Resultat 1 till 5 av 5

Förlorar jag på att länka alla sajter från min blogg?

  1. #1
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Hej!

    Om jag har en blogg som jag enbart bloggar om sajter jag äger:

    Vad är ev bra med det och vad är ev dåligt med det?

    Tex:

    * Hur bra är det för google? Minus eller plus?

    * Jag visar hela mitt innehav för ev konkurrenter. Minus?

    Om jag sedan länkar tillbaka till min blogg från alla sajter? Bra? Dåligt?

    EDIT: en till fråga: om jag har en till sida där jag har, säg 10st av mina sajter, med rullande rss på senaste 10 inläggen. Länk från många olika sidor i footern. Bra eller dåligt?
    Senast redigerat av Skillrookie den 2013-08-29 klockan 20:13.

  2. #2
    MGPs avatar
    MGP MGP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    40
    Fråga 1: * Hur bra är det för google? Minus eller plus?
    - 3-4 siter ska nog funka utan problem
    - 10-12 siter, bra fråga, vet ej men onödig risk kanske
    - 100 siter, G har väl redan kastat ut dina siter från sökresultaten va!

    Fråga 2: * Jag visar hela mitt innehav för ev konkurrenter. Minus?
    - Jo visst, men skulle oroa mig mer över fråga 1 …

    Fråga 3: Om jag sedan länkar tillbaka till min blogg från alla sajter? Bra? Dåligt?
    - Se svaret på fråga 1

    Fråga 4: EDIT: en till fråga: om jag har en till sida där jag har, säg 10st av mina sajter, med rullande rss på senaste 10 inläggen. Länk från många olika sidor i footern. Bra eller dåligt?
    - RSS i Footer ger inte mycket alls, lägg sedan ihop detta med ”ihoplänkningen” av dina siter så kan jag bara se nackdelar

    Och jag har svarat är med tanke på att frågorna var ställt med ”en blogg som jag enbart bloggar om sajter jag äger”.

  3. #3
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Stor tack för svar!

    Ja tanken var att ha det som en företagsblogg där jag berättar om ändringar på sajter och om nya sajter. Men även slänger in länkar till andras sajter/tidningsartiklar som passar in i inläggen.

    Sen ha en till företagssida med presentstion av företaget och med de största sajterna med rullande inlägg. Samt även ha med länk + rulle från bloggen.

    En på .se och en på .com

    Sen från alla sajter länka till .se. Dvs den senaste jag beskriver.

  4. #4
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Ingen?

  5. #5
    mhalls avatar
    mhall mhall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Du blir knappast straffad för att länka mellan siter du själv äger på ett naturligt sätt. Här utgår jag ifrån att du inte har flera hundra siter, utan kanske en handfull eller två. Länka till de siter du skriver om och som således är relevanta för innehållet på bloggen.

    Huruvida det är ett minus för dig att röja vilka siter du äger för din konkurrens får du nog själv fundera över. Vissa har vunnit mycket på transparens kring sina projekt (respekt och intresse från resten av branschen om inget annat!), men det är inte nödvändigtvis så att alla gör det.

    Tveksamt om du bör länka tillbaka till bloggen från alla dina olika siter. Inte för att jag tror det hade gjort nån större skada, men envägslänkar är ju bättre för skicka länkjuice och jag ser inte riktigt poängen?

    Överlag så känns det som att många utav dina frågor angående länkning kan besvaras med en mycket enkel uppmaning att helt enkelt primärt länka närhelst det är kontextuellt relevant och när det hjälper en slutanvändare att navigera sig fram till ditt innehåll. Det är precis det Google frågar efter i detta avseende. EN enda LRD (linking root domain - syftar alltså på bloggen här) är knappast en "make or break"-komponent i en övergripande länkanskaffningsstrategi hur som helst.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka mellan egna sajter?
    Av torkel i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 19:42
  2. Länka samman 3 sajter
    Av Fredrik Ekland i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 15:10
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:08
  4. Länka mellan egna sajter
    Av Decibel i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 03:34
  5. sitemap på alla sajter i ett bloggnätverk?
    Av lenny46 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 09:36