotell och om risken att bli bestraffad är mindre.

    Med vänlig hälsning
    Niklas

  8. #8
    OliverLindmans avatar
    OliverLindman OliverLindman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Brighton
    Inlägg
    21
    Hej!

    Jag har sökt mig till lite olika webbhotell på senare år i tron att det ska minska risken, och att döma av resultat bland mina nyare projekt så kan jag känna att jag tycker att det har gjort det (men man kan ju inte vara säker).

    Samtidigt finns det otaliga sätt för Google att koppla ihop mina sidor. Genom AdSense-konto, Webmaster Tools, att de är registrerade i mitt namn, att jag har författarskap för vissa av dem, att min mail är kopplad till Wordpress-sidorna osv. Jag kände inte att det var någon mening att försöka smyga med hemliga namn/kompisnamn vid webbhotellregistrering. Framför allt kan jag känna att även om jag länkar från egen sida till egen sida så är länkarna alltid relevanta, vilket jag upplever väger betydligt tyngre.

    Mina nuvarande sidor som rankar bra har en långt mycket högre densitet av "egna", kontrollerbara länkar än de som rankar lite sämre.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka mellan egna sajter?
    Av torkel i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 19:42
  2. Länka mellan egna hemsidor?
    Av Wright i forum Länkbygge
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 02:52
  3. Länka mellan siter med samma IP-adress
    Av AndersB i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 20:07
  4. Länka mellan egna siter
    Av rednaw i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 10:50
  5. Länka mellan egna sajter
    Av Decibel i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 03:34