Resultat 1 till 8 av 8

Att ändra SEO-onpage från dåligt till bättre

  1. #1
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    Har två gamla skräphemsidor som bara består av en text vardera på 300 ord, och utöver det inget mer.

    Jag tänkte nu ta tag i dem och undrar vad som händer när en hemsida går fram att förut ha dåligt med innehåll, till att fylla på med content. Blir en länk från den hemsidan lika bra som om att den haft bra med content från början? (Förutsatt att alla texter indexerats och de har samma länkkraft). Eller ligger det gamla kvar på något sätt?

    Man hör ju ibland att folk rensat länkar och att de sedan blivit "rena" och jag antar därför att algoritmen inte tar hänsyn till gammalt när det kommer till länkar iaf? Eller ligger det kvar något där ändå, som ett gult kort?

    Och en sista fråga. Hur är det om en hemsida varit relativt statisk ett tag, och sedan fetmarkerar man nyckelordet 1-2 gånger och ändrar någon rubrik (bara som exempel), blir SEO-onpage bättre? Eller kommer den värderas på samma sätt som innan ändringarna?

    Tacksam för svar!
    Nils

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du gör ändringar på en webbplats så kan det bli bättre eller sämre eller så händer det ingenting är det generella svaret.

    Att ändra en rubrik eller lägga till ord kan naturligtvis innebär bättre optimering. Såvida nu ändringarna är relevanta. Fetmarkera nyckelord tycker jag själv är lite tveksamt om det inte är till nytta för en besökare.

    Om du ändrar innehållet på en skräpsida så visst kan det bli bättre. Rensat länkar undrar jag vad du menar. Om det är ingående skräplänkar så visst kan det ge en positiv effekt över tid. Samma sak om du plockar bort utgående skräplänkar.

    Bästa sättet att ta rätt på det här är faktiskt att testa. Vilket en stor del av optimeringsarbetet är fråga om. Orsak och verkan helt enkelt.

  3. #3
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Tack för ditt svar!

    Är med på vad du menar och "misstänkte" det du säger. Får prova helt enkelt!

    Tack, Nils

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skall väl lägga till här att när man testar bör man göra det i så isolerad miljö som möjligt. Vilket förvisso kan vara rätt så knepigt. Men vill du veta vad en textändring får för effekt så notera vad den aktuella sidan befinner sig på för position på orden.
    Och den bör ligga stabilt där och inte hoppa. Gör ändringen, notera när Google uppdaterar sidan och se vart den hamnar.

    Om du länkar till sidan under den här perioden kan du inte avgöra vad som gjorde skillnad och testet blir meningslöst.

  5. #5
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Nils Fridlund Visa inlägg
    Hej!

    Har två gamla skräphemsidor som bara består av en text vardera på 300 ord, och utöver det inget mer.

    Jag tänkte nu ta tag i dem och undrar vad som händer när en hemsida går fram att förut ha dåligt med innehåll, till att fylla på med content. Blir en länk från den hemsidan lika bra som om att den haft bra med content från början? (Förutsatt att alla texter indexerats och de har samma länkkraft). Eller ligger det gamla kvar på något sätt?
    Nils
    När en sida länkar till en annan betyder det lite förenklat att den sidan som länkar "röstar" på den andra. Om du förändrar en sida till det bättre (Google värderar den högre) kommer en sådan "röst" att bli mer värd. Så länkar har med andra ord inte ett statiskt värde.

    Kanske var det som Urban var inne på i sitt första svar dock?

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Nils, Som urban säger kan det droppa eller hoppa.. men du bör fundera över hur du kan skapa en hierarki i informationen för att gradera vad som har mest relevans som man gör med alla sidor för SEO...

  7. #7
    Ikavalkojs avatar
    Ikavalkoj Ikavalkoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Manila
    Inlägg
    9
    Jag satt tidigare i år och uppdaterade en bunt gamla sajter som legat orörda i flera år. Jag har ett tiotal gamla EMD's som hängt med sedan 2009-2010 och som dragit in pengar från första månaderna. Detta var ju tiderna då det relativt enkelt att få sajter att ranka på google.

    Artiklarna har ofta varit av den typen som man skrivit ihop på 10-15 minuter med hjälp av wikipedia. Jag bestämde mig för att köpa in en mängd nya artiklar och bilder. Kort sammanfattat skulle man kunna säga att om en gammal sajt hade 250 ord och 1 bild, så hade de +500 ord och 3 bilder efter uppdateringarna. Resultatet några veckor senare var att jag tappat placeringar och inte längre rankade på första sidorna på google på önskade sökord. Sajterna som jag inte uppdaterat ligger kvar och rankar stabilt som tidigare.

    Ser inget fel med de nya artiklarna, ingen överdrivet hög keyword density eller annat, så jag kan bara dra slutsatsen att google inte gillar allt för mkt stora 'ändringar' på gamla sidor som haft stabila placeringar.

  8. #8
    Alex Rs avatar
    Alex R Alex R är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    5
    Appropå att ändra små detaljer...

    Har en MFA sida som har legat orörd i säkert tre år och tickat in ca 20kr om dagen. När den för någon månad sedan helt plötsligt la sig på första plats på bing (utan att jag gjorde något) och började dra in mellan 300-500 besökare om dagen tyckte jag det var värt att försöka hitta ett bättre erbjudande än adsense som tyvärr inte ligger på mer än några kronor.

    Sagt och gjort, började lägga in saker ifrån olika affiliate nätverk men inget fungerade som jag ville, jag ändrade dock aldrig utformningen på sidan utan bytte helt sonika ut adsense reklamen mot affiliate reklam. Detta påverkade aldrig sidans placering men då jag fick in ännu mindre pengar än innan bestämde jag mig för att byta tillbaka till adsense.

    När jag satte tillbaka adsense så bestämde jag mig för att sätta adsense även i sidebar (wordpress site) och NU dök sidan i bing. Gav det två veckor men ingen förändring och sidan låg fortfarande på +100 i placering. Tog bort adsense i sidebar och några dagar senare var sidan back on top.

    Har nu kopierat själva utseendet på sidan på en annan mfa site som är gammal som gatan för att se om jag kan få en bra position på bing, väntar med spänning på resultatet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker SEO / onpage optimisation distans / du arbetar från vårt kontor i Thailand
    Av kitesurfer i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 22:45
  2. Spärra andra från Adwords?
    Av Maria S i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 11:29
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 13:21
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:23
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:08