Resultat 1 till 3 av 3

Blir jag straffad för duplicate content?

  1. #1
    robin.es avatar
    robin.e robin.e är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    2
    Hej, jag driver en webbshop där jag har produkter som i princip är lika dana där det enda som skiljer dem åt är storlek.

    T ex. Jag har olika "tvålkakor" med olika namn, och varje "sort/namn" har 3 olika storlekar att välja på med stora prisskillnader. T ex 15gram , 35 gram och 75 gram.

    Jag har då lagt upp varje sort och storlek för sig som en egen produkt då det annars skulle vara jättesvårt för kunden att se vad varan kostar och att den då kanske lämnar sidan för att det ser för dyrt ut.
    T ex 1 produkt med olika storlekar skulle heta: "Tea Tree tvål 75g" "Tea Tree tvål 35g" "Tea Tree tvål 15g" / och dessa 3 är inlagda som 3 olika produkter med små skillnader i informationstext. (Produkterna har olika bilder som inte ser lika dana ut)


    Till min fråga, hur ser google på detta? Blir jag straffad för duplicate content fast att produktnamnen inte är riktigt lika dana och att bilderna är olika? Informationstexten är i princip lika dan med små skillnader.

    Hoppas någon vill svara.

    //

    Robin

  2. #2
    Söderlunds avatar
    Söderlund Söderlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Om innehållet är närmast identiskt skulle jag rekommendera att använda rel="canonical" på dessa sidor. Du anger för sökmotorerna vilken av de olika varianterna de ska prioritera. Du kan läsa om kanoniska taggar här: https://support.google.com/webmaster...r/139394?hl=sv

  3. #3
    robin.es avatar
    robin.e robin.e är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    2
    Tack!
    Jag gjorde om så att man får välja storleken under huvudprodukten istället så slipper jag en massa duplicate content pga det i alla fall

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content till viss del på olika domäner, risk att bli straffad?
    Av seo-elev i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 11:35
  2. Duplicate content straffad
    Av juma i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 19:29
  3. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  5. Flytta content från straffad sida till ny domän
    Av Erik i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:58