Hej,
Jag är ny som medlem här men har följt forumet rätt länge, på senare tid väsentligt mycket mer intensivt.
Min enda intäktskälla till mitt företag med tre anställda är vår sajt - och där är vi beroende av Adwords och G organiska resultat.
De första åren jag hade sajten uppe, 2011-12, hade jag inga organiska resultat att tala om och därför låg hela budgeten på Adwords. Under 2013 både utökade jag Adwordsbudgeten samt började köpa extern offpage, men planen är att kunna omfördela den totala budgeten mot mer SEO och mindre Adwords varefter sajten placerar sig bättre.
Onpageoptimering sköter vi själva. Fast vi har ändå inte kontrollen (har jag just upptäckt):
Sajten ligger hostad hos en stor leverantör i Sverige. De har även ett väldigt lättarbetat CMS och en väl utvecklad DIY-optimering som vi har använt för att arbeta igenom hela sajten.
Förra veckan köpte jag extern SEO-mjukvara för att bli ännu vassare. Men döm om min förvåning då scanningen av sajten visar tre gånger fler sidor än det de facto finns!
Det visar sig alltså, att för varje sida jag skapar på sajten, produceras det två exakta kopior (som också indexeras av G) med samma permalänkar på alla tre, förutom att de två kopiorna får tillägget desktop 1 resp desktop 2.
Efter kontakt med leverantören förklarar de att sidorna skapas för mobilversionen av sajten (förklarar ju åtminstone den ena kopian). Jag frågade om de inte behöver sätta REL=Canonical för att upplysa G om att bara indexera en av varje sidversion.
Svaret jag fick var att de har satt upp det som en önskan om förbättring från användarna.....
Ok. Lång utläggning. Riskerar jag att bli straffad på något sätt för detta? Om så, så måste denna information ut till de över 10.000 hemsideskunder som liksom jag har sajten hostad hos den här leverantören!
Helt plötsligt har jag fått mycket kalla kårar av tanken på om G skulle putta ner mig ett par sidor eller fler. Ajöken AB skulle jag få säga då.
Någon som kan lugna mig eller bekräfta mina farhågor?
Mvh
Jocke