Resultat 1 till 6 av 6

Alla stora seo-drakar har rykt dit på pingvinen!

  1. #1
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Okej. Jag tänder en stubin så får vi se om det exploderar.

    Jag skriver inte detta för att sätta dit någon, utan mer för att tända ett ljus i det mörker som råder i branschen just nu. Jag upplever nämligen att det mörkas en hel del från de stora seo-leverantörerna. Under de senaste månaderna har jag fått ovanligt många förfrågningar från nya kunder som vill ha hjälp eftersom de sedan slutet av maj har rasat i serpen. De är liksom inte nöjda med sina nuvarande leverantörer, som ofta är de stora seo-företagen (de som har många telefonförsäljare).

    - Konstigt, tänker jag eftersom de stora stora drakarna i branschen påstår att de inte haft några problem med pingvinen. Men visst har de stora problem, även om de mörkar och säger att allt är frid och fröjd. När det kommer in en kund så kan man till exempel lätt kolla i gserp och med andra verktyg sa att: japp, den 21 maj rasade kundens sajt.

    Vi får inte nämna företag vid namn här på forumet, så det gör jag inte, men är det inte märkligt att en stor aktör plötsligt inför en minimumkostnad för alla rörliga avtal som är 20% av avtalat belopp, dock lägst 495 kr/månad? Om man har några synpunkter på detta är man välkommen att kontakta deras kundservice :-) Det står förvisso i det finstilta avtalet att leverantören har rätt att ändra pris- och eller avtalspriser och att man glädjande nog får reda på detta minst en månad i förväg.

    Men, får man verkligen göra så? Får en leverantör höja priset riktigt ordentligt i ett avtal som man bundit sig till på de villkor som gällde vid avtalstecknandet? I så fall är det ju en lysande företagsidé att sälja något till en jättebillig månadsavgift och knyta upp kunden i ett 12 månadsavtal och efter några månader höja priset jättemycket. I mina öron låter detta märkligt. Någon som har provat att säga upp avtalet från den stora draken? Jaja, vi får väl se hur det går. Kanske har jag missuppfattat hur leverantörens nya prissättning fungerar. Det var ju bara en punkt längst ner i den sommarhälsningen som skickades ut i början av semestern.

    En annan stor drake i branschen gör intensiv reklam för att man ska vända sig till dem om man har åkt på däng av pingvinen. Själva har de inte haft några problem, påstår de själva. Mycket märkligt eftersom jag får in förfrågningar från kunder som köpt deras tjänster och som rasade ungefär den 21 maj.

    Listan kan göras lång med stora seo-leverantörer som åkt på ordentligt med däng av pingvinen. Flera har sedan en tid börjat erbjuda kompletterande produkter/tjänster för att inte bli så sårbara när Google ändrar i reglerna. Kanske börjar tiden gå mot sitt slut då automatiska system räcker för att lyckas med seo. Kanske är det hårt arbete med manuella insatser som gäller framledes. Onpage-optimering är på väg tillbaka!

    Som sagt så skriver jag inte detta för att smutskasta någon. Aktiv sökoptimering är alltid ett risktagande! Det ska man inte glömma bort, och det tycker jag är vår skyldighet att informera kunden om.

    Någon mer som kan styrka min åsikt om att många stora seo-leverantörer åkt på däng den senaste tiden?
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Någon mer som kan styrka min åsikt om att många stora seo-leverantörer åkt på däng den senaste tiden?"

    Japp.

    Utan problem kan jag styrka det, och jag pratar även SEO med en del andra konsulter som har samma erfarenheter.
    Visst är det så att många nätverk har träffats. Jag vill inte säga utav Pingvinen till 100%, men däremot i samband med de uppdateringarna eftersom datumen ofta stämmer bra. Men Pingvinen är en algoritm, och att sänka ett länknätverk är en manuell åtgärd, jag tror bara att de gör det i samband med Pingvinen för att få en större effekt och för att förvilla oss stackars SEO'are. Så tror jag i alla fall att det ligger till.

    Och visst är dom medvetna om problemet. Min senaste kund har 3 års bindningstid hos sin förra leverantör. Det känns "sådär" seriöst att binda upp kund i 3 år inom SEO - branschen tycker jag.
    Om det vore för gigantiska utgifter och manuellt arbete för den specifika kunden, visst, men för att lägga till automatiska länkar i ett nätverk liksom? Nja.....

    Jag tror inte att det pratas om problemen eftersom det är många som råkat ut för "något", men att det inte alltid är helt lätt att identifiera och verkligen ingenting som man vill prata öppet om. Bakom stängda dörrar diskuteras det nog flitigt hos många.
    SEO - Bolagen pratar förstås inte om det, och kunderna har oftast inte någon aning. Men visst finns där ett problem när Google angriper länkarbetet, så är det tveklöst.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan bara instämma med Niklas där.
    Mycket avhandlas mellan skål och vägg.
    Man pratar med kollegor, ser på kundförfrågningar, har kontroll på en del konkurrenter och ser vilka det är som vill ha sina artiklar borttagna i artikelkataloger.

    Verkar som att 21/5 är SEO-branschens motsvarighet till 11 september.

    Nu går allt att lösa på något sätt men att när en kund undrar vad som hänt till ett SEO-företag och de då skyller på att det helt plötsligt har blivit fel på den gjorda on page optimeringen och det är därför placeringarna började rasa i slutet av maj. Det är inte seriöst eller gagnar vår bransch.

    För som Michael skriver:
    Aktiv sökoptimering är alltid ett risktagande! Det ska man inte glömma bort, och det tycker jag är vår skyldighet att informera kunden om.

  4. #4
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Lite slarvigt av mig att kalla allt för pingvinen. Ber om ursäkt för min generalisering och hänvisar istället till de uppdateringar som gjorts i samband med pingvinerna.

    Håller med Niklas att det är lite småtaskigt att binda upp på många år när arbetet handlar om ett kryss i att admingränssnitt som ger en bunte automatiska länkar. Ungefär lika taskigt som att kräva uppsägning 3 månader innan ny period för att slippa en ny avtalsperiod (som ibland är längre än den ursprungliga avtalsperioden). Jag brukar ibland säga upp avtalet direkt när jag tecknar det för att inte glömma bort det. Jag lovar dig att leverantören ringer innan uppsägningen träder i kraft för att försöka få dig att teckna dig för en ny period. Finurliga leverantörer har därför i sina avtal skrivit in att uppsägning bara kan göras tidigast 4 månader och senast 3 månader innan periodens utgång. Hmm, ett sidospår i diskussionen..

    Några fler som kan styrka att de stora leverantörerna har big problems? Eller dementera?
    Senast redigerat av Michael Åstmar den 2013-07-30 klockan 21:02.
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

  5. #5
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Kan bekräfta att vi har samma uppfattning som du Michael baserat på samtal både med nya kunder och andra i branschen.

    Tänker man efter så finns det ju också egentligen bara en väg framåt, och det är att göra mer och mer manuellt. Det finns ett par stora i branschen som har skalat oerhört imponerande hittills med automatisering (de som åkt dit) så det ska bli väldigt intressant att se hur de tacklar en omställning till mer handpåläggning.

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Att hävda att alla stora drakar åkt är att ta i men jag har sett en del skakigheter också.

    Om jag får komma med lite gissningar så är det hela ett resultat av prispress, inom SEO (som inom det mesta) går det att öka resultatet genom att öka risken. Konkurrensen har tätnat en hel del de senaste två åren samtidigt som många leverantörer blir pressade på priserna. Resultatbaserade lösningar har till exempel varit populärt och om man förstår risk i företagande så förstår man också att det är en form av prispress.

    Med den pressen har lösningarna gått mot att vara så billiga som möjligt och det är också rimligt, om kunden kräver billigt så är det vad man måste leverera. Billigt innebär då ofta ökad automatisering och ökad risk.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Webbsida med stora utvecklingsmöjligheter
    Av TSA i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 16:32
  2. Drabbad av Pingvinen?
    Av Micke Eriksson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 14:18
  3. Nya stora Sitelinks
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 20:11
  4. Den stora länkbluffen
    Av oxx-se i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 14:45
  5. Stora adsense annonser?
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 12:19