Resultat 1 till 6 av 6

Sajtstruktur och seo

  1. #1
    pleyyas avatar
    pleyya pleyya är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    23
    Håller på att bygga lite större sajter än innan och funderade lite på hur jag ska lägga upp strukturen på dem för att optimera seon.

    Jag har en sajt på kring 20 artiklar. Just nu länkar jag till alla från huvudsidan även om vissa sidor inte är så viktiga. Är det smartare att bara länka till de viktigaste sidorna från huvudsidan ? Alltså dela upp det på något sätt i kategorier.

    Är det någon som har tips eller känner till bra artiklar om detta ?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jadu svårt att säga när man inte ser sidan. Men kan kanske vara smidigt att ha 4 kategorier med 5 inkägg i varje? Skulle förmodligen vara bra för användarna och ev din SEO också.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    pleyyas avatar
    pleyya pleyya är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    23
    Tack, ja det är lite så jag har tänkt mig. Det är 20 artiklar om 4 relaterade ämnen. Ur seo synpunkt så tänkte jag att det kanske inte är bra att späda ut länkkraften som huvudsidan ger till för många småsidor ? Bättre att koncentrera den till dem viktigaste sidorna. Är det rätt tänkt ?

    Sen blir det kanske lite bökigt att implementera det i WordPress då menyn ligger som en widget och alltså som standard är samma för alla sidor.....

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    För en sajt på 20 sidor skulle jag säga att det inte är något större problem att länka till alla. Men visst, har du fyra sidor som är viktigare än de andra så kör de sidorna som "kategorisidor", och lägg de andra under dem där de passar bäst.

    För menyn som en widget kan jag rekommendera pluginet Widget Logic, där du kan bestämma vilka sidor en viss widget ska finnas på och vilka de inte ska det. Smidigt och funkar överlag bra (även om jag har haft lite strul med det på ett eller ett par teman, oftas lite äldre och ouppdaterade).

  5. #5
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Jag har försökt kolla mer om det här med "kategorisidor". Finns det några bra exempel på kategorisidor i den svenska serpen som rankar bra på sina respektive keywords? Skulle gärna vilja se hur det är gjort.

    Då tänker jag iofs mer åt wordpress hållet och kanske inte ex produktsidor från de större bolagen.

  6. #6
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Tack för tipset om pluginet där Aron, har letat efter något sådant ett tag nu
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)