Låt oss säga att du just ska bygga och lansera en webbplats för din webbyrå i Göteborg.
Efter lite research har du kommit fram till att det bästa nyckelordet att ligga på topp är webbdesign (som ett exempel).
Men, du vet att det kommer ta lång tid - framförallt på Google - och du är otålig och behöver få in kunder.
Tipset här vilket även Matt Cutts har skrivit om på sin blogg är att börja med mindre ord och sedan bygga ut och ta svårare ord efter hand.
Så i detta fall, vilket vore det bästa?
webbdesign göteborg
Den frasen borde inte vara svår att komma i topp med och kan förmodligen även göras ganska snabbt om man har tur. SEOn i detta exempel kan då börja dra nytta och förmodligen få in kunder medan sidan puttrar med att få inlänkar, domänen får ålder och nytt material läggs till på webbplatsen.
Sedan efter kanske ett halvår kan det vara dags att stryka göteborg från optimeringen och börja köra på endast webbdesign och jobba för att komma i topp med det nyckelordet.