Jag fortsätter väl min lilla foruminläggsserie med sådant jag noterat det senaste halvåret men inte idas dokumentera här tidigare. Mer kommer.
Tänk på att det är min tolkning så det kan ju vara helt fel. Jag har tolkat Google helt fel många gånger.
Tidigare om Google
Google & link title
Tips för bilder i bloggar + Ny (?) SEO-teknik som utnyttjar bilder
Google och "huvudsidor" efter algoritmändringen
Google och rubriker
Google och sidor som givit felmeddelanden
Noterade nyligen något kring hur Google hanterar "nyckelordstrust" och sidor som ger tillfälliga felmeddelanden.
Jag ser inte riktigt hur det kan vara användbar kunskap. Men ändå verkar det för mig ändå som att det här kan vara intressant och att det säger något om Google.
Bakgrund till fenomet
Jag skrev en nyhet om en studie om B12-vitamin. För B12-vitamin har vi en huvudsida. På sökordet har vi haft varierade positioner topp fyra stabilt länge. När jag publicerat nyheten noterade jag att huvudsidan inte fanns kvar där längre och vi rankade dåligt.
Jag hade ont om tid så jag kollade inte upp orsaken. Det jag gissade var att den plagierats av någon liten sajt om vitaminer med mycket länkkraft till få sidor.
Uppdatering av huvudsidan för B12-vitamin
Min standardlösning på sådant är att gå uppdatera och bygga ut huvudsidan. Det fungerar ofta bra mot de flesta problem i alla fall för oss. Så det var vad jag gjorde:
1) Jag förbättrade språket.
2) Lade till ett stycke hur B12-vitamin upptäcktes.
3) Ett stycke om Livsmedelsverkets rekommenderade dagsbehov som av någon för mig obegriplig anledning inte fanns med innan.
Jag lät sedan huvudsidan gå ut på första sidan igen.
Felmeddelande i huvudsidan för B12-vitamin
När jag följde upp några timmar senare såg jag att Googles casch av huvudsidan för B12-vitamin visade att Google uppdaterat sidan när serverns databas hade varit nere.
Sidan om B12-vitamin innehöll med andra ord för Google bara ett felmeddelande. Ingen relevans fanns kring B12-vitamin så det förklarade ju fenomet.
Uppdateringen tar
När nyheten om B12-vitamin och den uppdaterade huvudsidan om B12-vitamin gick ut på första sidan gick vi upp till 3 + 4 i sökresultatet för B12-vitamin. Ingen av dessa hade indexerats respektive indexerats om. De två resultateten var då två andra sidor med relevans runt B12-vitamin.
D.v.s. att något nytt kom gjorde att vi fick tillbaka positionen även innan huvudsidan indexerats om. När huvudsidan indexerades om någon timme senare fick vi position 1 + 2.