Resultat 1 till 6 av 6

Länkade e-postadresser

  1. #1
    sean.wiklunds avatar
    sean.wiklund sean.wiklund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Hej!

    Finns det någon "best practice" idag om hur man ska behandla e-postadresser på webbsidor? Robotar var det väl betydligt mer problem med förr i tiden, har jag fått för mig.

    Med andra ord: Fungerar det att skriva ut e-postadresser på webbsidor numera i stil med förnamn.efternamn@företag.se eller bör man göra på ett annat sätt, t.ex. förnamn [dot] efternamn [at] företag [dot] se?

    Det är ju lite av en avvägning antar jag. Först och främst vill man ju att sidan ska vara användarvänlig till 100 % men samtidigt vill man undvika att robotar ska sniffa av sidan. Kan väl tillägga att det här inte är ett problem per idag...

    Har någon tankar och råd om hur jag bör förhålla mig till det här i dagsläget?

    Stort tack på förhand!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns väl inget bör där.
    Jag och många med mig föredrar att skriva ut dem klickbara, för enkelheten och användarvänligheten.
    Finns så många bra sätt att ta hand om spam så att trassla till det för de seriösa som vill skicka mail känns inte vettigt.

    Arbetar man sedan med IT så ser jag i alla fall det som ett svaghetstecken om man krånglar till det med att skriva at istället för @.
    Skulle kännas som ett företag som nog inte har så bra koll på det där med IT. Och varför anlita ett företag som inte ens kan hantera spammail?

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag använder denna PHP funktion som är automatiskt inbyggd i N.nu.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    logics avatar
    logic logic är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    Vi använder Google Apps mailfunktion, och helt ärligt så kan jag inte påminna mig om att jag fått ett enda spammail i min inkorg än. Allt hamnar automatiskt i en spamkorg.

    Vi har klickbara emailadresser på vår webbplats och upplever alltså inga som helst problem, så jag instämmer med Urban!

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, alltså. Om någon är ute efter att skrapa e-postadresser kommer det inte spela någon roll om de är klickbara eller inte. De kommer leta efter saker som ser ut som en e-postadress, och det är ju inte svårare att be en bot att ta med några vanliga variationer av formateringen av adressen.

  6. #6
    Alex Rs avatar
    Alex R Alex R är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    5
    Ta en titt på unicode-bidi:bidi-override samt direction: rtl. det tillsammans med <span style="display:none;"> om du nu är rädd för scrapebots.

    Dessutom rätt "rolig" kodning för folk som kopierar och klistrar in email ifrån hemsidor

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 10:19