Resultat 1 till 17 av 17

Google introducerar Hummingbird

  1. #1
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den nya algoritmen Hummingbird är tänkt att fokusera på frågeställarens innebörd i en sökning. Och skall visst påverka mer än 90% av alla sökningar. En lite mer utförlig förklaring finns här på svenska http://seo.se/sokmotoroptimering/hum...-algoritm-sok/

  3. #3
    SEOMORGANs avatar
    SEOMORGAN SEOMORGAN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    9
    Intressant! Jag började genast att söka på lite olika konstiga frågor om våra produkter, och visst plockade Google upp mina frågor exakt efter vilket content som frågan var relaterad till. Min bedöming, såvida hummmingbird är utrullad i Google SE är att det ställer krav på bättre content dvs texter ska vara mer utförliga och mer genomtänkta för att inte falla ur serpen. Man måste helt enkelt bli bättre på att skriva för kunden och hur han söker! MEN självklart kommer inte kunder över en natt ändra på sina sökvanor bara för att google börjar plocka fram mera relaterat material. Men jag tror det är viktigt att börja tänka i dessa banor!

    Jag tror det kommer handla om:
    - När
    - Var
    - Hur
    - Varför

    Google ska visa upp din sida!!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Enligt Googles guidelines för internt bruk. Den som alltid läcker ut på nätet varje år (finns här http://www.seo-forum.se/showthread.p...0615#post60615 )
    så stämmer det rätt så bra det du skriver Seomorgan.

    Google definerar det som:
    Do - Know - GO

    Do
    Ladda ned - Köpa -

    Know
    Vad är? Hur fungerar?

    GO
    Hitta support för...


    Och kolibrin (hummingbird) är nog med största sannolikhet inriktad åt det hållet.

  5. #5
    SEOMORGANs avatar
    SEOMORGAN SEOMORGAN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    9
    Jaaaa Urban! Då är vi kolibrin på spåret!
    Testa att söka på

    "Gräsklippare"
    "Den bästa gräsklipparen"
    "Hur fungerar en gräsklippare"

    Resultatet talar sitt tydliga språk! Det blir viktigare med content som besvarar alla tänkbara frågor!

  6. #6
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Yandex har marknadsfört något liknande...
    http://beta.yandex.com/
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hur menar du här @seomorgan? Ser du någon skillnad på dessa sökfraser idag som du inte sett tidigare?

    Citat Ursprungligen postat av SEOMORGAN Visa inlägg
    Jaaaa Urban! Då är vi kolibrin på spåret!
    Testa att söka på

    "Gräsklippare"
    "Den bästa gräsklipparen"
    "Hur fungerar en gräsklippare"

    Resultatet talar sitt tydliga språk! Det blir viktigare med content som besvarar alla tänkbara frågor!
    Personligen tror jag inte att det är en slump att Hummingbird lanseras ungefär samtidigt som Google går över till 100% (not provided). Bäst skrivet om Hummingbird ännu är förmodligen av Bill Slawski: http://www.seobythesea.com/2013/09/g...ngbird-patent/

    Så det verkar alltså som att det Google har börjat med (redan i augusti) är att titta på de lite mer komplicerade sökfrågorna och byta ut vissa ord innan sökningen sker mot deras index.

    Det bästa exemplet jag kan tänka mig är när någon till exempel söker "gräsklippare kostnad". En korkad sökfråga iom att alla som säljer gräsklippare på nätet använder "pris" istället.

    Så om Google skulle lista alla sidor som innehåller orden "gräsklippare" och "kostnad" så blir det inte ett bra resultat.

    Så gissningsvis skulle Hummingbird göra att en sökning på "gräsklippare kostnad" istället listar resultatet för "gräsklippare pris", ifall Google anser att den träfflistan är mer relevant baserat på sökarens intention. I detta fall att få reda på vad olika gräsklippare faktiskt kostar.

    Mitt exempel ovan är helt hypotetiskt och jag har inga belägg för att just detta stämmer, men det är min tolkning av vad Hummingbird algon handlar om i grund och botten.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men kolla på fetstilen på orden i denna SERP:
    https://www.google.se/search?safe=of...12.uLH89lTgmfo

    Jag har alltså sökt på "gräsklippare kostnad" och en massa sidor med "gräsklippare pris" listas.... Kanske har det varit så även tidigare??

    och ja, jag vet att man inte ska stirra sig blind på vad som fetstilas i en SERP, men jag har då i alla fall aldrig sett att när man använder "kostnad" så fetstilas ordet "pris" tidigare.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Också ganska intressant...

    https://www.google.se/search?safe=of...57.6itrD-LGkVg

    "restaurang stockholm" sajter listas och "restaurang" fetstilas när jag sökt på "plats att äta mat i stockholm"...

  10. #10
    SEOMORGANs avatar
    SEOMORGAN SEOMORGAN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    9
    Jag tror att Google går djupare än så! (Hur ska jag förklara detta så det inte blir tokigt?)
    Google benar redan ut på några få ord på vilken nivå din sökning ligger, När?, var?, hur? och varför?. Helt enkelt den klassiska säljmetodiken man lär sig när man ska sälja: Definiera, acceptera, bevisa och avsluta. Det är kolibrins uppgift att checka av i vilket tillstånd du befinner dig i med din sökning. Vill du ha något? Söker du något, varför söker du detta? Hur vill du ha detta?

    Om vi backar till gräsklipparna så är jag i olika tillstånd med mina frågor:
    Hur fungerar en gräsklippare? (Helt novis)
    Den bästa gräsklipparen? (Gräsklipparproffs)
    Gräsklippare (allmänt)

    Kolibrins uppgift är då att bena ut "TILLSTÅNDET du befinner dig i" i själva sökfrasen!! och ihop med miljoner andra parametrar servera dig vad du vill ha!

    (Jag reserverar mig för att ha tänkt helt fel)

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Kolla skillnaden på sökfraserna "boende i stockholm" och "boende stockholm". Åtminstone för ca 10 minuter sedan så var det ganska tydligt att Google tolkade "boende i stockholm" som "hotell stockholm" medan "boende stockholm" gav resultat med sidor som innehåller just de orden.

  12. #12
    SEOMORGANs avatar
    SEOMORGAN SEOMORGAN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    9
    Jupp! Google gick på tillståndet!! Likaså när du sökte på "plats att äta mat i Stockholm" Så var du helt enkelt HUNGRIG!! (Tillstånd) och då plockar google fram restaurang!

  13. #13
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Har Hummingbird förändrat er trafik på något drastiskt sätt?

    Själv har jag inte sett någon direkt förändring i antal besökare eller så på någon av min siter. Lite märkligt, om det nu är så stora förändringar borde det märkas åt något håll kan jag tycka.

  14. #14
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Jag har mestadels riktigt faktasidor med mycket innehåll. Väldigt få bloggar. Väldigt få adsense och affesidor. För min del ser det ut ungefär som vanligt, men det är en positiv trend bland sajterna. Fler uppgångar än nedgångar.
    Seo för tillverkningsindustrin genom 0371.se och GnosjoRegion.se

  15. #15
    SEOMORGANs avatar
    SEOMORGAN SEOMORGAN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    9
    Det är samma här, mer uppgångar än nedgångar. Jag håller som bäst på att fylla på med content
    som jag inbillat mig att Hummingbird kommer att gilla, hur väl det slår ut ber jag att få återkomma om. Jag inbillar mig också om att Hummingbird kommer att gynna dom som kan detta med SEO, medans dom som inte kan det landa ändå lägre bak i Serpen. Detta grundar jag på att hummingbird jobbar med kvalité också.

  16. #16
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Är det bekräftat att hummingbird är lanserad i svenska google?

    Hur är det för er andra, har ni fått ett bättre eller sämre resultat efter hummingbird isåfall och för vilken typ av sidor?

    Kan google även känna av om det under en sida finns ebutiksfunktion under samma domän så att när man skriver köpa ... produkt skulle gynna en ebutik framför en sida som kanske har mer info om produkten och mer länkar men länkar till en extern ebutik för att köpa?

  17. #17
    polarbears avatar
    polarbear polarbear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av jake Visa inlägg
    Är det bekräftat att hummingbird är lanserad i svenska google?

    Hur är det för er andra, har ni fått ett bättre eller sämre resultat efter hummingbird isåfall och för vilken typ av sidor?

    Kan google även känna av om det under en sida finns ebutiksfunktion under samma domän så att när man skriver köpa ... produkt skulle gynna en ebutik framför en sida som kanske har mer info om produkten och mer länkar men länkar till en extern ebutik för att köpa?
    +1, men antar att det är implementerat nu såhär långt efteråt?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)