Resultat 1 till 2 av 2

Adsense-intäkter svajar rejält när jag byter annonsformat?!

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jag upplever ett märkligt fenomen på en av mina sajter.

    Efter blogposter hade jag tidigare formatet 468x60. Google påpekar ständigt att jag inte har något ev de "rekommenderade formaten", men det passade perfekt in i layouten på bloggen och hade bra CTR så jag körde vidare på det. (CPC c:a 3:-)

    Sedan testade jag i alla fall att byta ut denna annonsplats mot 336x280. Vips steg intäkterna i höjden och jag fick första dan ett par klick på c:a 20:- styck, sedan planade CPC ut till c:a 4:-. CTR minskade dock så jag gick därför tillbaka till ursprungligt format.

    Återigen fick jag då första dagen några klick som inkasserar relativt höga summor, för att sedan avta.

    Jag testade naturligtvis att byta till det större formatet igen, och såg återigen liknande fenomen.

    Kan någon förklara detta? Är det normalt?

    Man blir ju lite sugen på att skriva ett script som byter annonsformat med jämna mellanrum, men det strider väl mot adsense policy...

    Funderade ett tag på om det är statistiken som inte riktigt "hinner med", så att antalet klick inte stämmer, och summan därför är missvisande, men det känns inte rimligt det heller.

  2. #2
    Santoss avatar
    Santos Santos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    7
    Har ingen aning om varför detta händer, men jag upplevde precis samma sak när jag bytte till de rekommenderade formaten. Intäkterna och CPC steg markant de första dagarna för att sedan gå ner på ungefär samma nivå som tidigare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. En sida med intäkter!
    Av Strait0n i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 18:50
  2. Säljes: Affiliate/adsense sidor med intäkter säljes
    Av Maltie i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 00:01
  3. Värdering, trafik vs intäkter
    Av trasker i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 17:13
  4. K: Siter med trafik och intäkter (min. 100$/mån)
    Av Webbimperiet i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 13:54
  5. Annonsformat, Webb, Framtiden
    Av Mats2255 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 23:55