Resultat 1 till 8 av 8

Vad gäller nuförtiden?

  1. #1
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Hej,

    Jag har hållt på med affiliate marketing ganska länge och SEO har förstås alltid varit det billigaste och lättaste sättet att få trafik. Jag har under årens lopp fokuserat mestadels på länkbyte (A->B, C->D), lite på artikelkataloger men det senaste året (till viss mån i samband med Panda/Pingvin) satsat mitt mesta krut på att bara försöka göra bra sidor. Slutligen har jag köpt tjänster från ett SEO-bolag.

    När jag nu gjorde en omfattande analys av mina sajter visade det sig att de flesta fallit både i besökarantal och i SERP:en. Till största delen handlar det om sidor som jag inte rört på ett tag.

    Så, vad gäller egentligen som riktlinjer idag?

    - Gör sidan bra: Snusförnuftigt förslag som ofta nämns. Men att en sida får en länk från blogg/facebook etc för att den är välskriven och smart är långt ifrån självklart. Folk verkar vara ganska oangelägna om att länka, även om de älskar sidan i fråga.

    - Länkbyten: Funkar det fortfarande? Är Google smarta nog att lista ut A->B/C->D byten eller har det snarare att göra med att länkbyten oftast görs med skräpsajter som gör att länkbyten ses ner på.

    - Artikelkataloger: Kan detta verkligen fungera idag? Det känns som att det inte finns någon vettig anledning till att en människa skulle gå in på en artikelkatalog.

    Så, är det bara bloggar med omfattande textmaterial alt företag med starka varumärken som når positioner idag och att diverse nischsajter är på väg utför? Nu pratar jag om sidor som faktiskt bidrar med något (men som inte är bloggar), inte den genomsnittliga MFA-sidan.

    I kort, hur ska man planera sitt länkbygge idag?

  2. #2
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Hej Clirre! Jag hade absolut valt att investera i resurser som jag själv äger och länka mjukt ifrån.
    Jag har ingen aning om din budget, men via följande tips kan du köpa lite eller mycket.

    En bra start är att köpa bra snappade domäner från exempelvis Rymdweb.
    Behöver du länka upp satelliter m.m. så kan du köpa bloggposter hos Blogvertiser.

    Mvh Anders

  3. #3
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Hej,

    Tack för dina tips. Finns det någon bra (Panda/Penguin-uppdaterad) nätkurs du kan rekommendera?

  4. #4
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Hej! Inget som jag känner till tyvärr. Sunt förnuft och mjuka länkar som kommer "naturligt" är grejen som alltid funkar.
    Med mjuka länkar menar jag länk på "Läs mer om SEO här", "Bra guide för SEO", "SEOkungen.se", fullständig URL osv.

    Är sökordet man vill jobba upp "Sökoptimering Stockholm" så kan man dela upp länktexten från domän1 med "Sökoptimering av SEOkungen" och "SEOkungen Stockholm" från domän2. Resultatet är en länkprofil med länktexter "Sökoptimering (1), Stockholm (1), SEOkungen (2)". Då SEOkungen är domänen så är det naturligt med dominans på det ordet.

    Jag kör 2 till 4 länkar/månad direkt mot målsidan. Sen kör man samma mot satelliter och/eller redan befintliga länkar som man bedömmer är av god kvalitet. Finns inga bra länkar i länkprofilen för att sidan är ny så köper man bloggposter som man senare stimulerar med länkar. Relevant domänsnap som 301as eller länkas kan användas på några satelliter.

    Om jag bygger upp 10st .se domäner som på sikt ska länkas mot kund så använder jag max hälften av satelliternas startsidor för utgående länkning. Andra kan länkas från undersidor som: "seokungen.se/seo", "seokungen.se/sokoptimering", "seokungen.se/seo-stockholm".

    SEO som funkar på riktigt handlar oftast inte om detaljer, utan att sätta igång, jobba på och få det gjort

    Mvh Anders

  5. #5
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Hej Anders,

    Tack för ett utförligt svar! Jag har nog arbetat i stort ganska mycket som du skrev men blivit lite bränd av diverse "svartvita djur"-uppdateringar från Google. Inte vidbränd kanske men det har dock gjort att jag varit mer försiktig i vad jag gör, och inte bara "kört på".

    Ett steg som jag tar med mig från vad du skriver är att köpa bloggposter. Hittills har jag sett SEO som något som är gratis men då jag egentligen har utrymme för det i budgeten och det är såpass viktigt är det en felaktigt grundtanke.

    Länkbyte har, när jag gjort det med eftertanke, fungerat relativt väl. Är det en förlegad teknik numera?

    Hur är det med artiklar från artikelkataloger. Kan det verkligen fungera fortfarande? När något enbart är gjort för SEO (som tex länkkataloger var förr) så måste det väl förr eller senare snappas upp av Google som något som inte bidrar alt. skräpklassas. Eller vad tror du/ni?

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Länkbyte har, när jag gjort det med eftertanke, fungerat relativt väl. Är det en förlegad teknik numera?

    Hur är det med artiklar från artikelkataloger. Kan det verkligen fungera fortfarande? När något enbart är gjort för SEO (som tex länkkataloger var förr) så måste det väl förr eller senare snappas upp av Google som något som inte bidrar alt. skräpklassas. Eller vad tror du/ni?"

    Länkbyte fungerar lika bra som vilket annat sätt som helst att skaffa länkar, det handlar bara om vilken kvalitet och styrka sidorna du lyckas byta med har.
    Artiklar från artikelkataloger håller jag mig undan för utav de själ som du själv nämner. Huruvida det fortfarande ger någon kraft eller inte låter jag vara osagt, men det är absolut något som kommer att nollvärderas utav Google inom kort om det inte är det, så varför då lägga resurser på det?

    Som Anders säger, sunt förnuft och logik är den bästa länkstrategin. Bloggar kommer aldrig tappa sin kraft, om bloggarna görs ordentligt. Så det är ju ett utmärkt sätt att skaffa länkar från.

    Bygg och byta till dig länkar från starka hemsidor och starka bloggar. Ta inga genvägar som är av lågkvalitet. Köper du länkar så var kräsen och be om en förklaring hur och var det kommer att länkas till dig.
    Det är väl tipset jag hade gett.

  7. #7
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Tack!

    Finns det några enkla riktlinjer för att se om en sida är skräp eller inte (länk/SEO-mässigt). Jag brukar ofta gå på att "om det ser skräp ut så är det skräp" men det behöver inte nödvändigtvis stämma. Dock brukar design och textkvalitet gå hand i hand med dåliga länkar osv.

    Men, vilka nyckeltal (och på vilken sajt ska man kolla dessa) bör man kika på för att se om en sida är bra att byta med, förutsatt att den är relevant för mitt ämne?

  8. #8
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
    Finns det några enkla riktlinjer för att se om en sida är skräp eller inte (länk/SEO-mässigt).
    Jag tittar alltid på länkprofilen och försöker snabbt avgöra om länkarna "ser bra ut" och att de sannolikt kommer att finnas kvar. Vissa förlitar sig på dataprogram som efter givna regler ska bedömma kvalitet, säkert utan att veta exakt hur programmet gör sin bedömning med PR, DA osv. Jag gör precis tvärt om, men studerar länkprofilen ordentligt. Inte för att jag påstår att det är bättre, men det ger mig bättre kontroll och förmodligen mer verklighetsförankrad data upplever jag.

    Kvalitetsbedömning kan man göra på många sätt. Är domänen av intresse en blogg så kolla hur titlarna rankar exakt match. Ser det bra ut där så kan man anta att den inte sticker G i ögonen för stunden. En koll med SEOlytics kan vara bra annars. Där kan du få en översikt på befintlig sökordsranking. Det är ett riktigt användbart verktyg om man vill ta lite genvägar.

    Länkprofilen kollar jag med Ahrefs.com. Och studerar länkarna manuellt så de verkligen finns där. Kan även kollas med t.ex. Majestic SEO.

    Länkbyten gör jag inte då det är för mycket administration och annat krångel.

    Mvh Anders

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ny Medlem men inte så ny när det gäller IM.
    Av Jute i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 09:57
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 20:00
  3. Vad gäller egentligen?
    Av Patrik1972 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 17:10
  4. URL fråga vad gäller pagehierarki Wordpress
    Av Thomas Sjöberg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 01:12
  5. 3 sidor med samma innehåll. Är det 301 som gäller?
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 23:47