Resultat 1 till 3 av 3

Risker med att 301-redirecta en snappad domän?

  1. #1
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Hej, tänkte höra om någon har koll på riskerna med att redirecta en snappad domän.

    Så här ligger det till. Jag har en domän som har inlänkar från ett av de ledande företagen inom den bransch som jag marknadsför mig mot. Samt en del andra relevanta inlänkar som stämmer väl överens med min egen sajts ämnesområde.

    Länkarna till domänen som jag snappat är huvudsakligen av karaktär: domännamn.se, där domännamnet inte innehåller några av de sökord som jag optimerar mot.

    Det jag vill göra är att köra en 301-redirect på domänen till min egen sajt, men funderar på vilket av dessa alternativ som är bäst:

    1. Redirecta domänen direkt och utgå från att Google anser att det tidigare innehållet på den snappade domänen samt inlänkarna till densamma överensstämmer med min sida.

    2. Först skapa en enklare text till domänen där mina nyckelord på den sida jag vill redirecta till ingår. För att sedan efter ett par dagar, när google väl hittat den, redirecta sidan.

    3. Skapa en satellitsida av domänen jag snappat. Den uppenbara risken med detta är att företaget som länkar till domänen upptäcker sidan och helt enkelt tar bort länkarna dit.

    Hur stor är risk är det att man straffas för redirects av gamla domäner? (Vet att det inte finns något givet svar, men spontant vad skulle ni tippa?)
    Senast redigerat av spexer den 2013-09-04 klockan 09:05.

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Risken för bestraffning bör vara noll under förutsättning att den gamla domänen inte hade något straff på sig. Om du säger att det är en relevant 301:a så behöver du inte vara orolig för ett manuellt straff om det nu skulle ske en manuell check, och algoritmen lär knappast göra något.

    Den "risk" som finns är att Google efter ett tag anser att länkarna som går till domänen du 301:at inte är relevanta för sidan som du re-directat den till och att de sjunker i värde. Om du säger att det är relevant så är det bara att köra på alternativ 1 enligt mig på samma sätt som ett företag hade gjort om de hade ändrat domännamn / namn på sitt varumärke.

  3. #3
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Tack ska du ha för svaret, låter betryggande. Valde ändå att satsa på alternativ nr 2, bygga en enklare sida som jag hoppas indexerar snabbt för att sedan redirecta den. Antar att sidans senaste innehåll borde ha någon betydelse i sammanhanget? Eller är det endast länkarnas relevans som värderas vid en redirect?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 03:24
  2. Redirecta hela sajten, utom utvalda URLer
    Av AaronAxelsson i forum URL-omskrivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-21, 22:27
  3. Redirecta nyhetssida till specifik nyhet
    Av adamsdotter i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 12:37
  4. Risker med länkkataloger?
    Av Lars Carlén i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 16:16
  5. redirecta varthän?
    Av LaoWang i forum PageRank
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 08:39