Resultat 1 till 6 av 6

Frågan angående ankartext

  1. #1
    HLRHJALPENs avatar
    HLRHJALPEN HLRHJALPEN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    30
    Hej,

    Jag undrar en sak angående ankartexter, om jag vill synas på hjärtstartare, hyra hjärtstartare och köpa hjärtstartare finns det då någon mening med att ha ankartexter med enbart hjärtstartare i? Jag tänker att både hyra & köpa hjärtstartare ger kraft åt enbart ordet hjärtstartare men är det så att enbart ordet hjärtstartare i ankartexten ger ännu mer kraft åt enbart hjärtstartare? Hur tänker ni här?

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Hej,

    Om du vill ranka på ordet hjärtstartare så kan du ha runt 20% exact match "hjärtstartare" som ankartext. Runt 20% ska vara URL, och runt 20% longtail kring hjärtstartare, t.ex. "hyra hjärtstartare" eller "köpa hjärtstartare", 20% av ankartexterna ska vara "läs mer här", "klicka här" etc och sista 20% ska vara ditt brandname. Siffrorna är ungefärliga, men i runda tal 18-20% duger.

    Att bara ha ankartexten "hjärtstartare" fungerar inte längre, det signalerar spam på långt håll. Ju fler ord du har i ankartexten, desto mindre "kraft" blir det då för varje respektive ord.

    Om du istället gör som jag beskrev så får du ditt huvudord och dina longtail i samma veva, förutsatt att du vill få upp samma sida i serpen. Du gav själv exempel på väldigt naturliga variationer på ankartexten, vilket är precis det som sökmotorerna gillar.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Funkar det inte längre alls att ha endast ordet som ankartext? Och är det ok att köra på ankartext + bradname? Eller är det superviktigt att hålla sig till fler ord än så (20% regeln som du nämner)

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Kör du bara samma ankartext så åker du dit för spam förr eller senare. De siffror jag nämner är de (ungefärliga) som man kommit fram till är genomsnittet hos de sidor som överlevde pingvinen. Sökord plus brandname fungerar, som en del av en strukturerad plan.

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    ok tack

  6. #6
    HLRHJALPENs avatar
    HLRHJALPEN HLRHJALPEN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    30
    Tack för hjälpen Jonas =)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågan är bara hur kass min sida är???
    Av alle9134 i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 11:08
  2. Fråga om ankartext
    Av PeterGron i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 10:45
  3. Ankartext i SERP
    Av debaser i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 19:02
  4. 301 eller icke, det är frågan
    Av bengancom i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 21:57
  5. "BlackHat"? eller inte? det är frågan?
    Av Patrik Berggren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 21:38