Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 52

www.sesam.se - ny sökmotor

  1. #1
    Martin Lindhes avatar
    Martin Lindhe Martin Lindhe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    www.sesam.se (och www.sesam.no) är en ny sökmotor som det har börjat göras reklam för nu denna vecka tror jag. Hörde talas om den häromdan och såg en helsidesannons i .SE i morse (.SE är en gratistidning som ägs av samma bolag som äger Aftonbladet).

    Dom påstår sig bland annat vara "bäst på svenska sök" enligt annonserna,
    och att dom är "mer aktuella" än andra sökmotorer, inom indexering av svenska sajter antar jag då att dom menar.

    Jag har kollat lite loggar här och än så länge verkar dom vara ungefär lika populära som AOL search är i sverige, några enstaka eldsjälar som använder sökmotorn. Men då dom just satt igång en stor annonskampanj kan det svänga fort.

    Jag har inte hunnit kika något djupare på just denna sökmotor, men kan konstatera att åt minstonde mitt eget företags webbplats indexerades innan den 3:e oktober 2006, vilket jag inte tycker är särskilt "mer aktuellt" än till exempel google.

    Men ändå intressant med en ny spelare på den svenska marknaden. Varken eniro eller spray är ju särskilt populära, det ska bli spännande att se hur sesam lyckas nicha sig.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har tittat till den av och till ett tag. Jag tycker den tittar mycket på svenska länkar oavsett kvalitet när jag jämför sökresultaten för lite olika artiklar som vi har.

  3. #3
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag har också tittat lite på den från och till senaste tiden men tycker att deras index verkar ganska gammalt. Flera av mina sidor har den inte besökt sen i somras.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hmm, har inte tittat på den innan. Intressanta sökresultat.

    Om oss:

    Med sesam.se hittar du:
    • Svenska webbsidor från vårt eget unika index
    • Webbsidor från övriga världen från Yahoo!
    • Relevanta artiklar i svenska och internationella tidningar/magasin
    • Kontaktinformation till företag och privatpersoner från hitta.se
    • Lexikonartiklar från det fria, webbaserade uppslagsverket Wikipedia
    • Bilder från svenska och internationella webbsidor från Picsearch
    Ligger etta på webbdesign och SEO vilket är rätt nice.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ja det här med nisch kan sesam komma långt på. Skippa övriga världen och satsa på Sverige, då kan man få fram unika lösningar.

    Resultaten verkar ok.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag blev helt paff tidigare i veckan när min syrra använde Sesam när hon sökte till något skolarbete.

    De får nog mycket trafik och sökningar från Aftonbladet...

  7. #7
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Har också tittat lite på den senaste tiden. I Norge har den väl nått ganska hyffsad framgång?

    Det blir spännande att följa sökresultaten, men framför allt hur stor del av sökningarna som den kan ta. Den rankar i alla fall mina sajter väldigt högt.

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Weird stuff!

    Jag ligger på top 10 på ett par på Google omöjliga ord... Ord som det tar typ några år för att ranka på om man skulle optimera för Google!
    Vore intressant att veta varför

    Just nu så är Sesam så litet men som någon så sa kan det svänga rätt fort med en mastig marknadsföring.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har jämfört mellan fler artiklar där vi använt lite olika strategi. Den verkar titta väldigt mycket på antal länkar.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Det skulle förvåna mig mycket om Sesam använder samma slags algo om ett år!
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  11. #11
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Bytte domännamn under augusti samt gjort en 301-redirect, trots det har Sesam knappt några sidor indexerade från det nya domännamnet.
    Gör jag en sökning på de breda branschsökord som jag jobbat mycket med finns den nya domänen inte med bland sökresultaten, och rankar jag över huvud taget på dessa orden så är det med den gamla domänen. Så jag instämmer att Sesams index verkar vara väldigt gammalt.

  12. #12
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Har också tittat lite på den senaste tiden. I Norge har den väl nått ganska hyffsad framgång?
    I ett land där fortfarande Altavista är hyfsat stora
    På WN fanns denna tråd http://www.webmasternetwork.se/f3t14683.html
    med diskussion om Fast som den som leverar resultat (är en del av Yahoo) fast ursprungligen norsk. Brukar klarar mig rätt bra I Yahoo's olika sökmotorer så vi får hoppas att det går bra med lanseringen.

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ungefär 50 besökare har kommit till denna tråd från Google med sökningar på:

    www.sesam.se (jämför listningarna, forumets är snyggare tycker jag. Måste vara riktiga nybörjare som googlar en www-adress istället för att skriva den direkt i adressfältet.)
    och ny sökmotor
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har endast hunnit testa sesam i väldigt begränsad utsträckning ännu. Upplever det som om SERPen innhåller en hel de ganska irrelevanta resultat. Verkar helt klart premiera svenska länkar.

    För att kommentera Jims observationer:
    Måste inte nödvändigtvis vara riktiga noobs. Om man adressen www.sesam.se inte är tillgänglig när man skriver in den i adressfältet så görs det ibland en sökning hos Google istället.

    Jag har sett detta fenomen hos en kund vars host har haft stora problem med uptime.

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google rapporterar ju själva att väldigt många träffar till Google kommer från sökningar i Google på ordet Google!

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Artamus
    I ett land där fortfarande Altavista är hyfsat stora
    På WN fanns denna tråd http://www.webmasternetwork.se/f3t14683.html
    Sökresultaten från Yahoo.se och Altavista.se är spamfria vilket är mer än vad som gäller för Google.se. Sedan känns ju Altavista tämligen oseriösa på det sätt som de arbetar med sponsrade sökresultat som inte tydligt är separerade från riktiga sökresultat.

    Jag tror förövrigt att det är dags för en sökmotor baserad på open-source. Det behöver inte vara särskilt avancerat. Särskilt om du får ett surfande samhälle runt den som identifierar tunna lågkvalitetssidor samt authorithy-sajter som ger betrodda nivå-1-utlänkar.

  17. #17
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Är sökresultaten från Yahoo spamfria?!

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Är sökresultaten från Yahoo spamfria?!
    Samtliga höga resultat från Yahoo.se är spamfria sedan uppdateringen för cirka 3 - 4 veckor.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Samtliga höga resultat från Yahoo.se är spamfria sedan uppdateringen för cirka 3 - 4 veckor.
    Orsaken kan vara Google.se litar på felaktiga sajter för nivå-I trust. Yahoo.se verkar däremot ha gjort ett seriöst arbete med att identifiera trovärdiga sajter och de höga resultatet på Yahoo är därför genomgående mycket trovärdiga.

    Letar man komik, citat m.m. "mindre seriöst" material fungerar säkert Google bättre. Men letar du trovärdig information som går att citera kan man knappt använda Google längre, men Yahoo fungerar perfekt där.

    När jag fortfarande använda Google.se gick lätt 1/4 - 1/3 av öppningarna till oseriösa sidor eller sidor som inte går att använda som källa. Händer i princip aldrig på Yahoo.se längre. Perfekta och trovärdiga sökresultat för seriös informationssökning är vad Yahoo.se ger numera.

  20. #20
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Ska bli spännande att se hur denna sökmotor utvecklas. I dagsläget känns den rätt usel, inget som jag kommer att använda annat än för att se var jag ligger för olika söktermer

    Skrev en kort analys av Sesam på min blogg, om Schibsted och dess enorma nätverk som på sikt nog kan dra stor nytta av denna sökmotor, vilken jag tror kan bli åtminstone tredje störst i Sverige inom 1-2 år.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tack för intressant information!

    Intressant det där med FAST.

    Osäker om det är relevant men Norge var en viktig del i radiospanings- och avlyssningsnätverket under kalla kriget. Natio hade avlyssningsstationer och fartyg runt Kolahalvön och neråt. Vem vet. Kanske är Sesam en tapp-punkt.

  22. #22
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Hm...

    Sesam verkar ha rätt gammal data, det dyker upp grejer som inte funnits på internet på flera månader, ungefär ett halvt år gammalt. Är det därför de inte har en cache knapp som google? Det vore nog pinsamt att visa att "så här såg sidan ut när vi indexerade den 2006-04-23".

    Dessutom verkar den ge inlänkar väldigt högt värde, s.k. länkkataloger kommer väldigt högt upp i alla möjliga sökningar, ser jag.

    Även det som står först i title verkar vara viktigt i sesams nuvarande algoritm. Jag sökte på tre ord jag hade i rad först i en title och vips låg jag riktigt högt upp i resultatet.

    Troligen kommer algoritmen att ändras med tiden. Hur sökmotorn kommer att användas beror nog på hur mycket de lägger på att marknadsföra den.

    Ur SEO synpunkt tror jag man kan jobba enligt ungefär de idéer som redan gäller, alltså tydliggöra sitt innehåll på sidorna och jobba med inlänkar.

    Och i sesams fall vänta riktigt, riktigt länge på att bli indexerad förstås.

  23. #23
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Nu har Sesam varit igång ett tag och jag kan se några besökare därifrån varje månad. (Mycket lätträknade)

    Vad har ni för erfarenheter av Sesam?
    Vad skall man tänka på i optimeringen, vad är viktigt för Sesam?

    Sesam används ju i Schibsted nätverket och det borde ju kunna generera några besökare om man ligger bra till där. (Beror naturligtvis på inriktning)

    Själv tycker jag att det är lite Google anno 2000. Lång tid mellan besöken och inte så uppdaterat index. (Detta gäller vanliga hemsida, ej blogg)

    Deras nyheter som kommer upp är ju up-to-date och bra.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  24. #24
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Testade precis sesam och resultatet var uruselt.

    Index har med kopior av material (inget dup filter här inte)
    Den väger endast in Sverige och verkar helt ignorera svenska sidor placerade utomlands och inte ta hänsyn till svenska sidor placerade på andra topdomäner än .se?

    Aja den här hamnade i slaskhinken. En ofärdig och trist sökmotor som gör alldeles för mycket reklam i mina nyhetsbrev jag abonnerar på.

  25. #25
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Den väger endast in Sverige och verkar helt ignorera svenska sidor placerade utomlands och inte ta hänsyn till svenska sidor placerade på andra topdomäner än .se?
    Nejdå - de listar både sidor med andra tld's och sidor som finns på servrar i andra länder (sök på "sesam" för ett exempel).

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av kers
    Nejdå - de listar både sidor med andra tld's och sidor som finns på servrar i andra länder (sök på "sesam" för ett exempel).
    Jodå. Men den har en bra bit att gå. Riktigt dålig för webbsökning och det avser nyckelord som inte drar till sig spam. För nyckelord där spamintresse finns...

    Däremot är den mycket bättre nu för sajtsökning mot var den var förr för webbsajter som jag antar köper in något där t.ex. en del inom media. Likväl vill jag mena att både Yahoo och något mer Google ger bättre resultat för den som söker.

  27. #27
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Schibsteds dödar om halft Sesam-projektet och bestämmer sig för att köpa in index från en tredje part. Framtida partner kommer att presenteras november 2. Någon som har en tanke om vad det blir för index? Finns det ens någon förutom big g som har högkvalitativ täckning av skandinaviska sidor?

    http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=129184

  28. #28
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  29. #29
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Skulle inte bli ett dugg förvånad om indexet kommer från google.
    Skulle ju vara behändigt.

  30. #30
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Det står överallt att sesam skulle presentera vad dom ska använda för index i samband med deras kvartalsrapport... som skulle släppas idag, någon som snappat upp vilket index det blev?
    TV-Tablå - tv.121.nu

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges minsta sökmotor
    Av Tina Isola i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 09:16
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 19:21
  3. GahooYoogle- Google och Yahoo i samma sökmotor
    Av Anton Johansson i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 08:13
  4. Ny udda sökmotor
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 13:45
  5. MSN lanserar ny sökmotor
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 17:10