Resultat 1 till 9 av 9

Gemensam sitemap standard

  1. #1
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Äntligen har Google, Yahoo och MSN kommit överens om en gemensam standard / protokoll om hur sitemap ska se ut.

    http://www.informationweek.com/news/...=Breaking+News

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det skall bli kul att se vilka konsekvenser detta kommer att få för SEO företag som använder Sitemaps hos sina kunder för att skapa länknätverk.

    (Jag förstår varför men jag accepterar det inte.)

    Det kommer ju bli väldigt lätt för Google och co att ignorera externa länkar i sitemaps och i framtiden kommer det ju bara vara XML sitemaps enligt standard som gäller.

    De sitemapssidor som finns idag är på många håll rena länksidor till externa sidor (seobolagets kunder). Har sett exempel där man tom har länkat till konkurrenter vilket är helt oacceptabelt i mina ögon.

    Detta är en av anledningarna till att man inte skall släppa in något seoföretag i sin kod om det inte finns riktigt klara regler för vad som får göras och inte och att det finns en ersättningsklausul för den händelse att bolaget får min sajt utkastad pga icke godkända metoder.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Menar du att Google skulle behandla en sida med exerna länkar annorlunda därför att den heter sitemap jämfört med om sidan hade haft ett annat namn?

    Jag är förövrigt inte alls särskilt säker på att Google är särskilt engagerad i det där trots att det är olämpligt. Företaget som har gjort dem där sägs ju förövrigt generera intäkter åt Google.

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Varför inte göra det enkelt?

    Sitemap = navigation över sidan.
    Länk sida = alla externa utlänkar som det skall länkas till.


    Alla SEO-företag lägger inte ut externa länkar på kundernas sitemap. 100% seriösa SEO-företag lägger absolut inte ut externa länkar på kunders webbplatser. Att göra detta anses som dåligt eftersom det är kunden som slösar sitt länkvärde på externa sidor som dom inte ens har hört talas om. Alltså för optimal-SEO så är det ett NONO! att göra så.

    PR hijacking kommer snart höra till historien.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Sitemap = navigation över sidan.
    Precis.

    Det ska vara en karta över webbplatsen gjort för besökare. Tycker ordet sitemap har blivit väldigt degraderat och jag gillar faktiskt inte att Google och de andra kallar denna XML fil för sitemap, vilket det inte är. Det är en sida endast skapad för sökmotorer vilket faktiskt går emot Googles riktlinjer. Det är bra info man kan få men tycker inte de ska kalla det sitemap.

    Jag gillar faktiskt min egen automatiska WordPress sitemap. Skrev här en guide över 3 olika WP sitemaps för de som är intresserade.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag vill att de ska spindla hela vår sajt och titta på hur artiklarna och nyheterna refererar varandra och på så sätt hitta det som faktiskt är mest relevant.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Håller med dig totalt Jim. Har aldrig förstått mig på xml-standarden i sitemaps eftersom det inte är någon sitemap då. En sajtkarta ska egentligen inte vara gjord för sökmotorerna utan för besökaren, även om den kan vara en enorm hjälp för Google och de andra.

    Sedan är det ju även så att har man en enkel sida med endast ett fåtal undersidor, som man når från alla sidor och som det inte är svårt att hitta, då är en sitemap totalt onödig. Kolla in min tävlingssida förresten, mirjoran.se, där har jag ingen sitemap eftersom det känns totalt onödigt.

    Bra att de kan enas om nåt i alla fall.

    Edit. Förresten, Sitemap=navigation över sidan är ju inte heller det korrekt. Sajtkarta ska vara en karta över alla sidor på sidan, inget annat. Ännu ett sätt att söka efter något specifik på sidan.

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Det ska vara en karta på alla undersidor så länge inte det överstiger hundratals med URL´s då bör man dela upp det istället på flera sajtmapzzzz.
    Orkade bara inte skriva det i förra inlägget...
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det är precis det jag vill få fram!

    Idag så används "SITEMAPS" på ett sätt som det inte var tänkt från början.

    Man länkar mycket ut från kunders hemsidor vilket inte är bra.

    De iaktagelser jag har gjort under de två senaste veckorna skall bli intressanta att följa upp och om jag har rätt kommer vissa SEO bolag få det mycket svårt i framtiden.

    Jag menar att om man döper en fil till SITEMAP.xxx så kommer Google i framtiden inte att bry sig om de externa länkarna på denna sida. Jag tror att det redan är på G.

    Om man använder sitemap.xml så skulle inte jag våga lägga en extern länk i den iaf. Har inte testat det med Google Webmaster Tools men jag tror att det är en av de saker som genererar fel i sitemapen. Det är då ganska klart vad Google egentligen vill.

    SITEMAP är en karta över din SAJT inte en länksida till dina kompisars sidor.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ROR Sitemap Generator
    Av Miqe i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 21:11
  2. Sitemap??
    Av Obbe i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 07:52
  3. Sitemap
    Av berraåsnobben i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 12:53