Resultat 1 till 4 av 4

Tre frågor gällande sökoptimering.

  1. #1
    marklundabs avatar
    marklundab marklundab är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag är i tankarna att starta en informations-sajt liknande Wikipedia. Jag har tre frågor gällande detta.

    Fråga nummer ett:
    Rankas den engelska översättningen av en domän lika högt som den svenska ordet på en .se-domän ?
    Exempel: www.hund.se, kontra www.dog.se

    Fråga nummer två:
    Hur står sig .info mot .se för sökningar gjorda i Sverige ?

    Fråga nummer tre:
    Hur står sig .info mot t.ex. .com, .net och .org ?
    (.com, .net och .org är upptagna därför valet av .info då jag satsar på att i slutändan få det till en flerspråkig informationsida)
    (bifråga - kan .info ha någon fördel om man just gör en informationssida likt wikipedia när det gäller SEO?)

    Hälsningar,
    Nybörjare kring sökoptimering

  2. #2
    Peppes avatar
    Peppe Peppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    7
    Se mkt bättre en info, se är topp. Jag skulle nog ranka 1 se 2 com 3 net men net kan vara marginelt. Annars brukar.nu fungera bra.Hund har mer lokala sökningar vilket gör den mer relevant om sökord i sverige o du slipper konkurera med animal discovery etc. Båda tunga att ranka.

    Nu är jag långt ifrån proffs på Seo, men detta är min uppfattning

    Ps tror det är bättre om du inte länkar i forumet.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    1. Nej, dog.se rankar inte lika bra som hund.se för sökordet hund i Sverige. Google ser nog relevansen, men har mycket svårt att se att du skulle få någon EMD fördel från översättningen.

    2. Väldigt mycket sämre. Det är dock "bara" en ändelse, så det är klart att du kan lyckas med en .info, men det blir svårare än en .se, mycket svårare.

    3. Sämre. SE är bäst. .Nu och .Com fungerar väldigt bra. Övriga fungerar, men är inte alls lika bra / populära, och nej, du får ingen SEO - fördel av att köra en .info för en informationssida.

  4. #4
    marklundabs avatar
    marklundab marklundab är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    2
    Tack för svaren!

    Tror dock jag var lite otydlig. Sidan kommer inte ha något med varken hund eller dog att göra.

    Något som kanske är relevant är att det ska bli en wiki-sajt, likt wikipedia.

    d.v.s. domännamnet kommer vara www."X"wiki.info eller www."Y"wiki.info Där "X" är det svenska ordet och "Y" är det engelska ordet.

    Kan detta göra det mer okej att köra med .info ? En tankebana jag tänkte i är att det är ungefär 12000-13000 sökningar i månaden på "Y info"

    Borde inte google låta .info gå före .com i ett sånt fall? Nu när kunden har med ordet info i sökrutan. Bara en fundering.

    Kan det vara en taktik att börja med .se när jag startar mot Sverige och sen byta till .info om jag kommer till det skedet att jag vill expandera? (kanske med en och sv subdomän?) (alternativt buda på den redan parkerade .com-domänen)

    Tack på förhand och förlåt att jag var otydlig!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hjälpa mig med sökoptimering
    Av Sebastianw i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 23:22
  2. sokoptimering.se säljes
    Av Waldo i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 15:25
  3. Jag söker någon som är duktigt på sökoptimering! Jag betalar
    Av posternpostern i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 16:33
  4. html-kods betydelse för sökoptimering
    Av SteP i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 12:30
  5. Sblog och sökoptimering
    Av Hawaii i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 15:09