Gserp verktyget är på många sätt fantastisk och hjälper många människor att få ett bra överskådlig nyckelords historik placering. Jag tycker den är suverän men som alltid ska man kolla på alla verktyg som erbjuds med skeptiskt öga. Kanske min natur att vara skeptisk, men så är det.
Detta är endast en teori men jag har märkt en sak. Huruvida det beror på gserp har jag inga belägg för men har ingen annan ”logiskt” förklaring.
Jag har i.o.m deras version 2.0 lagt upp några domäner med domäners respektive nyckelord som jag följer varje dag. Jag ställer mig frågande till i två fall av två olika domäner där jag har två olika nyckel ord. Dessa nyckelord har sjunkit ner i träsket (-50 placeringar) helt plötsligt och så legat där nu i snart 8 dagar. Jag har en viss känsla att gserp används av betalande seo företag för att få konkurrens analyser (statistik) ur gserp som sedan används mot mina webbplatser. Jag anklagar ingen kan lika mycket vara någon störning eller uppdatering som Google gör naturligtvis, men jag kan inte släppa detta. Vad tror ni rent etiskt. Om det är så att gserp databasen används som extra tjänst för prenumererade seo bolag för kontroll av konkurrenter med vissa nyckelord så är det ytterst allvarligt.
Jag önska inga svar som säger: nä så gör dem inte utan här vill jag öppna upp en analys av gserp på djupet. Vad kan gserp göra egentligen som kan vara en nackdel.