Resultat 1 till 3 av 3

Cloaka länkar eller inte

  1. #1
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Jag cloakar affiliatelänkar och andra externa länkar i både mina Wordpress-sajter (mha pluginet LinkHopper) och mina egentillverkade sajter. Länkarna blir då:

    domain.com/till/extern-webbplats/

    eller

    domain.com/produkt123/link

    Problemet är att, åtminstone för den första varianten (har inte sett nåt på den andra) så indexerar Google dessa länkar som material på min egen sida (!). Detta blir förstås helt fel och jag blockar det numera i robots.txt.

    Frågan är dock, är detta "best practice"? Det är ju inte optimalt att behöva blocka 100+ "sidor" på sajten. Det kan väl knappast tas väl emot av farbror Google.

    Cloakingen i sig är inte nödvändig men den underlättar avsevärt för att kunna ha central länkhantering och räkna antalet klick ut.

    Hur löser ni detta?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Lösningen med robots.txt känns inte optimal. Google kommer förmodligen att behålla de redan indexerade URL:erna i index, men borde inte plocka upp nya.

    Jag hade satt noindex på redirectsidan med hjälp av X-Robots-Tag: noindex i HTTP headers istället. Då borde de både de gamla URL:erna plockas bort, och du undviker att få nya indexerade.

  3. #3
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Tack för ditt svar Aaron. Nu gör jag inte detta på en sida utan i en controller (funktion) men det kanske går att göra ändå.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 16:17
  2. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  3. www eller inte www?
    Av Nicko i forum Optimering
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 16:18
  4. Länkar inom noscript - ska jag eller inte?
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 17:28