Resultat 1 till 5 av 5

Nofollow eller inte?

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag har en sajt där jag har tusentals undersidor om företag och på varje undersida finns det en länk ut till företagets externa webbplats. Innehållet på min sajt kontrollerar jag inte. Vem som helst kan vilken sekund som helst addera till nytt innehåll, dvs ingen kontroll innan det publiceras. Än så länge tror jag inte detta har missbrukats genom att jag fått dit folk som länkar till irrelvanta sajter, men det är ju ingenting jag kan garantera. I nuläget har jag fixat så att länken är dofollow som länkar till dom externa webbplatserna. Men är detta egentligen bra?

  2. #2
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Ingen som har någon som helst insikt? Antar helt enkelt då att betydelsen är väldigt liten, annars hade nog någon svarat.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst finns det en uppenbar risk att ha dofollow på länkar som vem som helst kan lägga in utan kontroll av dig.
    Du vet inte heller om det har missbrukats vilket inte känns speciellt betryggande.

    Så visst finns det en risk dessutom stor sådan om du inte har kontroll över tusentals sidor på en webbplats och vem som helst kan lägga in en länk till vad som helst.

  4. #4
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jo, risken förstår jag som sagt. Men jag är mycket tveksam till att det missbrukas eftersom det krävs diverse verifikationer som kräver att man har ett företag för att kunna lägga till en profil. Eller ja, det skulle gå att smita in en länk om man verkligen ville men det är lite omständigt kan man säga.

    Det jag mest är intresserad av är om det kan göra någon skillnad rankmässigt om jag har tusentals OBLs som är dofollow eller om dom är nofollow? Eller är det skitsamma så länge länkarna är relevanta/inte köpta?

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är det förstås lite svårt för en algoritm att avgöra om en länk är köpt eller inte.
    Men som du beskriver det verkar det vara någon form av länkkatalog.
    Och de brukar ha dofollow så bör inte vara någon större fara att köra likadant.

    De jag har sett verkar inte ha några problem med rankningen. Fast å andra sidan vet man ju det först om man förändrar länkarna och studerar vad som händer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffad eller inte?
    Av Micke i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 08:25
  2. www eller inte www?
    Av Nicko i forum Optimering
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 16:18
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 11:19
  4. www. eller inte? (Wordpress)
    Av goo i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 19:39
  5. Moral eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:11