Resultat 1 till 7 av 7

Tappar placeringar på obegripliga Google

  1. #1
    Niclass avatar
    Niclas Niclas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    4
    Jag är relativt ny i SEO-världen men har sedan jag öppnade mina hemsidor försökt göra "allt" det där som ni tipsar om. Men frågan är om jag blir klokare. Jag har två sajter och de beter sig helt olika. Den ena är ganska så stillsam, får lite inlänkar då och då och validerar bra enligt Sökmotorkonsulterna och ligger runt 30:e plats medan den andra går ner och ner, oavsett hur många länkar jag skaffar och hur mycket jag skriver på min blogg. Som bäst var det runt 25 men har nu rasat ner under 100. Nu börjar jag få lite trafik in på sidan men knappast via google utan via reddit, FB, twitter eller direkta.

    Oavsett vilka verktyg jag kollar med så hittar jag inget som indikerar att det är några fel på den "fallande" sajten.

    Är det bara tålamod som gäller?

  2. #2
    Elin_As avatar
    Elin_A Elin_A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Jag förutsätter att dina två hemsidor har ungefär liknande konkurrens på de nyckelord du optimerat för, annars kan ju givetvis det vara en rimlig förklaring till varför de beter sig olika. Sen kan det ju bero på länkkraften för de inlänkar du får.

    Jag tror också att det handlar om tålamod. Nu vet jag inte hur nya dina sidor är, men enligt min erfarenhet brukar det ta ett tag innan det får någon fart och relativt fast plats i Googlesöket. Sen kan det väl vara så att Google inte ännu vet hur ofta dina webbsidor bör spindlas igenom och ännu inte "förstått" att du regelbundet uppdaterar med nya texter i din blogg? Jag tror mycket på att tålamod är det som krävs, och att uppdatera med mycket text regelbundet. Kanske kan en XML-sitemap hjälpa Google på traven i att förstå hur dina webbsidor bör spindlas igenom.

  3. #3
    Niclass avatar
    Niclas Niclas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    4
    Tack Elin,

    sitemappen är insänd sedan tidigare. Sen är det sannolikt olika konkurrens på de olika nyckelorden, vilket jag förstår kan ge såna här effekter. Det är bara märkligt att en sida jag inte gör så mycket med ligger rimligt fast medan en annan sida som jaag jobbar hårt och aktivt med faller och faller. Jag inser också att länkarna ger olika länkkraft. Men det är sjukt prövande att man inte kan förutsäga mer vilken länkkraft de olika länkarna har eller vad det är som ger effekt. Ena stunden tycks vissa länkar passar finfint ihop med Googles algoritm för att i nästa vara ett problem.

    Men gissar att tålamodet är ordet och att jag med tiden, då mitt företag blivit etablerat, ska ta hjälp av ett SEO-proffs.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Jag tittade lite snabbt på sajterna, och jag ser inga direkta fel.

    Båda två har väldigt få länkar (enligt MajesticSEO, det är inte säkert att de hittat alla länkar). Det gör både att det är svårt att säga något ordentligt om varför det beter sig som det gör, och att varje enskild ny länk innebär en stor förändring i länkprofilen.
    Det handlar verkligen bara om tålamod och att bygga fler bra länkar, så kommer rankingen att komma med tiden.

    Det jag undrar lite över är varför du delar upp ditt innehåll på två sajter. Visst, det är två lite olika teman, men jag uppfattar det som tillräckligt lika för att jag nog hade gjort en sajt och försökt få fördelarna av mycket innehåll både inom området "mental träning" och inom "KBT".

  5. #5
    Niclass avatar
    Niclas Niclas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    4
    Hej Aaron,

    Vad gäller den sistnämnda frågan är det för att jag vänder mig till två lite olika kategorier. Psykologverksamheten vänder sig till enskilda och privata vårdföretag medan den mentala träningen mer fokuserar på idrottspersoner, föreningar, lag och för den delen enskilda och företag som arbetar med prestationskrävande yrken.

    Det är lite svårt att finna ut hur många länkar jag har. Enligt Majestic har jag ganska få på sida medan Ahref.com anger att jag har 403 backlinks från 10 domäner. Det som är lite problematisk är att jag mellan den 9 och 10 okt gick från 9 till 403 (enligt Ahref.com) inlänkar.... medan jag har 29 inlänkar från 7 domäner på sida.

    Tålamod är nyckelordet men jag skulle gärna vilja rankas etta redan i morgon *ler*.

    Tack för er hjälp.

  6. #6
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Visa inlägg
    Det är lite svårt att finna ut hur många länkar jag har. Enligt Majestic har jag ganska få på sida medan Ahref.com anger att jag har 403 backlinks från 10 domäner. Det som är lite problematisk är att jag mellan den 9 och 10 okt gick från 9 till 403 (enligt Ahref.com) inlänkar.... medan jag har 29 inlänkar från 7 domäner på sida.
    Om du klickar i vänstermenyn i ahrefs på backlinks/new såkan du se vilka länkar du fick i oktober. Du fick då 365 länkar från svenskasajter, troligtvis för att länken till din sida presenterades i en sidebar eller liknande över hela deras sajt.

    Samma fenomen dyker ibland upp om man kommenterar på exempelvis en blog och skriver in länken till sin egen sida. Vips har man hundratals länkar eftersom "senaste kommentar" finns i sidospalten på alla sidor i bloggen. Länkkraften är dock sällan något att hurra för i det fallet. Sikta istället på bra och relevanta länkar från flera olika domäner.

    (Du lite kod som ligger och skräpar längst ner på förstasidan: "[/vc_column_text] [/vc_column] [/vc_row]")
    Senast redigerat av torkel den 2013-11-06 klockan 16:00.

  7. #7
    Niclass avatar
    Niclas Niclas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    4
    Tack Torkel för infon om länkarna och koden (det är åtgärdat).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google placeringar vid webbutiks byte?
    Av ogge_112 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 18:13
  2. Olika placeringar i Google
    Av mindphaser i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 10:37
  3. Dmoz tappar fotfäste
    Av Urban G i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 15:20
  4. Verktyg som kollar ens placeringar på google
    Av Chrippa i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 14:25
  5. Google tappar sidor
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 07:42