Resultat 1 till 9 av 9

Lite feedback från experterna

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej allesammans,

    Jag låg tidigare topp 10 i serpen (runt topp 7-8:e plats) och har därefter halkat ner till sidan 4-5. När jag gjorde en sökning på sökmotorkonsult så rankade jag med 83:e poäng på den angivna sökordet. Grejen är den att jag nu säljer andra produkter som är besläktade med mina tidigare vilket resulterar i att jag ringer en hel del kalla samtal och är därmed inte så beroende av Google längre. Trots detta vill jag ändå upp i rankingen och undrar om det finns några specifika tillvägagångasätt när man en gång rankat så högt på specifika sökord?

    Omotivationen är fatal i denna situation och några tips hade uppskattats :/. Känns som artikelkataloger endast fungerade i ett par månader sedan blev det helt tvärtom och jag rasade i rankingen därefter orkade jag inte längre bry mig om SEO överhuvudtaget.

  2. #2
    barthans avatar
    barthan barthan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malta
    Inlägg
    84
    Du kanske borde bygga mer länkar kontinuerligt? Riktiga länkar och inte bara artikelkataloger?
    Länkar? Kör bl.a Svenskbetting.com.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Testet på sökmotorkonsult är bara en grov fingervisning. Förlita dig inte alltför mycket på det. Å andra sidan låter 83 poäng ganska lågt...

    Det ska inte vara några större problem att få betydligt högre poäng om man följer deras allmänna råd.

    Specifikt för din sida kan man nog göra en del on-page. Din h1-tag på startsidan är för tillfället "varmt välkommen!", den bör istället varabeskrivande och innehålla nyckelord...

    Orsaken till attdu halkat ner är troligtvis länkbygget, men hur man ska tas sig upp igen får någon med mer erfarenhet uttala sig om.

    För naturligtvis vill du upp på förstasidan igen. Om du nu klarar dig med endast telefonförsäljning så vill du naturligtvis få fart på försäljningen via organisk sök också. Har du en gång lyckats ranka på första sidan med relativt enkla medel så ska det inte vara alltför svårt att ta sig dit igen. Någonstans har det slagit fel dock. Visserligen har google gjort en del uppdateringar på sistone, men serpen som du konkurrerar i ser inte alltför svår ut.

  4. #4
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Testet på sökmotorkonsult är bara en grov fingervisning. Förlita dig inte alltför mycket på det. Å andra sidan låter 83 poäng ganska lågt...

    Det ska inte vara några större problem att få betydligt högre poäng om man följer deras allmänna råd.

    Specifikt för din sida kan man nog göra en del on-page. Din h1-tag på startsidan är för tillfället "varmt välkommen!", den bör istället varabeskrivande och innehålla nyckelord...

    Orsaken till attdu halkat ner är troligtvis länkbygget, men hur man ska tas sig upp igen får någon med mer erfarenhet uttala sig om.

    För naturligtvis vill du upp på förstasidan igen. Om du nu klarar dig med endast telefonförsäljning så vill du naturligtvis få fart på försäljningen via organisk sök också. Har du en gång lyckats ranka på första sidan med relativt enkla medel så ska det inte vara alltför svårt att ta sig dit igen. Någonstans har det slagit fel dock. Visserligen har google gjort en del uppdateringar på sistone, men serpen som du konkurrerar i ser inte alltför svår ut.
    Tack torkel för det utförliga svaret. Ska sätta igång med jobbet omedelbart. Lite svårt bara och få backlinks känner jag. Tummen upp även till barthan, tror som sagt att jag fokuserat helt överdrivet mycket på artikelkataloger i brist på annat.

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av barthan Visa inlägg
    Du kanske borde bygga mer länkar kontinuerligt? Riktiga länkar och inte bara artikelkataloger?
    Jag befinner mig inom branschen för arbetsbelysning. Några tips? Känns helt omöjligt det här med länkbygge.
    SEO är grymt flummigt, man vet aldrig hur mycket effekt en specifik typ av inlänk ger etc... Får ber om ursäkt för detta inlägg men min frustrationen är kolossal just nu.

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Ville gärna lägga in en fråga i tråden.

    Ifall det mest populära sökordet är "X" och "X" söks 1000 gånger per månad och alla andra ord som är knutna till produkterna har förre sökningar än så, är det ens värt att investera i SEO?

    Vi säger att snittvärdet på varje order är 2000 kr, 1000 sökningar per månad, varav 500 ca går till första platsen. Av dessa 500 så kanske 50st faktiskt köper vilket ger ett värde av 100 000 kr. Även om detta sökordet är det mest populära så är det inte det enda möjliga sökordet. Dock utgår denna snabbt estimerade kalkyl att jag faktiskt landar på första platsen. Om jag endast hamnar på 3-4-5 så kan det väl knappt vara värt att investera i SEO?

    Finns det någon standard som man utgår ifrån när man försöker beräkna hur viktig SEO faktiskt är i ens bransch??

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Ville gärna lägga in en fråga i tråden.

    Ifall det mest populära sökordet är "X" och "X" söks 1000 gånger per månad och alla andra ord som är knutna till produkterna har förre sökningar än så, är det ens värt att investera i SEO?

    Vi säger att snittvärdet på varje order är 2000 kr, 1000 sökningar per månad, varav 500 ca går till första platsen. Av dessa 500 så kanske 50st faktiskt köper vilket ger ett värde av 100 000 kr. Även om detta sökordet är det mest populära så är det inte det enda möjliga sökordet. Dock utgår denna snabbt estimerade kalkyl att jag faktiskt landar på första platsen. Om jag endast hamnar på 3-4-5 så kan det väl knappt vara värt att investera i SEO?

    Finns det någon standard som man utgår ifrån när man försöker beräkna hur viktig SEO faktiskt är i ens bransch??
    Om branschen är värd att lägga tid på lär den väl vara värd att investera i får man hoppas? Annars är det ju ett rätt så kört projekt från första början. Vad är det för bransch vi pratar om?

  8. #8
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Om man vill prova att se om en bransch är värd att satsa på med SEO så kan det vara värt att investera i AdWords över en tid för att sedan kunna göra en ordentlig analys av trafik, omvandlingsfrekvens m.m. Är det ett hyfsat populärt sökord så kommer de sponsrade länkarna ta en hel del av trafiken även om du ligger på första plats.

  9. #9
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Niklas, jo men det är ju desto mer företag som satsar på dessa produkter än privatpersoner, därmed lite oklart ifall SEO är lönsamt eller inte. Branschen är arbetsbelysning. Robiin, sitter just nu med Adwords faktiskt, tänkte ge det ett till försök. Skickar iväg ett pm till dig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tacksam för lite feedback..
    Av HappyGift i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 15:00
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 20:45
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 22:34
  4. Säljer lite länkar från några av mina siter
    Av the blackjacker i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 07:11
  5. lite feedback tack
    Av impreso i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:14