Innan jag drar igång detta så måste jag säga att jag vill inte på något sätt nervärdera eller kritisera för hårt mot dem som faktiskt köper sponsrade länkar på ordet.
Det hela började med att jag läste ett par bloggar bl.a. Urbans, lindqvist, lasses, och per. Alla är mer eller mindre kända i SEO-världen.
Dem flesta hade skrivit kritik mot några suspekta SEO'are och pratade hela tiden om vilken placering företagen/personerna hade på ordet "sökmotoroptimering". jag gjorde för skojs skull en sökning och blev inte alls överaskad över vilka som låg bäst till på den organsika träfflistan. men sedan kikade jag på dem sponsrade länkarna.
I mina ögon så känner jag en form av desperation av dessa företag, man hittar dem inte alls på den organiska träfflistan på första sidan. Och då var min första tanke, skulle jag hyra dem? och svaret är ett starkt nej. Kan dem inte visa hur duktiga dem är på deras egna nisch, så hur kan dem då hjälpa mig med min? Sen så betalar dem nog en fin slant för dessa orden, vilket får mig att tänka ännu mer på desperationen i det hela över att få kunder.
Vad tycker ni om detta? Skulle ni själva köpa sponsrade på någon term inom sökmotoroptimering?
Och som sagt i början så vill jag inte rikta för mycket kritik på företagen/personerna som jag beskriver. jag hänger heller inte ut någon direkt här på forumet och skriver bara vad jag tycker.