Resultat 1 till 12 av 12

Straffad av google men dubbelt så många besök?

  1. #1
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Jag har en site som under två år rankat från 1-9 på sina nyckelord under hela tiden. Sajten har uppdaterats med relevant och rikt content så gott som varje dag under dessa två år. Jag har bytt länkar löpande men utöver detta inte hållt på jättemycket med off-page seo. Siten har under de senaste månaderna hoppat mellan 6-9:e plats på de främsta nyckelorden. Innan dess har den rankat från första plats till femte ungefär. Idag verkar sidan helt har hoppat ur google utan någon som helst förvarning. Jag har inte gjort något de senaste dagarna som kan ha påverkat detta. Samtidigt har besökarna på sajten ökat radikalt med 100%. När jag tittar i analytics så visar det sig att det främst är utländska besökare och då speciellt från Belgien. Sajten är svensk och har hela tiden varit optimerad mot den svenska marknaden.

    Kan jag ha blivit straffad av google? Om ja, varför har besökarantalet ökat med 100%?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Kan jag ha blivit straffad av google? Om ja, varför har besökarantalet ökat med 100%?"

    Alla dessa svar har du i Google Analytics. Om du har trillat ur Google så lär du knappast ha ökat organisk trafik med 100%. Att du får besökare behöver ju inte betyda att du är poppis hos Google, det kan vara ökad direkttrafik eller från andra källor.

    Om du har analytics så titta var trafiken kommer ifrån, är det så att den kommer från Google så lär du inte vara straffad utan då är det bara en tillfällig hickup som gör att du inte ser sidan.

  3. #3
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Tack för svaret Niklas. Jag får gå igenom analytics lite djupare. Jag tycker bara att det är underligt att allt sker på samma gång. Men i analytics så är 67.3% direkttrafik de senaste tre dagarna så då har alltså det ökade antalet besökare inget med google att göra. Nu har dock sidan hoppat in och ur i sökresultaten under dagen. Jag får väl helt enkelt ha tålamod och avvakta för att se vad som händer.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Kajsa Magdalena Visa inlägg
    Tack för svaret Niklas. Jag får gå igenom analytics lite djupare. Jag tycker bara att det är underligt att allt sker på samma gång. Men i analytics så är 67.3% direkttrafik de senaste tre dagarna så då har alltså det ökade antalet besökare inget med google att göra. Nu har dock sidan hoppat in och ur i sökresultaten under dagen. Jag får väl helt enkelt ha tålamod och avvakta för att se vad som händer.
    Om det är en av dina gambling-sidor som du hänvisar till så kan jag informera att om att nu är en intressant tid för oss sportsbettare då US Open i Tennis påbörjat vecka två och det engelska transferfönstret nyss stängt, så det kan ju också vara en anledning till ökad direkttrafik?

    Angående Googles ranking så hade jag enbart fokuserat på Organisk Söktrafik i Analytics och tittat ifall ni har några stora tapp där.
    Exkludera er brandade trafik från analysen, för om er direkt trafik har gått upp så har säkert er brandade organiska trafik också gått upp.
    Fokusera enbart på sökorden du vet att ni brukar få trafik från i vanliga fall, och se hur det gått där.

    Om du vill / har tillåtelse så kan du skicka ett PM så kan jag titta igenom det ikväll eller imorgon.

  5. #5
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Tack Niklas! Jag har skickat ett PM.

  6. #6
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Jag verkar inte vara den enda drabbade om man läser kommentarerna på detta inlägg: http://www.seroundtable.com/google-update-17328.html

  7. #7
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Bara en vild gissning som inte alls behöver stämma: Kan det röra sig om någon konkurrent som köper skräplänkar billigt på utländska siter (typ belgiska) och pekar till din sajt med just de sökord som du ligger bra till på? Lite skumt med så mycket plötslig direkttrafik från Belgien annars.

  8. #8
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Det hade kunnat vara så men jag har tittat i ahrefs.com men kan inte se några tecken på det. Nu har jag inte betalversionen så jag kan inte se samtliga länkar men tycker ändå jag borde sett tecken på detta här i sånnafall. Besökarantalet är nu nere på den vanliga frekvensen om man bortser från tapp som blivit pågrund av google-raset. Senast idag drabbades en annan av mina sidor för samma sak minus ökade antal besökare. Har aldrig tidigare drabbats av vare sig pingvinen eller pandan, inte hållit på med något "fuffens" i seo'n, alltid uppdaterat med riklig relevant content. Bägge sidorna är flera år gamla så jag förstår inte vad som kan vara problemet. Den ena sajten har under flera år legat i toppskiktet på de nyckelord jag optimerat för. Just nu känner jag mig håglös och inser hur mycket makt google har. Men jag får väl jobba på ännu fler kvalitativa inlänkar och sedan bara ha tålamod. Men tips mottages tacksamt under tiden!

  9. #9
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Webmaster Tools brukar ge en bra överblick över dina inlänkar. Kolla där också om du inte redan gjort det. Låter nästan som det kan vara värt att betala för t.ex. ahref i ditt fall annars. ifall du hittar dåliga länkar så kan det vara mycket värt att få dem bortplockade.

    Sen är det ju inte alls säkert att det har med dina inlänkar att göra. Google har nyligen slagit hårt mot flera siter som de plötsligt har nedvärderat innehållet på. Rör sig exempelvis om siter som haft för hög nyckelordsfrekvens, duplicerat innehåll osv.

    Men jäkligt trist att algoritmerna numera verkar drabba siter som kört "vitt" och är etablerade sedan länge.

  10. #10
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Tack för tipset! Ja, jag har varit inne i Webmaster Tools flera gånger men det blir ju gärna att jag mest tittar på de länkar som inkommit i samband med att raset skedde. Men jag får helt enkelt göra en helrenovering där jag går igenom länkar sedan långt tillbaks i tiden. Men finns det något enkelt sätt att se länkarna utan att få med alla länkar som kommer från exempelvis sidor så som: http://tech.yoursitetracer.com/XXX. För dessa länkar är ju dels inget som jag genererat via länkbyten eller naturliga länkar. Utan länkar som jag antar genereras av "robotar". Vanligtvis går jag in under "Hämta senaste länkarna" och där blir det ju svårt att se inlänkar från exempelvis 2011.

    Nej, du har rätt i att det inte heller behöver handla om länkarna. Duplicerat innehåll kan det inte vara risk för då att jag är noga med att alltid skriva unikt och relevant content. Och jag antar att det inte kan räknas som duplicerat innehåll om man exempelvis har de senaste blogginläggen man skrivit på indexsidan och sedan även ha samma blogg på en undersida?

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Domänen har 28 länkande domäner, och nästan inga nya. Det enda som ser skumt ut är att under en period i slutet av Augusti så började ni få ganska mycket länkar från en domän som heter fotbollstradaren dot com, 20-30 om dagen istället för de vanliga 0-3 om dagen som ni brukar få.
    Bortsett från det (som jag inte tror är en anledning till ett ras på Google) så är det verkligen ingen aktivitet på er länkprofil som motiverar en förlorad ranking.

    Om rankingen fortfarande är förlorad är det mycket troligare att en Google uppdatering inte gillade något On-Page på din sida, och att du därför tappat.

  12. #12
    Kajsa Magdalenas avatar
    Kajsa Magdalena Kajsa Magdalena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    17
    Tack för feedbacken Niklas. Jag har också sett alla länkarna från domänen du nämner. Jag gissar på att orsaken till att dessa är så många är att länken ligger i sidebar och därmed uppmärksammas på samtliga sidor.
    Du har nog rätt i att detta problem inte går att lösa genom att justera länkar utan att det handlar om on-page optimeringen. Jag håller på att ändra lite på sidan nu så vi håller tummarna för att detta ska göra så jag kan återfå placeringarna i google.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics: Besök på en viss fil?
    Av pettolajnen i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 13:34
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 12:18
  3. Straffad av Google
    Av goodvibes i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:11
  4. Google Analytics: Besök och klick
    Av Vale i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 15:31
  5. Hur räknas besök i Google Analytics?
    Av erison i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 13:19