Ursprungligen postat av
Urban G
Vi får kanske skilja lite på begreppen här. Det jag tog upp var de som marknadsför sig utan att vara företag. Saknar du F-skatt, eller har avregistrerat, och inget org.nr är du per definition inget företag alls. Använder man andras texter och fejkade bilder på personalen är det blufföretag.
Så stort problem är det inte, utan köpare av SEO-tjänster har ansvaret för att ta rätt på att det är ett företag man gör affärer med. Precis som i all annan verksamhet.
Jag ville bara sätta lite mer fokus på det här.
Att föra en debatt om etablerade företags arbetsmetoder på ett seriöst sätt, tvivlar jag efter att ha följt den typen av debatter i flera år, kommer att gå.
Subjektiva bedömningar i de flesta fall som präglas av personers åsikter hur man skall göra. Eller de som inte tycker att resultaten blev vad de hade förväntat sig att det skulle bli.
Dessutom kommer den mesta kritiken mot branschen från dem som pissar i det tält de själva befinner sig i. Aktörer som anser att deras metoder är bättre och kritiserar andra för att profilera sig själva. Sedan finns en lite klick som vare sig är kunder till SEO-företag eller utför de tjänsterna själv som vill väcka lite uppmärksamhet genom att sparka på branschen.
Det är köparna som behöver ta rätt på lite mer om vilka tjänster de skall köpa in och hur företaget de anlitar tänker göra. Köper man länkbygge så får man vara medveten om att det kan finns en risk med det. Å andra sida är det en risk att inte göra det heller om man vill upp.
SEO är inte som att utföra elinstallationer där det finns tvingande regelverk, behörighetsnivåer osv. Följaktligen finns det i princip inget som är rätt eller fel. Bara bra utfört arbete eller inte fullt så bra utfört arbete.