Ursprungligen postat av
Nikke Lindqvist
Jag har ägnat några dagar åt att bygga en helt egen webbspindel, och fått fram någonting som nästan uppfyller mina behov, men som nu borde flyttas till ett pearl-script istället. PHP räcker inte till riktigt. Nu är det så att mina pearl-kunskaper lämnar rätt mycket att önska.
Det min spindel ska göra är egentligen att den ska spindla en hel sajt och i en databas lagra alla sidors title, header description, rubriker, löptext och alt-texter.
Vidare ska varje enskild länk från alla sidor på sajten lagras med uppgift om vart länken gick, vilken text som var länkad och om länken är intern eller extern).
Med hjälp av resultatet av detta kan jag skapa mig en bild av hur sajtstrukturen ser ut i Googles ögon. Vilka sidor har flest länkar? Vilka oliika nyckelord är länkade till en sida? Vilka sidor ligger isolerade längst bak i en lång kedja av sidor och vilka sidor är de egentliga länkhubbarna.
Jag har letat igenom hela floran av verktyg utan att hitta någonting som ens påminner om detta. Har någon annan? Om inte, har vi någon här på forumet som är pearl-guru?