Resultat 1 till 10 av 10

Sälja eBok i Sverige

  1. #1
    kattihatts avatar
    kattihatt kattihatt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    9
    Jag är i full gång med att producera en eBok inom kategorin underhållning. Min plan är att publicera boken på min hemsida som har 100-400 besökare/dag. Priset på boken kommer att vara 49 kr. Jag hoppas att seoforum kan hjälpa mig med några frågor jag har angående hela processen. Jag tänker ta betalt via internettjänsten e-Junkie som kopplas till mitt PayPal-konto. Tjänsten verkar passa utmärkt och är inte särskilt dyr.

    När det kommer till att sälja eböcker online: behöver jag skaffa mig en f-skattsedel, ta 25% i skatt + vinstskatt för att hela processen ska gå enligt svensk lag? Jag kan tänka mig att många som säljer eBöcker sätter över allt till sitt PayPal-konto utan att skatta en enda krona.

    All hjälp uppskattas, om någon rekommenderar en annan tjänst än e-Junkie så får du gärna dela med dig!

    Tack på förhand,
    Niklas

  2. #2
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Hej, kul ide med e-bok.

    behöver jag skaffa mig en f-skattsedel, ta 25% i skatt + vinstskatt för att hela processen ska gå enligt svensk lag?
    Hur ska du bedriva rörelsen. Ska du leva på intäkterna dvsa bedriva näringsverksamhet? Hur många e-böcker räknar du med att sälja varje månad eller första året?

    om någon rekommenderar en annan tjänst än e-Junkie så får du gärna dela med dig!
    Jag skulle rekommendera att ha så många betalningsalternativ som möjligt, Payson hade varit värt att satsa på då de bland annat erbjuder fakturalösningar som är billiga. Men allt beror som sagt på hur mycket du uppskattar din försäljning till och hur mycket marknadsföringskostnader du kommer ha, för att kunna ge dig konkreta svar så behöver jag ha reda på försäljningsvolymen uppskattningsvis.

  3. #3
    kattihatts avatar
    kattihatt kattihatt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Gabriel K Visa inlägg
    Hur ska du bedriva rörelsen. Ska du leva på intäkterna dvsa bedriva näringsverksamhet? Hur många e-böcker räknar du med att sälja varje månad eller första året?
    Det kommer förmodligen inte att bli några stora pengar, med ett lyckat resultat så kommer den dra in några tusenlappar per månad. Säg 5000 kr/mån om det går riktigt bra. Boken kommer att vara ett sidoprojekt och inte min huvudinkomst.

    Jag ska kolla närmare på Payson, tack för hjälpen!

  4. #4
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Hej kattihatt!

    Ok, du räknar med 5000/mån och det är ju trots allt bara en uppskattning, det kan bli mer men det kan också bli mindre.
    Jag var lite inne på hobbyverksamhet när jag läste din trådstart men jag är rädd för att det inte kan kategoriserar som hobbyverksamhet i och med att du räknar på intäkter om ca 5.000/mån.

    Det absolut enklaste för dig är att starta en enskild firma, dvsa ansöka om F-skatt.
    Det du bör tänka på här är att ett enskild firma är den samma som dig, dvsa ditt personnummer och firmans organisationsnummer är densamma. Får firman skulder får du skulder, då du är firman.

    Ekonomiskt sätt så bör du ta hänsyn till momsen om 25% samt egenavgifter som det kallas (arbetsgivaravgifter) och kommunalskatt.
    Jag brukade räkna 55% av 100 kr går till skatter och avgifter.

    Något som jag rekommenderar dig starkt är att höja priset för din e-bok. Det är givetvis inte det enklaste men säg att du har 250/ub per dag och har en konverteringsgrad på 0,2% med priset 49 kr då blir dina intäkter per månad 7.350.

    Om du däremot har en prissättning på exempelvis 149kr och en konverteringsgrad på 0,1% så hamnar du helt plötsligt på 11.175.

    Det går att ta betalt på nätet, det handlar lite om att våga sticka ut och givetvis i grunden ha en något sådär bra produkt/tjänst. Dina intäkter kommer bland annat att baseras på hur du marknadsför din e-bok. Får jag fråga inom vilket ämne/nisch din e-bok är kategoriserad inom?

  5. #5
    kattihatts avatar
    kattihatt kattihatt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    9
    Tack för all info Gabriel, det är synd att det ska vara en såpass lång process för att lägga upp en egen mindre produkt. Innehållet i eBoken har inget större värde och 49 kr känns som ett värdigt pris (och ett pris som jag tror många hade betalat för eboken).

    Jag har en egen enskild firma som jag förmodligen kommer kunna använda. Jag får väga nöjet av att göra en egen produkt emot att bara slänga upp några affiliatelänkar på hemsidan och slippa pappersarbetet.

  6. #6
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Ja, men precis. Sponsrade länkar är inte att rekommendera i det konceptet. Tänk på det en gång till med prissättningen. Om du tror att många betalar 49 kr så är jag övertygad om att många även kan betala det dubbla. Underskatta inte betalningsförmågan och gällande det så är det viktigt att ha många olika betalningsalternativ för det ökar bara konverteringsgraden och tänk igenom designupplägget för din webbsida. Lycka till!

  7. #7
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av kattihatt Visa inlägg
    När det kommer till att sälja eböcker online: behöver jag skaffa mig en f-skattsedel, ta 25% i skatt + vinstskatt för att hela processen ska gå enligt svensk lag? Jag kan tänka mig att många som säljer eBöcker sätter över allt till sitt PayPal-konto utan att skatta en enda krona.
    Det finns egentligen inget krav att man omedelbart måste ha f-skatt bara för att man ska sälja exempelvis en e-bok. Du kan ju först sätta upp det hela utan att registrera bolag och se hur det går. Genererar det endast "småpotatis" kan du ta upp det som "hobbyverksamhet" i deklarationen, och då slipper du massor av extrajobb. Skulle det gå desto bättre kan du alltid skaffa f-skatt efterhand.

  8. #8
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Nu verkar det som att ts har en enskild firma som är aktiv, dvsa att ts bedriver näringsverksamhet och med all sannolikhet så kommer Skatteverket att finna intresse i "sido verksamheten".
    Senast redigerat av Gabriel K den 2013-10-29 klockan 17:01. Anledning: Felstavning, skriver från mobil.

  9. #9
    kattihatts avatar
    kattihatt kattihatt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Det finns egentligen inget krav att man omedelbart måste ha f-skatt bara för att man ska sälja exempelvis en e-bok. Du kan ju först sätta upp det hela utan att registrera bolag och se hur det går.
    Detta blir vägen att gå, jag kommer testa om eboken konverterar under två veckor och jobba utifrån det.

    Tack för hjälpen, om det är till någons intresse så kan jag posta hur resultatet blev.

    Niklas

  10. #10
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Posta gärna hur det går, alltid kul med svenska fallstudier.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sälja länkar på PR9 Site
    Av onlinepokerplay i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 18:40
  2. Affiliateprogram för att sälja domännamn?
    Av webguide i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 14:06
  3. Sälja PR3 Länkar
    Av Solutions i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 14:58
  4. Sverige - Trinidad 0-0 = förlust för Sverige!
    Av Marcus Westberg i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 23:26