Jag har aldrig riktigt gillat att definera SEO i White Hat och Black Hat (vi har pratat om det i många trådar här). En av anledningarna är att jag tycker att definitionerna är för luddiga och faktiskt också lite tramsiga. Efter att precis ha sett en video på SEOmoz (ta och se den i ljuset av den här forumposten) känner jag att jag måste få dela med mig av min bild saken.
SEOmoz, precis som många i Sverige, definerar sig som White Hat. När de gör det hävdar de samtidigt att de har ett sorts moraliskt eller etiskt överläge, att de är de goda och alla som gör på ett annat sätt är onda. Ofta handlar det om att de goda i det här fallet, White Hat, inte arbetar med "Fula" metoder för länkbygge. Man kan dra gränsen vid att betala för länkar, eller att kommentera bloggar för länkar eller att hacka wordpress-siter. I Sverige är det knappast någon som tycker att det är ok att hacka siter men att betala för länkar där går meningarna isär.
Så här skalar man White Hat SEO
För den som har lite erfarenhet av entreprenörsskap så är det en självklarhet att man måste kunna skala en affär, utan skala kan de kvitta. Google skulle inte varit någonstans om det krävdes att en människa satt och letade rätt på bra sökresultat åt dig (även om de kanske skulle bli jättebra går det inte att skala modellen).
Ett av de allra vanligaste sätten att skala White Hat SEO är att använda sig av så kallade personas. Man skapar en person som kan bli en auktoritet eller åtminstone omtyckt i segmentet. Om man optimerar för sökord i hästsegmentet väljer man att tillverka en hästtjej eller en ryttare som bloggar flitigt. Den här fiktiva personen kan sedan bygga upp relationer på olika sätt, genom att maila andra bloggare, twittra osv.
I slutändan går det ut på att den fiktiva bloggaren/twittraren/vadsomhelst ska locka till sig att få en länk från de andra i samhället. Det kan göras till exempel med tävlingar, blogga om det här företaget så vinner du en sadel.
Om man nu definerar sig som White Hat SEO - den goda sidan...
Det som får mig att gapa som en fågelholk varje gång jag hör det här är att det är människor som själva definerat sig som de goda, motsvarigheten till hjälten med vit hatt i cowboy-filmen, som kommer på sådana här metoder.
Det är så svårt för mig att inse hur man fortfarande kan se på sig själv som någon som till skillnad från andra agerar särskilt "etiskt" när man hela dagarna sitter och ljuger människor rakt upp i ansiktet. Att kontakta intet ont anande hästbloggare och låtsas att man inte är en sökmotoroptimerare utan en på samma sätt intresserad hästtjej och lura av henne en länk, är det ingen annan än jag som tycker att det är en orimlig kombination?
Slutligen, jag anser inte mig själv vara varken black eller white hat, det är i min värld definitioner från en annan tid som passade på ett annat område (hackers) och kan hellre lämnas där.