Resultat 1 till 4 av 4

En förvirrad själ om SEO på sin hemsida

  1. #1
    Sharpzs avatar
    Sharpz Sharpz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    5
    Hej alla glada grabbar och damer!

    Jag är relativt ny här, sitter mest och läser trådar och måste säga att det är ett riktigt schysst fourm!

    Jag lanserade nyligen min hemsida och sitter nu och försöker göra det jag kan på SEO fronten, men det är inte så mycket.

    min hemsida är www.grossy.se

    Har några frågor som ni gärna får svara på om ni kan!

    1. I Google Webmastertools under " Html förbättringar" och " "sidor med dubbla rubriktaggar" så syns mina produkt kategorier som ett fel eller en upplysning. Alla mina titlar är samma på mobil sidan som den vanliga.

    Blöjor och hygienprodukter till ditt barn.
    /category.html/barnhygien-blojor
    /mobile/category.html/barnhygien-blojor

    Förstår att man ska ha unika titlar men hur farligt är detta? Samma gäller sidor med meta beskrivningar, här syns fel som 100 ml, 10 st, och 2l. Alltså texter och fraser som är väldigt generella och därför finns på många sidor.


    2. Sen även i Google Webmastertools så finns en del " Soft 404 fel" Det är nästan bara produktlänkar som inte längre finns, eller produkter som jag tagit bort. Alltså finns länken kvar till gamla produkter men själva produkten på sidan finns inte, hur illa är detta? Har nästan 100 st av dessa, påverkar det min SEO?

    Det är en del fel som finns på Google Webmastertools, men antar att man ska ta dom med en stor nypa salt?

    3. Sökresultat i Google. Jag har som titel på min startsida " Hushållsartiklar och förbrukningsvaror till lågpris" och meta " Vi säljer Sveriges billigaste hushållsartiklar. Alltid till lågpris. Enkelt och snabbt. Frakt till din dörr."

    När jag söker på " grossy" på google får jag upp detta

    http://i.imgur.com/Qqp0tr3.png Varför är inte min titel med?

    När jag söker på "hushållsartiklar och förbrukningsvaror grossy" får jag upp detta

    http://i.imgur.com/iVB42Kz.png Här är min titel med?

    Sen märker jag att ofta så syns min mobil sida högre i Google än min vanliga, detta är sjukt märkligt då den har väldigt lite trafik, betydligt mindre än min vanliga.

    Ursäkta om jag bombar er med frågor men detta är en liten djungel för mig

    Sen så får ni gärna kika på min hemsida och ser om det är några självklara SEO missar/tabbar jag gjort.

    Ha en fortsatt trevlig dag alla och tack på förhand.

    Med glada hälsningar från Sharpz

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Sharpz Visa inlägg
    1. I Google Webmastertools under " Html förbättringar" och " "sidor med dubbla rubriktaggar" så syns mina produkt kategorier som ett fel eller en upplysning. Alla mina titlar är samma på mobil sidan som den vanliga.

    Blöjor och hygienprodukter till ditt barn.
    /category.html/barnhygien-blojor
    /mobile/category.html/barnhygien-blojor

    Förstår att man ska ha unika titlar men hur farligt är detta? Samma gäller sidor med meta beskrivningar, här syns fel som 100 ml, 10 st, och 2l. Alltså texter och fraser som är väldigt generella och därför finns på många sidor.
    Det är inte jättefarligt om det inte är i en stor skala. Och att titeln i sig är samma spelar inte så stor roll. Däremot är det ett enkelt sätt att upptäcka tekniska problem på sajten.

    Du har ju en mobilversion, som ligger som en egen mapp: /mobile/. Det i sig är okej, även om det nu nästan får ses som lite gammal teknik. Det som kan vara ett litet problem där är att de sidorna verkar ha en canonical-tagg som pekar mot sig själv. Det vore bättre att ändra den, så att den alltid pekar mot motsvarande sida på desktopsajten, för att försäkra sig om att inget duplicerat innehåll indexeras. Det är så Google själva rekommenderar att man hanterar en mobilsajt som har egna URL:er.

    Citat Ursprungligen postat av Sharpz Visa inlägg
    2. Sen även i Google Webmastertools så finns en del " Soft 404 fel" Det är nästan bara produktlänkar som inte längre finns, eller produkter som jag tagit bort. Alltså finns länken kvar till gamla produkter men själva produkten på sidan finns inte, hur illa är detta? Har nästan 100 st av dessa, påverkar det min SEO?
    Är det 100 så kommer det inte ställa till med något stort.
    Dock. Det vore bättre att antingen göra en 301 redirect på de sidorna, till en motsvarande produkt eller till närmaste kategori över produkten.
    Om det inte går att få till, så är det bättre att svara med en " riktig 404". Att Google kallar det för "Soft 404" innebär att de hittar en sida som säger att den finns (ger koden 200), men det finns inget innehåll på den. Det är ingen stor grej, men lite onödigt att "göra fel", så att säga.

    Citat Ursprungligen postat av Sharpz Visa inlägg
    3. Sökresultat i Google. Jag har som titel på min startsida " Hushållsartiklar och förbrukningsvaror till lågpris" och meta " Vi säljer Sveriges billigaste hushållsartiklar. Alltid till lågpris. Enkelt och snabbt. Frakt till din dörr."

    När jag söker på " grossy" på google får jag upp detta

    http://i.imgur.com/Qqp0tr3.png Varför är inte min titel med?

    När jag söker på "hushållsartiklar och förbrukningsvaror grossy" får jag upp detta

    http://i.imgur.com/iVB42Kz.png Här är min titel med?

    Sen märker jag att ofta så syns min mobil sida högre i Google än min vanliga, detta är sjukt märkligt då den har väldigt lite trafik, betydligt mindre än min vanliga.
    Google har förmodligen plockat bort din titel där, för att de inte tycker den är relevant för just sökningen "Grossy". Inget att oroa sig för. De gör så ibland.

    Det känns konstigt att en produkt rankar över kategorin på den andra sökningen. Det är något du borde kolla mer på. Du kan sitta i ett filter, det är svårt att säga på bara den här informationen. Det är inte orimligt att tro att du kan få ganska mycekt utväxling på att ha lite ordentliga texter på dina kategorisidor. Där skulle jag börja kolla.

    Att mobilsajten rankar är inte heller helt bra. Men om du ändrar på canonical-taggen som jag pratade om tidigare så kommer det fixa sig snart.

    Hoppas det hjälpte lite.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Snygga och bra svar Aaron.
    Stor tumme upp!

  4. #4
    Sharpzs avatar
    Sharpz Sharpz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    5
    Tackar så hemskt för ditt svar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förvirrad angående sida som toppar SERP
    Av poneks01 i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 16:07
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  3. Förvirrad!
    Av Pablo i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 01:57