Resultat 1 till 4 av 4

Verktyg för att bevaka inlänkar (ej skapa!)

  1. #1
    mfagerlunds avatar
    mfagerlund mfagerlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Ni som jobbar med att köpa eller sälja inlänk-skapande, hur rapporterar ni de länkar som byggs, och hur bevakar ni dom över tiden? Jag funderar på ett verktyg som automatiserar processen, men ifall det finns skitbra verktyg så verkar det dumt.

    Min tanke är så här;
    Köparen skapar ett konto och tilldelar en eller flera byggare ett konto där byggaren endast kan lägga till nya inlänkar - inte titta på befintliga.

    Byggaren reggar inlänkar som han skapar vartefter de skapas. Byggaren kan se de inlänkar han skapat och följa statistiken över dessa. Byggaren kan inte se inlänkar som andra byggare (eller köparen själv) reggat.

    Köparen kan ta fram en rapport över alla reggade inlänkar med följande kolumner;
    • Sidans url
    • Sidans titel
    • om länken hittades (kanske inte dykt upp ännu, kanske har försvunnit)
    • länktexten (bör vara dina keywords)
    • länk titeln (det som syns när du hovrar med muspekaren på länken, bör vara dina keywords)
    • om länken är nofollow (annars är det skräp)
    • om sidan är indexerad av sökmotorer (annars är det skräp, länkar från sidor som är blockade av robots är inget att ha)
    • hur många länkar som finns på sidan (få länkar är bättre)
    • PR på sidan
    • om sidan är relevant (lite svårt att avgöra, men lite ordfrekvensberäkningar så bör det gå bra)


    Jag kan förstå att oseriösa byggare helst inte vill att köparen skall få den här informationen, för det kommer fort synas om det är skräp som byggs. Men som köpare tycker jag man borde kräva ett sådant verktyg. Det är också intressant att följa sina inlänkar över tiden, för om alla länkar du byggt för dyra pengar försvinner efter sex veckor så blir man förstås ledsen och kanske bör tänka över sin strategi.

    Vad tror ni?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av mfagerlund Visa inlägg

    Vad tror ni?
    Jag tror att någon har helt för lite att göra! ;-)

    Om jag hade köpt länkar är det klart att jag vill se dom. Eftersom jag är intresserad. Som kund är det väl tveksamt om dom vill.... i alla fall tror jag knappt att mina kunder vet vad en länk är! De köper resultatet, men de köper inte informationen om hur jag arbetar.
    Om jag säljer länkar är det tveksamt om jag vill visa dom. Klart att jag vill visa kvalitetslänkarna, men knappast kvantiteten. Och ska jag dessutom sitta och knappa in varenda länk jag bygger? Verkar jobbigt....

    Bara lite tankar. Ur en egoistisk synpunkt tycker jag helt klart att du ska bygga det, jag testar gärna!

  3. #3
    mfagerlunds avatar
    mfagerlund mfagerlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    För lite att göra, nja, jag är grymt snabb på att koda och sover hemskt lite...

    Men jag förstår att byggarna inte vill visa vad dom gör - transparens är inte i deras intresse. Men ur köparens perspektiv så bör man nog kräva det? Om du ansvarade för ett ett värdefullt varumärke, skulle du betala någon att bygga länkar åt dig utan att få veta vilka länkar de byggt? Lite som att köpa grisen i säcken.När du ska hyra in en SEO-konsult

    Det enda byggaren skulle behöva mata in är förstås själva Urlen där inlänken skapades - resten skulle verktyget crawla fram.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av mfagerlund Visa inlägg
    Men ur köparens perspektiv så bör man nog kräva det? Om du ansvarade för ett ett värdefullt varumärke, skulle du betala någon att bygga länkar åt dig utan att få veta vilka länkar de byggt? Lite som att köpa grisen i säcken.När du ska hyra in en SEO-konsult

    Det enda byggaren skulle behöva mata in är förstås själva Urlen där inlänken skapades - resten skulle verktyget crawla fram.
    Det beror lite på kunden skulle jag vilja säga. Jag har själv jobbat med stora internationella kunder, och det är oerhört sällan som de är intresserade av arbetet bakom resultatet så länge resultatet kommer. Men det är klart, jag hade ju aldrig köpt länkar av någon som jag inte litar på åt en sådan kund, och de jag litar på vill jag inte sitta och analysera allt för mycket. Det tar bara en massa tid.

    Däremot om jag köper länkar från en ny byggare för första gången, visst, då vill jag gärna veta vad för sorts länkar det är jag betalar för.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Program för att skapa unika site descriptions?
    Av Kreditkort i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 19:30
  2. Nytt verktyg för inlänkar
    Av Jim Westergren i forum SEO-verktyg
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 20:59
  3. Verktyg för att värdera webbplats
    Av baggelin i forum SEO-verktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 00:04
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 17:12
  5. Verktyg för att kolla...
    Av Patrik Berggren i forum Sökordsanalys
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 21:18