Resultat 1 till 9 av 9

Hur använder man sig av en artikelkatalog?

  1. #1
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Jag har klart för mig hur man skriver en sökoptimerad artikel till sin egen sajt. Men hur arbetar man egentligen med en artikelkatalog?

    T.ex. Om jag vill att min egen sajt ska ranka på sökordet X. Hur ska jag då optimera den artikel som ska publiceras i en katalog? Ska jag optimera den för sökordet X eller sökoptimera den för något annat sökord?

    Och när jag länkar till min sajt. Ska jag då länka ut från söktermen X?


    Tack på förhand.

  2. #2
    Legendaryzs avatar
    Legendaryz Legendaryz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    30
    Skriv en unik artikel som är intressant för läsaren, ej för sökmotorn. Artikeln bör handla om det sökord du vill ranka på.
    Länkningen bör göras i ett stycke med text där sökordet "x" länkar till rätt sida på din hemsida som är optimerad efter sökordet.

    Kan nog göras en mer invecklad förklaring men nu har du fått lite information iallafall.

  3. #3
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Okej, tack för infon.
    Men då ska jag alltså skriva en konkurrerande artikel? Och sedan länka från sökordet.

  4. #4
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Du ska skriva en intressant artikel inom ditt område som har relevans för läsaren. För att dra SEO-nytta av artikeln bör du länka ett eller ett fåtal av ord i texten. Som förslag kan du länka ditt viktigaste sökord om du lyckas nämna det i texten, och då länka det till mest lämplig undersida på din webbplats.

  5. #5
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
    Du ska skriva en intressant artikel inom ditt område som har relevans för läsaren. För att dra SEO-nytta av artikeln bör du länka ett eller ett fåtal av ord i texten. Som förslag kan du länka ditt viktigaste sökord om du lyckas nämna det i texten, och då länka det till mest lämplig undersida på din webbplats.
    Alright, alltså jag länkar ut från min fokusterm till en lämplig undersida. Men artikeln som publiceras i artikelkatalogen.
    Måste den vara optimerad för det sökordet som jag länkar ut ifrån?
    Eller kan den vara optimerad för annat sökord?

  6. #6
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Den behöver inte alls vara optimerad för ett specifikt sökord, men det finns en fördel att skriva om det du vill länka till.

    Exempel, jag säljer gula badankor.

    Skulle jag utnyttja effekten av en artikelkatalog så skulle jag skriva en kul artikel om dessa klassiker som funnits med i många år, och sen skulle jag tipsa läsaren om vart man kan köpa dessa ankor. Det skulle kunna göras genom exempelvis formulerade frasen "köpa badanka" eller bara "badanka", kanske "gul badanka".

    Det skulle vara märkligt i detta fallet om jag skriver om farorna på byggarbetsplatser och länkar till mina badankor. Besökare skulle bli mycket förvirrade och Google skulle vid manuell granskning troligen ta bort länkjuicen från de länkarna!

  7. #7
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
    Den behöver inte alls vara optimerad för ett specifikt sökord, men det finns en fördel att skriva om det du vill länka till.

    Exempel, jag säljer gula badankor.

    Skulle jag utnyttja effekten av en artikelkatalog så skulle jag skriva en kul artikel om dessa klassiker som funnits med i många år, och sen skulle jag tipsa läsaren om vart man kan köpa dessa ankor. Det skulle kunna göras genom exempelvis formulerade frasen "köpa badanka" eller bara "badanka", kanske "gul badanka".

    Det skulle vara märkligt i detta fallet om jag skriver om farorna på byggarbetsplatser och länkar till mina badankor. Besökare skulle bli mycket förvirrade och Google skulle vid manuell granskning troligen ta bort länkjuicen från de länkarna!
    Got it! Tack

  8. #8
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Ett litet tips när du väl kommer igång. Skriv nu inte en massa artiklar och länka från sökordet x precis varje gång.

    Google straffar sidor som har alltför hög andel "exact match" i ankartexten...

    I exemplet ovan ska du alltså variera med: badankor, gula badankor, köpa badanka, prisvärda badankor etc etc...

    Läs det här t.ex: http://www.nichepursuits.com/how-to-...r-niche-sites/

    Därmed inte sagt att hans strategi är perfekt, men den ger dig ett hum om hur man kan gå tillväga...

  9. #9
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Ett litet tips när du väl kommer igång. Skriv nu inte en massa artiklar och länka från sökordet x precis varje gång.

    Google straffar sidor som har alltför hög andel "exact match" i ankartexten...

    I exemplet ovan ska du alltså variera med: badankor, gula badankor, köpa badanka, prisvärda badankor etc etc...

    Läs det här t.ex: http://www.nichepursuits.com/how-to-...r-niche-sites/

    Därmed inte sagt att hans strategi är perfekt, men den ger dig ett hum om hur man kan gå tillväga...
    Tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skapa en artikelkatalog med wordpress?
    Av lalamums i forum Kataloger
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:06
  2. Länka ut från samma artikelkatalog
    Av Olof86 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 17:30
  3. Artikelkatalog säljes
    Av Bygger89 i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 15:54
  4. Köper länkkatalog och/eller artikelkatalog
    Av qmikali i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 21:54
  5. Vad är viktigt hos en artikelkatalog?
    Av acanjo i forum Kataloger
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 18:42