Det handlar om vilka sökord du siktar på och vad syftet med din sida är. Du lär inte kunna spöa resebolagen om du siktar på "Resa till Resmålet" men däremot kanske du kan spöa dom om du satsar på sökord som "Resmålet - Guide" eller "Allt du behöver veta om Resmålet"
Tänk så här, bättre att vara 1:a på ett litet sökord än plats 57 för ett stort. Även om trafikmängden kanske är den samma så är möjligheterna så mycket större om du ligger 1:a på något. Säg att du ska skaffa länkar eller samarbeten. Att vara 1:a på "Dortmund - Guide" är mycket mer värdefullt än att vara 57:a på " Resa till Dortmund" eller "Dortmund" när du pratar med potentiella partners. Resebolag lär älska att byta länkar med dig om du ligger 1:a på "Dortmund - Guide" men de skiter i dig om du är på plats 57 för Resa till Dortmund.
Skulle jag bygga en ny resesida från scratch idag hade jag hellre satsat på "Kitesurfing i Zanzibar" och "Långweekend i Sevilla" än "New York Resor" för att bygga brandet och för att garantera lite enkla förstaplatser. Sen bygger man större och större, mer och mer mainstream, och så småningom så kan du konkurrera på de stora sökorden för att du har byggt så mycket content och fått så mycket länkar/samarbeten/social närvaro att folk och Google bedömer dig som en stor och seriös sida.
För nya sidor gör jag alltid en 5-stegs plan. När jag gör min keywordresearch så lägger jag in exempelsökord i 5 olika kategorier där 1 är enkelt och 5 är ap-svårt. Sen börjar jag bygga för att dominera 1
rna, och sen 2
rna osv osv. Når man 5
rna (i vissa branscher räcker 3 eller 4
rna) så har man mycket trafik och då kan man börja generera bra med pengar om man vill det.
Lycka till med ditt nya projekt!