Sannolikheten att Let's Encrypt skulle värderas mindre än andra certifikat är idag väldigt liten och jag tror absolut inte så är fallet. Säkerheten med 2048 bit kryptering är i klass med andra certifikat.
Man får inte glömma att ett certifikats uppgift är att säkra trafiken mellan klient och server. Om mottagaren är "shady" spelar det ingen roll vad det är för certifikat som används.
Detta är dock något som kan komma att ändras med tiden om många användare känner falsk trygghet till gratis certifikat och agerar där efter. Men då borde man känna ännu mer falsk trygghet till betal-certifikat. Men jag tror vi skulle hört något om det om så var fallet.
I slutändan är effekterna av HTTPS vs HTTP mycket liten på din SERP. Att där då dessutom skulle vara skillnader mellan certifikaten tror jag knappt. Men om någon har något bra exempel eller källa så tar jag gärna emot mer information
Om du tappar placering vid 301-redirect så gå igenom allting noga så det är rätt. Är det rätt så är det bara att vänta. Prova flera av dina gamla adresser genom ett onlineverktyg som t.ex. redirect-checker.org
Jag gjorde ett misstag i höstas som tog 3 månader för Google att återställda i samband med ompekning till HTTPS. Jag råkade addera ett extra / efter domännamnet vilket WordPress korrigerade själv. Det var först när man analyserade headers som jag såg att den gjorde ett extra hopp och en extra 301-redirect. Harmlöst kan man tycka men tog som sagt ganska exakt 3 månader att återställa.