Resultat 1 till 13 av 13

Google News i Sverige

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Någon mer än jag som sett att Google har börjat med Google News i Sverige.

    Ska bli intressant att följa. Nu öppnas fler dörrar för optimering.

    Har inte märkt av träffar från Google News i den svenska SERPen ännu, men det är väl bara en tidsfråga.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Har inte märkt av träffar från Google News i den svenska SERPen ännu, men det är väl bara en tidsfråga.
    Hur menar du?

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om man söker på Google.com händer det väldigt ofta att google listar en träff från google news först, före de vanliga organiska träffarna. Även från Froogle förekommer.

    Ta till exempel denna SERP, här kommer fler träffar från Google News före de övriga.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja det stämmer. Det blir komiskt när det är gamla nyheter som publicerats om.

    Det har varit en bra tjänst på engelska, men en lista över nyhetsstjänster som man inte vill se nyheter ifrån hade varit användbart att kunna definiera.

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag förstår inte hur det öppnar "fler" dörrar. Det stänger väl snarare dörrar ... eftersom google premierar sin egen nyhetstjänst framför alla andra?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det ska bli intressant att se om kvaliten blir bättre eller sämre än på engelska. Där är den mycket användbart för att se vad som är aktuellt i media men fungerar dåligt för seriös informationssökning.

    Lätt häften av mycket populära affärs- eller faktanyheter som gått ut i pressrelease är första pressreleasen i original.

    En tämligen hög andel nyheter är gamla som publicerats om för att dyka upp igen. En oacceptabelt hög andel nyheter från Indien, Pakistan och ett par närliggande, samt Kalifornien är gamla nyheter som publicerats om.

    Jag tror det kanske kan fungera bättre i Sverige.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tror också att det kan fungera bättre i Sverige. Lättare att avgränsa nyheterna med ett så pass "isolerat" språk.

    Jag tror att det "öppnar fler dörrar" genom att det numera kommer att finnas fler vägar att nå ut till SERPen. Alltså nya tekniker för att skapa ett "buzz". Om man lyckas nå ut till någon av de i Google Nyheter ingående nyhetsmedierna så kan man även nå ut till en topp position på vissa sökord.

    Dessutom skapas en naturlig kontaktyta mot pressen, om de kommer att nyttja Google Nyheter för resarch mm, det vill säga.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror också att det kan vara bra. Vi får mycket besökare när dagspressen skriver om något eftersom de sällan ger bakgrundsfakta.

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det ska bli intressant att se.

    Mer intressant ska det bli hur mediesverige hanterar en sådan informationskanal...

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Aftonbladet hade frågor och svar om bantning där

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Expressens bloggar går in i det vilket är fel eftersom de knappast har samma ansvariga utgivare som nättidningen som är angiven för att vara ansvarig för informationen i Google news:
    http://www.flickr.com/photos/blogg-bilder-bloggning/

    Hade inte Google kunnat provköra det internt ett tag innan de driftsätter det?

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Mer intressant ska det bli hur mediesverige hanterar en sådan informationskanal...
    De har debatterat det rätt länge nu, och nyhetsmedier som inte tjänar sina pengar på reklam eller har ett public service-ansvar har valt att baila ut sig. TT är väl ett bra exempel på en nyhetskanal som ni inte hittar något som helst matieral från där.

    Jag tycker att tjänsten känns betydligt trubbigare än den amerikanska. Kanske för att urvalet är mindre. Också kul att se exempel där bilder har hämtats helt boritok, som t.ex. den här där en bild på Hillary Clinton får illustrera Tsunami-varningen i Japan:


  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja det har varit mycket sådant. Ändå känns det mer seriöst än den engelska med mindre verkligt udda saker.

    På tekniksidan är det dock alldeles för smalt. Jag förstår inte varför IDG är så upphetsade över det. "Denna fenomenala tjänst" tror jag de skrev (hallo objektivtet och redaktionellt oberoende).

    Ok, det är bara deras tidningar som syns där idag, men det är inte bra för dem. De hade redan alla läsarna här. Nu vänjs de till att gå till Google News istället, vilket har ett mycket renare och enklare gränssnitt till nyheterna, vilket kraftigt underlättar för ev. konkurrenter som finns eller är på väg.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48
  5. Google News - Sorting By...
    Av Elias KAI i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 03:42