Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 62

Penguin 2.1

  1. #31
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Bra information Niklas!

    Har du något tips på hur man kan se skillnad på tappad länkjuice och fast i pingvinen? Gör exempelvis pingvinen att man inte kan ligga på förstasidan på något sökord?

  2. #32
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tror att du missförstod Aaron här Rainman. Om man skulle bli straffad för den sortens länkar per automatik så hade där inte funnits några sidor kvar att hitta på Google..... däremot så finns det risker med den sortens länkar. Men att du ska ha en sitewide länk i din länkprofil på 100 länkande domäner gör förstås ingenting, om inte sidan som länkar är en fara i sig.

    Jag har fått äran att ta hand om en hel del Pingvincase, och även många manuella länkbestraffningar, och jag tycker att det alltid är samma typ av länkar som dyker upp på de straffade sidorna.
    Kommentarer på sönderspammade bloggar och länkar från svartlistade länknätverk, där har vi mina topp två på vad man måste hålla sig borta från.

    Nu säger jag inte att ni ska sluta kommentera på bloggar, men jag visar två exempel för att ni ska förstå vilken sorts bloggar jag pratar om:
    (Jag vet att vi inte vill länka till dessa sidor mina moderatorkollegor, men jag tycker det är viktigt ur utbildningssyfte)

    Där ser ni extremt många spamkommentarer, och det finns både svenska och utländska (stora och välkända) SEO - Bolag som har använt detta som en seo-teknik under åren. Och det har fungerat.....sorgligt men sant. I många fall har det fungerat oerhört bra. Nu är det dock en av de vanligaste faktorerna bland sidor som har fått olika sorters straff, och det är ju förstås detta som är problemet många av er som blir straffade upplever.
    Ni har tidigare haft en SEO - Tjänst eller köpt länkar av någon som har funkat bra förut. Nu när Google "uppgraderas" så går ju denna sortens länkar från liten boost till bestraffning eller i bästa fall till att ge er 0 värde, och det gör ju att den kraft ni fått härifrån innan försvinner, därför faller ni i resultaten.

    Identifiera problemet. Det är det absolut viktigaste! Jag kan inte poängtera detta tillräckligt. Försök inte reparera för en pingvin om ni bara har tappat en massa länk-juice. Och samma sak om det är tvärtom. Sitter ni i Pingvinen så kan ni bara lägga ner allt länkbyggande, för det finns inga länkar i världen som tar er ur en pingvin, ni måste hitta och få bort de länkarna som har satt er där först. När ni sen är ur filtret kan ni börja jobba på att avancera igen.
    Bra att du poängterar Niklas! De två exemplen du nämner ovan borde vara solklara för de flesta om man följer med utvecklingen, inte svårt att lista ut att de har en negativ effekt, jag kan ha fel, det kanske finns de som tror att det fortfarande fungerar...

    Lägg nofollow på länkarna åtminstone

    edit: Ah! Det går inte såg jag... My bad
    Måns Gullberg, grundare och SEO-ansvarig på Modifinder AB

  3. #33
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av xsajt Visa inlägg
    Bra information Niklas!

    Har du något tips på hur man kan se skillnad på tappad länkjuice och fast i pingvinen? Gör exempelvis pingvinen att man inte kan ligga på förstasidan på något sökord?
    Det första jag brukar göra är att kolla Analytics och Webmaster Tools. Det jag letar efter är datum när trafiken har försvunnit (i Analytics, ställer in på enbart organisk trafik) och eventuella varningar (i Webmaster Tools, den vanligaste man får är Unnatural Links blablabla)

    Pingvinen har 5 datum som är viktiga än så länge. Men man kan lägga till 1 dag på dessa datum i vissa fall.
    24-25 April 2012
    25-26 Maj 2012
    5-7 Oktober 2012 (Har för mig denna tog lite längre att rulla ut)
    22-23 Maj 2013
    4-5 Oktober 2013

    Om trafiken inte droppade någon av dessa datum är det garanterat inte pingvinen som är problemet. Skulle det vara dessa dagarna är det jobbigare förstås, men då får man titta efter en manuell bestraffning för det delades ut mycket manuella bestraffningar just dessa dagarna (för att göra oss konfunderade förstås)

    Jag tror inte att pingvinen jobbar på hela domänen, så du kan ha ranking kvar. Men oftast så slår den förstås hårt mot dina bästa (mest spammade...) sidor, vilket ofta gör att det blir en väldigt stor impact. Manuella bestraffningar är oftast enbart mot en fåtal specifika sökord, medans Pingvinen försvagar sidan i sig. (Detta är nog obekräftat, mer vad jag själv har uppfattat)

    Det i sig betyder att du på en manuell bestraffning ofta tappar de sökorden som du kört mycket ankartexter mot, men kan behålla ranking och trafik på sökord som du inte har försökt optimera för... Exempel. Du säljer skor. Optimerar för skor, köpa skor etc etc. Manuell bestraffning, du försvinner på dina stora sökord. Men du kan fortfarande ranka 1:a på "Handla skor här".

    Pingvinen angriper hela undersidan du optimerat för skor, så även om du i teorin kan få long-tail trafik, så är det väldigt osannolikt att din undersida kommer att ranka på någonting då din sida tappar väldigt mycket (all kanske?) styrka.

  4. #34
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Finns det några siffror på hur vanligt det är att Google varnar för skadliga länkar? Dvs. hur stor andel av alla siter som fastnat i pingvinen får varningar om detta?

    Skrev ett inlägg häromdagen som behandlar lite av det som nämns här. Thewire.se/drabbad-av-penguin-2-1-vad-gora/

  5. #35
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Söderlund Visa inlägg
    Finns det några siffror på hur vanligt det är att Google varnar för skadliga länkar? Dvs. hur stor andel av alla siter som fastnat i pingvinen får varningar om detta?
    Inga. Penguin är ett automatiskt filter, man får inte meddelande om det. Meddelanden får man bara för manuella åtgärder.

  6. #36
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Ah ok, tack för det

  7. #37
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tror att du missförstod Aaron här Rainman. Om man skulle bli straffad för den sortens länkar per automatik så hade där inte funnits några sidor kvar att hitta på Google..... däremot så finns det risker med den sortens länkar. Men att du ska ha en sitewide länk i din länkprofil på 100 länkande domäner gör förstås ingenting, om inte sidan som länkar är en fara i sig.

    Jag har fått äran att ta hand om en hel del Pingvincase, och även många manuella länkbestraffningar, och jag tycker att det alltid är samma typ av länkar som dyker upp på de straffade sidorna.
    Kommentarer på sönderspammade bloggar och länkar från svartlistade länknätverk, där har vi mina topp två på vad man måste hålla sig borta från.

    Nu säger jag inte att ni ska sluta kommentera på bloggar, men jag visar två exempel för att ni ska förstå vilken sorts bloggar jag pratar om:
    (Jag vet att vi inte vill länka till dessa sidor mina moderatorkollegor, men jag tycker det är viktigt ur utbildningssyfte)

    http://brianleamon.com/blog/2011/06/...line-business/
    http://www.jamespolnick.com/2011/09/...euteronomy-16/

    Där ser ni extremt många spamkommentarer, och det finns både svenska och utländska (stora och välkända) SEO - Bolag som har använt detta som en seo-teknik under åren. Och det har fungerat.....sorgligt men sant. I många fall har det fungerat oerhört bra. Nu är det dock en av de vanligaste faktorerna bland sidor som har fått olika sorters straff, och det är ju förstås detta som är problemet många av er som blir straffade upplever.
    Ni har tidigare haft en SEO - Tjänst eller köpt länkar av någon som har funkat bra förut. Nu när Google "uppgraderas" så går ju denna sortens länkar från liten boost till bestraffning eller i bästa fall till att ge er 0 värde, och det gör ju att den kraft ni fått härifrån innan försvinner, därför faller ni i resultaten.

    Identifiera problemet. Det är det absolut viktigaste! Jag kan inte poängtera detta tillräckligt. Försök inte reparera för en pingvin om ni bara har tappat en massa länk-juice. Och samma sak om det är tvärtom. Sitter ni i Pingvinen så kan ni bara lägga ner allt länkbyggande, för det finns inga länkar i världen som tar er ur en pingvin, ni måste hitta och få bort de länkarna som har satt er där först. När ni sen är ur filtret kan ni börja jobba på att avancera igen.
    Så är det troligtvis, länkar som inte påverkat under flera år anses helt plötsligt skadliga av Google med senaste uppdateringarna.

    Sen är det väl också att den eller de som sålt länkar till andra har haft en viss tid på sig att förstöra sitt länknät och ju fler kunder som beställt seo jobb eller länkpaket, desto större chans att det fastnar i Googles nät av spam länkar och då framförallt med nya uppdateringar

    Det är ju ingen ide att gnälla och se bakåt, går ju inte ändra på ändå utan stora frågan är om det hjälper med att ta bort skräplänkar och framförallt identifiera vilka som är skadliga. När väl det är gjort så är andra frågetecknet hur lång tid Google tar på sig för att återställa sidan,om någonsin.

    Sen lästa jag någonstans att även om man lyckas få bort de skadliga länkarna kommer inte sidan studsa tillbaka till sin gamla position då den förlorat länk kraft utan man måste på nytt börja mata på kvalitetslänkar (hur man nu skall avgöra det)

  8. #38
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Inga. Penguin är ett automatiskt filter, man får inte meddelande om det. Meddelanden får man bara för manuella åtgärder.
    Nja, du kan ju få varning inte för själva penguin men för onaturliga inlänkar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #39
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Så är det troligtvis, länkar som inte påverkat under flera år anses helt plötsligt skadliga av Google med senaste uppdateringarna.

    Sen är det väl också att den eller de som sålt länkar till andra har haft en viss tid på sig att förstöra sitt länknät och ju fler kunder som beställt seo jobb eller länkpaket, desto större chans att det fastnar i Googles nät av spam länkar och då framförallt med nya uppdateringar

    Det är ju ingen ide att gnälla och se bakåt, går ju inte ändra på ändå utan stora frågan är om det hjälper med att ta bort skräplänkar och framförallt identifiera vilka som är skadliga. När väl det är gjort så är andra frågetecknet hur lång tid Google tar på sig för att återställa sidan,om någonsin.

    Sen lästa jag någonstans att även om man lyckas få bort de skadliga länkarna kommer inte sidan studsa tillbaka till sin gamla position då den förlorat länk kraft utan man måste på nytt börja mata på kvalitetslänkar (hur man nu skall avgöra det)
    Det där sista har jag också läst någonstans, och tycker det verkar rätt komiskt och ologiskt
    Alltså det är bra att lägga på nya kvalitetslänkar, alltid! Så är det ju. Man kan ju förstås råka plocka bort länkar som har positiv effekt när man håller på att rensa, men håll med om att det låter kul att man skulle tappa länkkraft genom att plocka bort länkar som ger noll eller negativ effekt?

    Om man kan identifiera länkarna som är orsaken till problemet, så är det bara att be till gudarna att nästa Pingvin snart dyker upp och att den godkänner dig. Sen kan man börja bygga länkar igen. Men om du får bort de skadliga länkarna utan att plocka bort någon som ger styrka så ska du ha exakt samma kraft som innan tappet, däremot kan ju konkurrenterna ha fortsatt att bygga under tiden du legat i filtret, och därför "har du tappat" styrka.

  10. #40
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Ok, ska jag tolka det som att varningarna inte nödvändigtvis behöver komma från manuella åtgärder från Google utan även när länkar "rödflaggats" av algoritmer?

  11. #41
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Nja, du kan ju få varning inte för själva penguin men för onaturliga inlänkar.
    Ok, ska jag tolka det som att varningarna inte nödvändigtvis behöver komma från manuella åtgärder från Google utan även när länkar "rödflaggats" av algoritmer?

  12. #42
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Nja, du kan ju få varning inte för själva penguin men för onaturliga inlänkar.
    Citat Ursprungligen postat av Söderlund Visa inlägg
    Ok, ska jag tolka det som att varningarna inte nödvändigtvis behöver komma från manuella åtgärder från Google utan även när länkar "rödflaggats" av algoritmer?
    Alltså. Google skickar bara meddelanden om onaturliga länkar vid manuella åtgärder, aldrig (än så länge i alla fall) vid filter.

    Man kan dock få ett meddelande typ samtidigt som man fastnar i ett filter, eftersom det ena inte utesluter det andra. Man kan fastna i ett filter samtidigt som man får en manuell åtgärd.

  13. #43
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Alltså. Google skickar bara meddelanden om onaturliga länkar vid manuella åtgärder, aldrig (än så länge i alla fall) vid filter.

    Man kan dock få ett meddelande typ samtidigt som man fastnar i ett filter, eftersom det ena inte utesluter det andra. Man kan fastna i ett filter samtidigt som man får en manuell åtgärd.
    Exakt så är det. (varför göra det enkelt för oss liksom......)
    Vi hade sidor i England där vi hade fått manuella varningar, och efter lång tid lyckades vi jobba oss ur dom, bara för att upptäcka att vi satt i ett filter också. De var i alla fall snälla nog att meddela oss i Webmaster Tools något liknande detta:

    "There are no longer any manual action towards your site. However there are still the possibility that you have a penalty from the Algortihm." Inte exakt så, men det var det meddelandet vi fick i alla fall.

    Och så satt vi fast i Pingvinen till nästa gång Google körde en update.....fick vänta från Juni till Oktober innan vi fick tillbaks ranking och organisk trafik. Kan säga att det var måååånga miljoner kronor som försvann där, på grund av gamla skräplänkar med 5-6 år på nacken som helt plötsligt inte var okej längre.

    Så gör er själva en tjänst och rensa länkar nu istället för sen, för ni kommer till 99% sannolikhet att åka dit förr eller senare om där finns en massa spam i länkprofilen.

  14. #44
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Tack!

    Ps. Aaron, din länk under dina inlägg är bruten. Ds.

  15. #45
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Söderlund Visa inlägg
    Tack!

    Ps. Aaron, din länk under dina inlägg är bruten. Ds.
    Ja, jag vet... Jag är lite av vad man till mans sådär kallar en klåpare. Men den är på väg upp igen.

    Sorry för än mer OT.

  16. #46
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Så gör er själva en tjänst och rensa länkar nu istället för sen, för ni kommer till 99% sannolikhet att åka dit förr eller senare om där finns en massa spam i länkprofilen.
    Det finns väl inget annat än Google disavow tool om du inte äger webbplatsen eller webansvarig är villig att göra det. ^^ :-)
    Det är nog mååååånga som disavowar nu.
    Eller har du någon magic tips?

    Lite off topic
    Förresten Jag undrar verkligen vad och hur denna enorma databas med disavowade länkar Google kommer använda till. En sak är säker. Tillräckligt många som disavowar en url så kommer denna url ovillkorligen att vara svartlistad hos Google. Om någon sedan länkar ut från en svartlistad sida, ja då blir det inte speciellt roligt, kan jag tänka mig.

    Förresten denna youtube snutt stämmer klockrent för några av mina sajter efter Penguin uppdateringen.
    Senast redigerat av gelki den 2013-10-09 klockan 19:42. Anledning: lägg till en tanke

  17. #47
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Älskar videon

    Nej det finns inga hemligheter dessvärre, inga genvägar. Kolla alla länkar i WMT och i Ahrefs, hitta dom som är skit. Maila och be dom plocka bort länken, hota med att Disallowa i Google om de inte svarar inom 48 timmar, påminnelse efter 24 timmar. Vid ingen respons, bort med pisset via Disallow. Dokumentera allt, så att ni vid behov kan visa upp det för Google. Det är ett trist jobb, men det måste göras tyvärr.

  18. #48
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    hota med att Disallowa i Google om de inte svarar inom 48 timmar, påminnelse efter 24 timmar. Vid ingen respons, bort med pisset via Disallow.
    Hehe Du har så rätt när det gäller detta. En snubbe som jag bar att han skulle länka till min sajt gjorde det , och det var kanon ända tills jag efter sådär en månad fick 500 länkar från han. Han hade satt kommentarsfälten som sidfot sitewide. Så jag bar honom återigen att ta bort mitt kommentar så att alla de 500 länkarna försvinner och faktiskt hotat han med att jag kommer att disavowa hans länkar om han själv inte plockar bort det. Nu vet jag inte om han fattade själva "hotet" men länken är nu borta vilket som hehe.

    Jo angpående youtube klippet så är jag pingvinen som ramlar i vatten efter att G gjort sin Penguine uppdatering, om det inte var solklart.

  19. #49
    NHCs avatar
    NHC NHC är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    23
    Tack för en bra tråd... Par saker jag funderar på kring "Disallow" som ngn kanske kan svara på.
    1. Hur får man feedback från Google efter att man skickat in sin lista på adresser som inte ska tas hänsyn till?
    2. Kan man se i "Verktyg för Webbansvariga" att länkarna är "borträknade"?

  20. #50
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av NHC Visa inlägg
    Tack för en bra tråd... Par saker jag funderar på kring "Disallow" som ngn kanske kan svara på.
    1. Hur får man feedback från Google efter att man skickat in sin lista på adresser som inte ska tas hänsyn till?
    2. Kan man se i "Verktyg för Webbansvariga" att länkarna är "borträknade"?
    1. Det får man inte. Man får en bekräftelse på att uppladdningen av filen fungerade, inget annat.
    2. Nej, det kan man inte.

  21. #51
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    NHC: Med tillägget att om det är en manuell bestraffning så kan du få besked om att du inte längre är bestraffad.

    Om det gäller pingvinen får du inga besked alls utan det är bara att vänta och se vad som händer.....dessvärre. Använde inte WMT för att hålla koll på mina länkar (enbart Ahrefs) när vi hade bekymmer med Pingvinen, men man kanske kan se om länkarna försvinner från länkande domäner inne på WMT?

    Vet du det Aaron? Om länkarna försvinner därifrån, för då kan man i alla fall se att Google har gjort något med filen man laddat upp.

  22. #52
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Vad gör man om spammarna fortsätter att mata spamlänkar mot sin sida

    Jag har konstant nytt flöde av spamlänkar som någon roar sig med att peka mot min sida

    Hur ofta kan man skicka in eller uppdatera listan med spamlänkar på Google disavow

    Här en intressant artikel om vilka sidor som blev straffade av Penguin 2.1

    Of that link spam, Gabe said the following represent the culprits:

    Forum spam: This includes comments in forums with exact match anchor text links.
    Forum bio spam: Biographies of forum users containing exact match anchor text links.
    "Do follow" blogs: Blogs that don't add nofollow to the links posted. "Let's face it," Gabe said. "Being listed on do-follow resource sites can absolutely send Google a signal that you are trying to game links."
    Blogroll spam: Watch for blogroll links gone wrong. "Some may be fine," Gabe said. "If you are unsure which ones are bad versus good, ask for help from a seasoned SEO."
    Spammy directories: If you've used spammy directories in the past, and still have links out there, Gabe said "nuke them, have them nofollowed, or disavow them."
    Blog comment signature spam: Google seems to be targeting these links even when they're not followed, Gabe said.

    Gabe also spotted a new culprit: classified websites showing up with heavy unnatural links leading to destination websites. He also said that, unfortunately, he has seen proof of negative SEO rearing its ugly head during Penguin 2.1.
    http://searchenginewatch.com/article....1-Who-Got-Hit

  23. #53
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Klassemaja->Ja i ditt fall rör det sig om en attack eller om "SEO gone wrong". Sen den 10:e Oktober får din sida fått massvis med spamlänkar till sig. Om du inte fixat dit dom själv så kan du ju försöka kontakta Google (tror inte dom lyssnar) med ett Ahrefs screenshot på "New / Lost domains" så ser man ganska snabbt att det flippat ut nyligen.

    Du lär inte ha fått något straff för dom här länkarna, men i framtiden kan du potentiellt få. Så det är nog en bra idé att meddela Google i förväg.

  24. #54
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Niklas, kolla din inkorg

  25. #55
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Niklas, kolla din inkorg
    Kolla du din!

  26. #56
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Intressant artikel om hur SEO förändras från och med nu, keywords och pagerank är ute och nu handlar det om att ladda sina sidor med så mycket info som möjligt

    http://searchenginewatch.com/article...m_medium=Email

    http://searchenginewatch.com/article...Search-Results

    http://www.google.com/landing/now/

  27. #57
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Nja, keywords är knappast ute. Så fort google ändrar något eller uttalar sig så poppar det upp massor av blogginlägg med analyser som övertolkar/feltolkar. Men det kanske bara är ett medvetet sätt att försöka få publicitet

    Sökningar handlar ju om att knappa in ett ord eller en fras. Keywords är fortfarande viktigt. Folk är mer eller mindre benägna att söka på, och framförallt, att konvertera via vissa keywords/fraser än andra. Om sedan google väljer att mörka statistiken betyder det inte per automatik att det är oviktigt.

  28. #58
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Intressant artikel om hur SEO förändras från och med nu, keywords och pagerank är ute och nu handlar det om att ladda sina sidor med så mycket info som möjligt
    Jag kan delvis se faktiskt att en lång sida men samma relevanta innehåll har i mitt fall på flera webbplatser defacto ökat i serpen. Så en sida men med bra och långt innehåll kanske syns mer. Det handlar om tre olika domäner.

  29. #59
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Jag vet inte om det stämmer men jag har märkt att tre av mina sajter som har flera nyckelord återigen börjar kraftigt röra sig uppåt de senaste dagarna. (Efter smällen av Penguinen 2.1) Utan att jag disavowat allt på alla domäner. Har dock fortsatt att leverera långa minst 1000 ords artiklar minst en gång i veckan. Och stoppat temporärt länk arbetet till dessa. Ingen överdriven hets. Är det någon som kan säga detsamma av de drabbade?

  30. #60
    Webgirls avatar
    Webgirl Webgirl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    1
    Samma sak hände mig och min webshop. Har under 2,5 år legat på sidan 1, position mellan 1-4. Sedan juni när penguin kom har den sjunkit till sidan 6. Katastrof för mitt företag. Har anlitat SEO företag och de vet inte varför och vilket "fel" det är på min webshop. Vad ska man göra!?

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Penguin 2.0 på G
    Av MOB i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 12:38
  2. Ny Penguin Refresh - 2012-10-05
    Av MOB i forum Nyheter
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 16:38
  3. Många som avvecklar efter Panda, Penguin, EMD osv?
    Av Captain Thailand i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 00:28
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 17:31
  5. Bästa artiklarna om Google Penguin
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 11:42