Jag pratade lite med Maccke igår på MSN och ventilerade mina åsikter om detta, men jag tänkte att det vore trevligt med er andras synpunkter om ämnet.
På flera av de siter jag har lanserat under de senaste året kan jag se en tydlig markering av att google föredrar de sidor där jag har besökare som stannar kvar och som har trafik från andra sidor. Dvs inte bara köpt trafik eller SERP-trafik. Efter att äntligen ha skaffat ett analytics-konto så kan vi tex där se att google mäter "bounce"-rate, vilket om jag har förstått det hela rätt är andelen besökare som direkt hoppar tillbaka när de kommit till en sida. Det känns naturligt att google mäter detta via sina SERPS. Hursomhelst så har jag svårt att tro att de baserar sina värderingar av en webbsida med detta värde eftersom en sökning på tex "hund" som råkar visa min sida om katter naturligtvis leder till att folk som sökt på detta automatiskt trycker back inte nödvändigtvis är talande för att min sida är genuint dålig. Bara fel för sökresultaten.
För att bygga trust måste således google ha någon annan form av mätverktyg. Nu är det naturligt för mig att anta att detta mätverktyg är google toolbar. Varför? Med google toolbar kan Google se precis vilka sidor en användare besöker, mellan vilka sidor besökaren rör sig och hur länge en besökare stannar på en viss domän. Detta får mig att dra ett antal slutsatser;
a) google utvinner statistik ur google toolbar-datamängder och behandlar dem på ett sätt liknande alexa, men ej publikt.
b) en länk mellan två sidor som inte trafikeras av organisk trafik (dvs en och annan user med installerad toolbar) får mindre eller inget länkvärde. Det faller sig mycket naturligt för mig att tro att google validerar en länks betydelse genom att mäta antalet users som klickar sig via dem.
Med de här två punkterna som bakgrund vill jag även fortsätta mitt resonemang och säga att (något influerad av Macckes ideer om att kataloger är dåliga och att man skall ha en jämn tillväxt av pr1, pr2, pr3 .. prX-länkar) att man även måste ha en jämn tillväxt av klick på just dessa länkar för att det skall verka trovärdigt. Alltså, allt prat om att "simulera" länktillväxt är värdelöst om man inte samtidigt har en jämn besökarström kommande via dessa länkar.
Vad tror ni om mina teorier? Verkar det rimligt? Överdriver jag effekten av google toolbar på länkars värde?