Resultat 1 till 3 av 3

Ny hemsida: vill inte tappa besökare från organiskt sök

  1. #1
    graphic_devs avatar
    graphic_dev graphic_dev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    2
    Jag håller på att ta fram en ny hemsida åt ett skomakeri som bygger på Wordpress.

    Bakgrund
    • Dagens hemsida har ca 3000 unika besökare varje månad och en stor del av dessa hittar dit genom organiskt sök.
    • Sidan de landar på är ofta en Frågor & Svar-sida där användare kan ställa frågor som en administratör sedan svarar på.
    • Dagens Frågor & Svar-sida (http://backmansskoservice.se/guest_5.html) har över 1000 besvarade frågor som listas på en HTML-sida. Alla frågor visas dock inte direkt utan man klickar på Nästa/Föregående för att ett javascript ska ta fram nyare/äldre frågor.


    Frågor
    • Hur ser jag till att inte tappa dessa besökare när jag övergår till den nya Wordpress-sidan? Jag antar att jag ska göra en 301-redirect, men räcker det?
    • Jag måste hitta ett plugin där användare kan ställa frågor och där en admin kan svara. Tips på vad jag ska tänka på när jag jämför olika plugins?


    Tacksam för alla tips och råd!

  2. #2
    mhalls avatar
    mhall mhall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av graphic_dev Visa inlägg
    [*]Hur ser jag till att inte tappa dessa besökare när jag övergår till den nya Wordpress-sidan? Jag antar att jag ska göra en 301-redirect, men räcker det?
    Det är alltså ingen domänmigrering vi pratar om, utan du ska bara lansera en ny design? Hur mycket du kommer ändra, ta bort eller använda nya URL:er för innehållet påverkar ju hur pass mycket jobb det blir med 301r. Dock är det överlag väldigt viktigt och måste göras noggrant oavsett. Det bör också räcka, så att säga, om ditt uppdrag bara sträcker sig till utveckling/design och inte innefattar SEO/marknadsföring utöver de bitar som behövs rent tekniskt för nylanseringen.

    Om du har tillgång till Google Analytics kan historisk organisk keyworddata (det som idag håller på att gå över helt till det notoriska "(not provided)") för den just FAQ-landningssidan vara intressant att titta på. Då bör du kunna se om människor t.ex. kommer in på sidan genom att söka efter nånting som finns i representerat i en tidigare besvarad fråga och avgöra hur viktigt det blir att integrera de gamla frågorna och svaren på den nya sidan. Utgår ifrån att detta är eftersträvansvärt, såtillvida inte den tidigare JS-lösningen har gjort att majoriteten av detta innehåll ändå inte kunnat indexeras i sökmotorerna.

    Kan bli problematiskt om det inte finns nån importfunktionalitet i den Q&A-plugin du väljer att göra det snyggt, men det hade jag funderat kring om jag vore du.

    Citat Ursprungligen postat av graphic_dev Visa inlägg
    [*]Jag måste hitta ett plugin där användare kan ställa frågor och där en admin kan svara. Tips på vad jag ska tänka på när jag jämför olika plugins?
    Här är några stycken som jag hittade. De första två verkar vara de mest populära, medan den tredje verkar helt gratis.

    https://premium.wpmudev.org/project/...nswers-plugin/
    http://wordpress.org/plugins/pubble-social-qa/
    http://wordpress.org/plugins/wp-answers/

    Angående vad du ska tänka på så hade jag tittat på några sajter där dessa är implementerade för att avgöra. Primärt hade jag velat se 1) huruvida allt innehåll som genereras blir indexerat i sökmotorerna, 2) att man inte behöver krångla alltför mycket för att ställa en fråga (krävs login, isåfall vilken typ, etc.) och 3) att den utöver detta i allmänhet är användarvänlig.

    Har tyvärr ingen direkt erfarenhet utav nån av dem.

  3. #3
    graphic_devs avatar
    graphic_dev graphic_dev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    2
    Det kommer vara samma domän, men ny CMS där jag kommer använda permalänkar såsom /skor istället för /text1_2.html osv, så jag måste göra 301 redirects för samtliga gamla sidor.

    Många som kommer till Frågor & Svar-sidan kommer dit via organisk sök genom tidigare besvarade frågor, så jag måste garanterat migrera dessa på något sätt. Nästan allt visas dock som Not Provided i analytics...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hemsida med ca 500 besökare om dagen behöver tjäna mer pengar
    Av Nils Fridlund i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 14:32
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 18:40
  3. Antal besökare från Pusha.se's förstasida
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 12:42
  4. Respons från besökare
    Av kristoffersen i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 15:28